Detta är en fundering som jag har, och som ligger väldigt långt fram i tiden om det ens är möjligt.:confused:
vi behöver ett till sovrum på sikt och jag har börjat fundera om man inte skulle kunna göra om vinden till ett sovloft. och hur går man till väga i så fall, och är det dyrt och svårt.

vårt hus är byggt -49
det är spån på "golvet" uppe på vinden. taket verkar inte vara isolerat alls, man ser hela takstolarna utom det som sticker ut ute längst ner...
Det är en ventil i vardera gaveln..
 
En kul idé! Jag var på Ulvhälls herrgård i Strängnäs förra året och bodde i ett litet rum som hade badrum och en säng nere och sedan en trapp upp till sovloftet som hade dubbelsäng. Var hur mysigt som helst! Hittade bara en halvdålig bild som kanske inte säger så mycket: http://www.ulvhall.se/content.php?page=overblick det är 12e bilden i serien.
Gick själv igång fullständigt på det efter att jag varit där men har lagt det på hyllan eftersom vi tilläggsisolerade viden för två år sedan nu med lösull så det känns inte så kul att riva undan det igen.

Att göra ett sovloft är inte särskilt svårt men du bör nog fundera om du får plats eller inte. Jag skulle börja med att mäta hur stort avstånd det är mellan bjälklaget på vinden och taket. Räkna sedan med att du bör ha ca 400mm isolering mot yttertaket. Är det tillräckligt mycket plats kvar för att ha som sovloft eller får du krypa in där...
Blir det trångt kan du göra ett taklyft/takkupor och sätta in fönster på loftet och på så vis få det större och luftigare.
Hur mycket det kostar är nog helt upp till vad du väljer att använda för material, hur stort det skall vara, om du bygger egen trappa eller beställer en etc...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.