Har läst och sökt mycke men har inte hittat någon rikgit bra förklaring hur man ska gå tillväga för en platta och vad som behövs.

Så här ser mitt sceneraio ut. Ska bygga verkstad. halva finns i formen av maskinhall men står på pålar... Ska gjuta platta då. Billigt ska det vara så kommer bara köra med 8/16 och egen gjutform. 10cm tjock gjutning med armering i. 20cm tjock där billyften ska stå med extra armering.

Nu till frågan. Hur mycke fyllnad av 8/16 vore lämpligt under? räcker 50cm? eller ska man ta 70cm? Ska inte ha någon isolering i plattan.

Och hur mycke utanför själva gjutningen ska man gräva och fylla?

/D
 
Hur mycket du behöver fylla upp beror på markförhållandena och kan variera avsevärt (om det ens är möjligt med denna byggteknik, du kanske måste påla även till den nya plattan?). Är det inte enkelt att avgöra markförhållandena (enkelt är det när det är tex morän, berg) så avråder jag ifrån att höfta till med något på egen hand.

Det som behövs som dränerande lager under plattan brukar sägas vara minst 10cm, men som sagt, det har ingenting med bärighet att göra.

Det är nog vanligt att man gräver 0,5-1 m utanför plattan för att få plats att jobba med dränering, takavrinning etc.

Edit: bäst att tillägga att jag inte är ngn expert utan bara en glad amatör. det finns några proffs här på forumet som du säkert kan få hjälp av om du har knivigare detaljfrågor
 
Redigerat:
Hej!

Glad amatör räcker gott. Det ska vara billigt och funktionellt.. Och givetvis får man ta det eftersom.
 
Vad menar du med pålar? Är det fast mark med nedgjutna balkar eller är det sankt med nedslagna pålar?
Det första alternativet : gräv ur 20 cm under färdigt golv. Utomkring 1 meter och närmast väggarna gräv ur 30 cm. Dränera runt om. Lägg ut 10 cm makadam 16/32, sätt form och gjut som du beskrev.
Andra alternativet vet jag inte något om.
 
Hej

Det är gjutna plintar menar jag. Där finns ingen platta i maskinhallsdelen. Så ska dels gjuta där inne och platta för utbyggnaden. Utbyggnaden ska sedan bära väggar och tak.
 
Ett alternativ kan vara att gräva ur 50 cm djupt, mellan plintarna, där väggarna är. Lägga 20cm makadam, gjuta en sockel 10-15 cm och ställa ett eller två lav med skalblock som fylls med betong. Därefter gjuta hela plattan, med 10 cm makadam 16/32 och betong 10 cm tjockt. Dränering utanför.
Om du har möjlighet så är det en finness att gjuta in fästbultar till billiften. Om det är en 2-pelarlift skall där även vara en kabelslang mellan pelarna.
 
Hej

Billiften är tänkt att vara en med överliggande kabel som det ser ut.

Fästbultar till liften kan vara svårt då jag inte vet vad för märke på den det blir. TÄnkte försöka hitta någon vettig begagnad.
 
Har kollat lite.

På en platta på 130m2. Borde det alltså gå åt ca 22m3 makadam och 15,5m3 cement?

Blir lite kostnad detta i slutänden =( hehe
 
Vad får du 15,5m3 ifrån? Räknar du verkligen med voterna? 13m3 blir det bara för att täcka 130m2, det låter lite med 2,5m3 för voter men jag har inte räknat på din platta.

Jag gjöt platta på 55m2 och behövde 7m3. Det går att räkna ut exakt vad som behövs om man är noggrann men slarvar man och räknar med för lite så är det inte kul. Många beställer därför för mycket men det vägrade jag att göra eftersom betong är dyrt.
 
jag räknade med platta 80m2*0.1 + 40m2*0.1 + (7.2*3)*0.3*0.3+2*3*0,2

dvs. gamla delen behöver bara platta. (80m2) delen. nya behövs platta på 50m2 + kanten som 'r 7.2*3 och 30cm bred och ytterligare 30 cm djup. lite väl itaget. sedan tillkommer området där lyften ska stå och den blir 2*3meter och ytterligare 20cm tjock. dvs 30cm där.
detta blir ca 14,2. så ska jag hälla resten som blir över som en ev infart vid ena porten. iallfall det som e över.

Eller har jag räknat galet?
 
Då är det nog ok! :)
 
Om du sätter form för att gjuta 8 cm, blir åtgången motsvarande 10 cm. Dvs en del av betongen "går ner" i makadammen.
Billiften: Skaffa 2 plåtar 40 x 60 cm, c:a 15 mm tjocka. Svetsa armering på undersidan och gjut in dom på exakt golvhöjd. Sen går det att svetsa fast pelarna i dessa. Köp ingen lift med kedja mellan pelarna.
 
grävaren: Nee ush. kedja i lyften vill jag inte ha. Men det med plåtarna är inte helt fel helt klart.

Ska tänka på det med att det går ner i makadamen. det är mycke troligt att jag gör plattan någon centimeter tjockar i slutet ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.