Vi håller precis på att bygga nytt Myresjöhus Villa Växa i Luleå, detta levereras ju som alla vet med en Nibe Fighter 360P, som vi även monterar in en Contura C670 men fläkt. Nu är ju jag lite orolig att vi kommer få höga uppvärmningskostnader iom att 360P inte är så effektiv, och elpatronen säkert kommer att få gå en hel del. Som läget är nu så är vi två vuxna och en nyfödd med planer på minst ett barn till. Ska även inreda vinden inom en fem års period.

Så till min fråga: Är det en bra idé att komplettera våran Nibe med en Luft/Luft värmepump ?

Tänker att den borde ju även hjälpa till att sprida värmen från kaminen plus att det annonseras ju att de är effektiva.

Kom med förslag hur vi bäst bör göra för att komplettera våran blivande uppvärmning (360P+C670)

/Markus o Veronica
 
att komplitera med en luft/luft, är något man gör som en lite "nödlösning" när man inte vill byta ut det befintliga värmesystemet.

men du som inte har ett värme system, borde ju satsa på rätt värmesystem för dig, istället för att bygga in 3 halvdanna upvärmnings källor i tron av att det är en smart lösning
 
Problemet med myresjöhus är ju att man får ju bara välja från Nibes sortiment och de har BARA halvdana produkter.

Ville bytaut Fighter 360P mot en ComfortZone ce50, men det gick inte för huset skulle ju vara energi deklarerat, och det var det bara med någon av Nibes produkter. Och att gräva in jord värme eller borra bergvärme räknade vi inte hem den extra kostnaden på jag tror det var 18 år vi kom fram till, så....
 
18 år för bergvärme elle 18 år för jordvärme? det skiljer ju en bra slant mellan dessa alternativ.

vad kostar uppvärmningen / år med comfortzone? o vad kostar instalationen?
vad kostar uppvärmningen med en Nibe 1225-8 o vad kostar instlationen av jordvärme?
 
Jag skulle byta ut nibe pumpen mot en större eller helt annan typ CE 50. Vi hade Nibe 360 p i ett hus på 180 kvm och den var kraftigt under dimensionerad för detta hus. Den gick på elpatron så fort den blev lägre temp än +5 grader ute och varmvattnet tog slut när man fyllt upp ett badkar. Våran årsförbrukning låg på ca 20000 kw/år vilket jag tycker är mycket för ett hus byggt 2004. Beredaren är på ca 200 liter vilket skall värma hela golvslingan plus ge varmvatten till dusch och bad. Vidare så har nibe haft problem med 360p. Vi hade hem en reparatör vid två tillfällen för en kabelstam i värmepumpen som smälte, det gick dock på garantin. Husleverantörerna brukar välja att pumpen skall vara i underkant för att spara pengar så försök att uppgradera på något vis.
 
jerk skrev:
Jag skulle byta ut nibe pumpen mot en större eller helt annan typ CE 50. Vi hade Nibe 360 p i ett hus på 180 kvm och den var kraftigt under dimensionerad för detta hus. Den gick på elpatron så fort den blev lägre temp än +5 grader ute och varmvattnet tog slut när man fyllt upp ett badkar. Våran årsförbrukning låg på ca 20000 kw/år vilket jag tycker är mycket för ett hus byggt 2004. Beredaren är på ca 200 liter vilket skall värma hela golvslingan plus ge varmvatten till dusch och bad. Vidare så har nibe haft problem med 360p. Vi hade hem en reparatör vid två tillfällen för en kabelstam i värmepumpen som smälte, det gick dock på garantin. Husleverantörerna brukar välja att pumpen skall vara i underkant för att spara pengar så försök att uppgradera på något vis.
Jo det lutar åt att ligga lågt i ca två år och se vart förbukningen hamnar, och att då göra en beräkning på vad man ska byta till och hur lång "pay-back" man får.

Alla är väl ense om att 360P är under dimentionerad i de flesta hus.... :)
 
ungefär, räknat på ett år. Det går med andra ord inte att återvinna mer är 4000 kWh/år med en frånluftvärmepump, hur man än gör. Och normalt kan man inte ens återvinna så mycket eftersom man behöver energi till avfrostning om man skall kyla frånluften under 0 grader C. Värmepumpen vill ju också ha lite el för att jobba (drygt 600 W i ditt fall). Detta skall också subtraheras från de 4000 som nämns ovan. Förmodligen skulle en större värmepump bli lönsam, men det är sannolikt lättare att sälja hus som har en låg initial investering. De högre driftkostnaderna är det ingen som märker (hoppas troligen försäljaren).
 
Det måste väl finnas mer än 4000 kWh om inte huset är ganska litet, eller tänker jag helt fel nu?

Så här tänker jag: antag att huset har 120 kvm yta (för det har mitt hus, sådetså) -> 150 kubik/timme ska ut. 150 kubikmeter luft väger cirka 190 kg. Värmeinnehållet i 1 kg luft är cirka 1 kJ per kelvin. Anta att vi har 21 grader inne och kyler luften till 1 grad. Det blir 190*(21-1) = 3800 kJ/timme, dvs ungefär 1 kJ/s = 1 kW.

Ett år har cirka 8800 timmar. Det blir 8800 kWh per år som vi kan hitta i frånluften. Antag års-COP på 3. Då får vi peta in 4400 kWh elenergi för att få loss de 8800 kWh, och totalt har vi 13200 kWh per år att värma oss med.

En ComfortZone 50 sänker ju temperaturen till minus 10, minus 20 eller så och borde därför kunna hitta ytterligare kilowattimmar i frånluften, men då får man lägga en viss del av energin på att avfrosta förstås.
 
Vad får du för payoff på frånluftvärmepumpen om du bara tänkt att köra den i 2 år? låter inte riktigt klokt att göra så!

sen tycker jag personligen att payoff tiden är ointresant! det jag tittar på är lägsta månadskostnad från dag 1 i kombination med lägsta månadskostnad på sikt.

om en jordvärmepump ger lägre driftskostnad från dag 1 så spelar det väll ingen roll om payoffen är lång? eller ???
 
svartöra skrev:
Det måste väl finnas mer än 4000 kWh om inte huset är ganska litet, eller tänker jag helt fel nu?

Så här tänker jag: antag att huset har 120 kvm yta (för det har mitt hus, sådetså) -> 150 kubik/timme ska ut. 150 kubikmeter luft väger cirka 190 kg. Värmeinnehållet i 1 kg luft är cirka 1 kJ per kelvin. Anta att vi har 21 grader inne och kyler luften till 1 grad. Det blir 190*(21-1) = 3800 kJ/timme, dvs ungefär 1 kJ/s = 1 kW.

Ett år har cirka 8800 timmar. Det blir 8800 kWh per år som vi kan hitta i frånluften. Antag års-COP på 3. Då får vi peta in 4400 kWh elenergi för att få loss de 8800 kWh, och totalt har vi 13200 kWh per år att värma oss med.

En ComfortZone 50 sänker ju temperaturen till minus 10, minus 20 eller så och borde därför kunna hitta ytterligare kilowattimmar i frånluften, men då får man lägga en viss del av energin på att avfrosta förstås.

ÅrsCOP på 3
STOP !!!!!!

räkna med att Högsta upp nådda COP är 1,9
 
Oj då, är det så illa. Du menar att med en flvp måste man stoppa i minst 1 kWh för varje kWh man vill ta från omgivningen?

(Det påverkar ju ekonomin men inte energiinnehållet i frånluften förstås.)
 
Frånlufts system är det billigaste sättet för husleverantören att tillgodose de krav som finns för ventilation med utgångspunkt för ventilerad luftmängd/kvm. Man får värme och ventilation i samma paketlösning. Men det innebär också att när en viss luft sugs ut så sugs samma mängd in och den är iskall. På vintern när det är -15 grader ute så kan man räkna ut själv att det inte blir ett skönt inomhusklimat av det. Det varma möter det kalla och någonstans där i mitten vistas man själv och det blir stora variationer i rummen vad beträffar värmen. Har man högt i tak och öppen planlösning så blir det märkbara kallras. Jag var inte speciellt imponerad i vårat förra hus, vi hade sköna golv men ändå kändes det kallt i huset trots att det var 20 grader inomhus. Vi hade 10 st tilluftventiler monterade och det kan jämforas med att smygöppna 10 fönster. Om man säger att man öppnar 10 fönster en aning så är det lättare att förstå att det kommer bli småkallt här och där på olika platser i huset när tempen varierar utomhus. Därför så kommer jag inte bygga ett hus med frånluft någon mer gång. Vidare så tror jag att dessa system kommer försvinna i framtiden då dom inte är så vidare smarta. Ett FTX system ger en bättre kontroll och högre verkningsgrad=bättre inomhusklimat och mindre tillför energi. Du som kommer ha braskamin skulle kunna köpa en Luft/luft pump som värmer huset och komplettera ventilations anläggningen med tillskottsvärmare på tilluften och på detta sättet få bra ventilation och billig uppvärmning till ungefär samma installationspris. En bra luftpump idag kostar ca 20000 inkl montering det kompenserar troligen den dyrare kostnaden för FTX. Detta medför i och för sig att du väljer bort golvärmen och det antar jag att du inte vill om du skall ha platta på mark. Men om du skall ha bjälklag så borde du ta en funderare på detta.
Vi har förbrukat ca 6000 kwh sedan årsskiftet då vi flyttade in i huset. I detta så ingår uppvärmning av huset och tappvarmvatten samt all hushållsel fram tills nu. Huset är på ca 145 kvm boyta samt en källare (145 kvm) som fungerar som varmgrund och förråd och på det sättet varmt golv. Det är 23 grader i källaren och det blir ca 20 grader på bostads planet. Jag har jobbat i motvind när det gäller våran värmelösning då alla värmeinstallatörer jag pratat med har dömt ut iden, men nu visar det sig att det faktiskt fungerar kanon.
Jag skriver som jag skrivit tidigare i detta sammanhang.

Varför värma vatten som skall värma luften när man kan värma luften direkt.

Det är ju ingen slump att det blir fort varmt av en braskamin....

Lycka till med era planer.
 
Markus H skrev:
Kom med förslag hur vi bäst bör göra för att komplettera våran blivande uppvärmning (360P+C670)

/Markus o Veronica
Fungerar alldeles utmärkt.
Ni bör dock köra med innomhusgivare, och skippa termostatgivarna, när ni kompletera med braskamin, för att den ska göra nytta i uppvärmningssyfte.
Inomhusgivaren heter RG10 från Nibe.

Har själv föregångaren som heter Nibe 310, samt kamin, bytt ut mitt system med RG10 för att få bättre flöde, samt mer kontrollerad utledningsvärme med anledning av kaminen.
Gjorde en hel del i skillnad.

Det ovan lovord ang. FTX är en dyr lösning, men ska man titta krasst på det så föredrar jag själv vattenburet. Det eftersom jag kan, när jag önskar och det finns bättre teknik kompletera alt. byta ut värmekällan. Med t ex solvärme etc.
 
Bagder du skriver att det är en dyr lösning med Ftx men i mitt fall så blev det inte det då vi inte har någon vattenburen värme i bjälklaget. Det innebär en ganska stor summa då vi sparat in kostnaden för en gjuten platta samt ett helt vattenburet system. I garaget i källarplanet har vi gjutit in slingor för framtiden och i bjälklaget finns det all möjlighet att underfrån montera slingor den dagen det dyker upp en luft/vatten pump som har bra cop värde till en human kostnad och om det visar sig att det finns det behovet. Hela våran FTX installation kostade mindre än 50" och då är det till och frånluft i alla rum. Då har jag förvisso gjort den själv. Värme pumpen kostade 21" inkl installation. Varmvatteberedaren ca 10" kr. Det är tillsammans 81" kr. Om man då jämför hur mycket det kostar att göra en platta med värmeslingor och köpa en 360 p så antar jag att det blir dyrare än det.
Nu kanske ni har kommit så långt i projekteringen att det redan finns en platta på mark så detta inte är aktuellt att ändra på det. Men jag tänkte ändå delge min ide då jag tycker den är tänkvärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.