Vi köpte ett äldre hus förra året. Säljaren gick ut med 144 m2 bostadsyta i annonsen (detta var privatköp utan inblandning av mäklare) , vi har nu under renovering och beräkning kommit fram till att bostadsytan är 100 m2 (detta efter att vi rivit ut en massa och på detta sätt även ökat ytan) , vi fick inte bostadsytan inskriven i kontraktet utan har enbart annonsen på huset och taxeringen från förra året (där står 144 m2) som bevis. Kan man kräva ersättning av säljaren för en sådan felräkning ?
 
Det kan vara svårt nu i efterhand. Ni borde ha reagerat redan när ni var och tittade på huset. Det är trots allt en skillnad på 44 kvm, alltså nära en tredjedel av den angivna ytan.
 
Det ligger i ett gränsland juridiskt. 44m2 borde man ju upptäcka när man tittar på huset att det är fel, det är ju nästan 50% mer än den yta du kommit fram till.

Hur kan ytan ha blivit så fel? Vad är det för yttermått på huset? Hur har ni mätt?

Hur mycket pengar tycker ni att ni vill ha tillbaka?
 
Felet beror lite på att vi tidigare bodde i en lägenhet på 60 kvadrat och huset verkade i våra ögon stämma med ytan då det fanns en massa småskrymslen och vrår och det verkade vara minst dubbelt så stort som lägenheten.
Dessutom så har någon smart typ räknat hela ovanvåningen som bostadsyta och på detta sätt fått 144 m2 i taxeringen.
Husets mått (mätt invänding) = 11,6 X 6,4 m så yttermåtten ligger väl på ca 12 X 7 m
Ovanvången har 2,7 m golv till frilagd nock med en taklutning på ca 45 grader vilket i sin tur ger ca 6,4- 3,8 m bredd (beräknad på att lägsta höjd ska vara 1,9 m enl skatteverkets broshyr för beräkning av bostadsyta med snedtak). I min beräkning har jag ej tagit hänsyn till väggar och dylikt och på detta sätt bjudit på några m2. Bland det första vi gjorde när vi flytta in var att riva trappan till o.v då denna stod i vägen för där vi skulle bygga badrum och har ej byggt ny trappa förrän nu och inte kunnat gå upp och kontrollmäta förrän nu.

Vi gav 450 000 kr för hus med 1000 m2 tomt och huset värderades till ca 250 000 kr så enl min beräkning borde vi få 250 000 X 0,3 (30 % mindre än angivet) tillbaka av säljaren = ca 76000 kr eller räknar jag åt h-e fel ?
 
Är rätt säker på att man vid snedtak räknar 1,9 m och sedan ytterligare 60 cm i riktning mot resp. vägg så där vinner ni drygt 10 m2 "äkta" kvadratmeter. Vidare görs väl inte avdrag för innerväggar under 30 cm tjocklek, så där tillkommer ytterligare några m2? (Tror det är Anticimex mätregler jag hänvisar till.) Oavsett vilket, fallet i Kävlinge som hänvisas till längre upp i tråden ingjuter visst hopp. Är den taxerade arean 144 m2? (Vet av erfarenhet att man själv får förtroendet att mäta upp bostadsytan vid inredning av övervåning/tillbyggnad etc.)
 
OK. När du beräknar ytan på övervåningen är boytan beräknad 60cm in i det område som har lägre takhöjd än 1,9m2. Det betyder i ditt fall upp till 14m2 mera boyta.

Det som inte är boyta i ditt fall är biyta.

Jag tror att du får svårt att vinna en tvist. Som säljarens advokat skulle jag ta upp följande argument:

- Man har sålt ett hus, inte en yta. Köpekontraktet anger ingen yta.
- Ytan finns dessutom i huset, men rent tekniskt är den betraktad som biyta.
- Huset är så pass billigt, och i det här skicket hade ett mindre hus hade kostat lika mycket. Det är ju inte boytan som kostar pengar, utan avlopp, el, tak, skorsten och fasad.
- Köparen har beretts alla möjligheter att själv kontrollera och besikta huset, men har inte opponerat sig tidigare.

Jag är inte domare eller jurist, så det kan finnas andra åsikter om saken, men några 30% av husets värde kommer du aldrig att kunna få tillbaka.
 
Den taxerade ytan 144 m2 (2007 , 2008) , jag var egentligen mer nyfiken på vilka synpunkter / åsikter folk hade , misstänker att nämligen får skylla mig själv att jag inte kolla bättre innan köp.

Tack till alla för snabba svar :)
 
En intressantare fråga är om du kan riva upp fastighetstaxeringen för den tid som huset varit feltaxerat och kan få tillbaka fastighetsskatt? Men jag orkar inte ureda den frågan.
 
Viktigt!!
Boyta är inte samma sak som boarea.
Boyta kan man säga är detsamma som golvyta medans boarea är det yta där takhöjd är över 1,90 samt 60 cm ut vid snetak (om golvyta finns där.)
Titta på annonsen, står det boyta eller boarea?
Står det boyta så tror jag inte du har något att komma med, tyvärr.
 
Hur gick det?
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.