Vi är mitt uppe i ett husköp. Igår gjorde vi besiktning på huset (har en fullständig besiktningsklausul med rätt att dra oss ur), det framkom en del grejjer som man kan vänta sig och som vi tycker är acceptabelt, men det framkom även att det finns mögel i huset.



Huset är ett sutteränghus byggt 80. Marken runt huset är morän/pinnmo enligt säljaren. Grunden är betongplatta med förekommande invändig isolering och flytgolv. Enligt ritningarna ska inga träreglar finnas i grunden under golvet, men det är bara enligt ritningarna, huset är uppfört av den nuvarande ägarens fader. Och jag kan väl bara säga kort att denna säljare är ett riktigt stolpskott som varit på och fördärvat huset på flera ställen genom att göra ingrepp han inte begriper sig på. Detta säger ju inget om hur kapabel fadern är att bygga ett hus, men sonens totala ovisshet om allting som rör huset gör att vi inte kunnat få bekräftat om det verkligen inte finns några träreglar i grunden. Vi får bara förutsätta det utifrån ritningarna. Sonens skrämmande okunskap och ingrepp på huset gör även att vi är lite oroliga för att träreglar ändå finns i golvet.

Huset är murat med leca, reglat med trä, isolerat och sedan sitter väggarna i form av gipsskivor.

När vi hade besiktning så tog besiktningsmannen och lättade på listerna och kunde då i samtliga rum i källarplanet känna mer eller mindre mögellukt.

Besiktningsmannens gissning är att just detta typ av bygge (som tydligen var vanligt förr) förr eller senare ger mögelskador då lecan släpper in fukt som stannar kvar i isoleringen och angriper träreglar och gipsskivor. Enligt besiktningsmannen skulle man troligtvis kunna avhjälpa detta genom att ta upp de nedre ca 60cm i väggen, dra ut isoleringen, såga av den angripna biten på träreglarna, sätta dit metallreglar istället, låta bli att isolera och slänga upp en ny gipsbit i hålet. Han trodde att detta skulle räcka för att få bukt med problemet. Men han kunde givetvis inte garantera att lukten inte även kommer från grunden. Om det nu mot vad ritningarna säger finns träreglar i golven så kan det vara dessa som är angripna, och då snackar vi ju ett helt annat jobb och ett helt annat pris.

Huset är inte dränerat någon gång så självklart finns även detta behov inom en snart framtid.

Men vad jag undrar är dels om vi leker med tanke att det bara är väggen som är angripen, hur pass avancerat är det för två normalhändiga människor utan större erfarenhet men med mycket vilja att lära sig, att göra detta innerjobb själva?

Om det skulle vara så att det sedan visar sig att det finns träreglar i golvet kan det då ses som ett dolt fel eftersom ritningarna säger att det inte skalla vara några reglar där? På besiktningsmannen lät det som att det ändå står byggaren fritt att frångå ritningarna om han vill det.


Vi är egentligen väldigt sugan på detta hus men drar öronen åt oss pga detta mögel, dels så vet vi ju inte om det ”bara ” är i väggarna som det är mögel, sen vet vi inte alls i vilken omfattning möglet är, besiktningsmannen trodde inte det var så mycket, och det känns ingen lukt i huset, men det kan ju även bero på saker som bra ventilation. Vi vet ju heller inte alls vart det hela slutar i arbete och pengar. Jag vet att det är svårt för er att göra någon bedömning.

Men utifrån det jag skrivit vad får ni för tankar om det hela? Vad säger eran erfarenhet er?

Som sagt vi gillar huset men det är en del andra mer eller mindre dyra saker som är att göra med huset förutom detta med möglet, bla omläggning av taget inom ca 5 år. Vill därför försöka få en uppfattning om kostnader och arbetsgrad som väntar oss i och med möglet.
 
Redigerat:
Hur säker är du att det verkligen är mögel som luktar?

Man får en markant doft även från betongen när man lättar på listerna som ni gjorde. Har besiktigat många hus där vi observerat den lukten men det inte varit fråga om mögel.
 
Jätte tack för ditt svar!


Att det var frågan om mögel var besiktningsmannens bedömmning, vilken han gjorde utifrån husets förutsättningar och uppbyggnad samt utifrån lukten då.

Helt säker kan man väl kanske inte vara förens man öppnar upp och tittar efter. Men jag litar ju ändå på hans bedömning.

Blir lite nyfiken på om du jobbar som besiktningsman själv eller bara anlitat besiktningsmänn till flera hus av detta slag. Undrar även om det alltså kan lukta rent mögel enbart av betongen? Jag fick stort förtroende för denna beisktningsman och ställer mig lite frågande till om han verkligen inte skulle känna till att det kan lukta enbart av betongen. Men visst jag kan ju inte säga något säkert.

Åter igen jätte tack för ditt svar är nyfiken på att höra dina tankar igen :)
 
Jag har under årens lopp gjort en hel del besiktningar, dock avhållit mig från jordabalks. Enbart tekniska.

Det är inte lätt att skilja lukten av fuktig betong från mögellukten . Om man bara luktar alltså.

Tänk på att jordabalksbesiktningsmän ofta tar till ordentligt i sina anmärkningar för att de inte ska bli ansvariga för ev skador.

I ert fall skulle jag rekommendera att börja med en utvändig åtgärd som säkert behövs ändå: Omdränering!
Se då samtidigt till att komma ner tillräckligt djupt. Och isolera källarväggarna! Helst makadam utanför isoleringen (isoleringstillverkarna säger i reklamen att man kan återfylla med befintligt mtrl.... Men varför spara in den lilla kostnaden - det kostar inte mkt med mak!)
Detta är ett arbete som ni kan göra på egen hand, fast kanske leja in en grävare.
 
Ta dit en mögelhund eller annan expert som kan avgöra om det verkligen är mögel.

Om det verkligen är mögel i utrymmen som man tänker använda som bostad så skulle jag inte köpa till något pris. Visst mögelsaneringar funkar ofta, men det är också ganska vanligt att man inte får bukt med problemet. Mögel är lömskt, orskakar ofta diverse diffusa hälsoproblem. Astma, diverse allerigsjukdommar.
 
Vi köpte ett hus med ett uppreglat golv i källaren och när det lyftes så låg reglarna som man skrapar betongytan med för nivån kvar. Har slitit bort allt trä och hällt ut odox och sedan boral 20 det första tar bort lukt det andra dödar mögel och sedan lagt 5cm frigolit armering, pexrör för golvvärme och gjutit 10cm betong över allt.
 
Tack för alla svar!

Som sgat vet vi ju inget säkert innan vi öppnar upp.

Vi har nu prutat på priset och säljarna har tills imorgon på sig att bestämma hur de vill göra. Jag återkommer med hur det går, och om vi får huset lovar jag att berätta mer om vad det var som doftade coh hur mycket det var.
 
Vi prutade som sagt ner priset men säljarna ville inte ta det så det blev inget husköp denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.