Att Bosch/Siemens inte klarar att poppa popcorn låter som en skröna. Gjorde schyssta micropopcorn senast nu i kväll. Knepet är att få upp påsen från botten av ugnen och inte köra på full effekt. 4min45s på 600W och påsen ovanpå en upp och ner vänd djup tallrik är vad som funkar för mig.

Trångbodd som man är blev det endast en Bosch kombiugn i köket. Tycker det funkat bra i och med att den ändå har över-/undervärme och allt vad en vanlig ugn har. Hade nog inte varit lika positiv om det bara blivit en kombiugn av typen: glorifierad mikrougn med grill och varmluft.

Det enda är väl som redan sagts, att den är märkbart mindre än en vanlig ugn. (Fast har man gott om pluring finns ju Siemens HB880570 som är något större...)
 
De finns en till Siemens ugn som är bra HB880570. Den har pyrolysunktion. Några små nackdelar tycker jag ändå att den har. Dels piper den irriterande mycket när den är klar, trots lägsta inställningen. Vidare så går fläkten på restvärme och blåser ut varm luften för att kyla ner ugnen när man är färdig med ugnen vilket är störande när man skall sitta och äta. Tiden för timer till micron går ej att förlänga utan att först stänga av mikron och börja om från början vilket HB86K57S kan. Dessa små saker är irriterande med tanke på att det är deras flaggskepp inom kombiugnar. För övrigt en kombi ugn som har allt man kan tänka sig.
 
Så om man tänker sig en kombinationsugn i sommarstugan som enda ugn...
* Går det att baka t ex kaffebröd i en kombinationsugn?
* I vilken prisklass hamnar man om man vill ha en ugn som orkar med rejäl matlagning? Ugnsvolymen spelar mindre roll.
* Eller bör man satsa på vanlig ugn och mikro separat även i sommarstugan. Tänker då mer långsiktigt - det är ju på semestern man har tid att laga mat åt familj och vänner...

Vill veta mer av er som har använt kombinationsugn ett tag. Tack på förhand!
 
Vi har hafy två olika siemens kombiugnar i två olika hus och båda fungerar utmärkt som både mikro och vanlig ugn
 
Är det någon som har erfarenheter av Ikea's kombiugn så får den gärna dela med sig av dem.
 
gammal trån men...
Ska i dagarna beställa ugnar från IKEA, kombi+en vanlig, så efterlyser erfarenheter om kombiugnen Nutid, någon?

Hur funkar det med bara varmluft, bra till det mesta? Kör mycker grönt och fisk i ugnen.
 
renoverartjej skrev:
Hur funkar det med bara varmluft, bra till det mesta? Kör mycker grönt och fisk i ugnen.
Det enda som vi har konstaterat inte alls blir bra med bara varmluft är ugnspannkaka (ja, vi gör sån ibland - barnen gillar det). Det verkar som att fläkten som får varmluften att cirkulera också påverkar hur smeten fördelar sig i långpannan, så att resultatet i en del av den blir tunt och knäckebrödshårt och i en annan del tjockt och degigt.

Vissa saker som t ex gratänger tycker vi tenderar att bli lite ojämnt brynta med bara varmluft. Det gäller särskilt i kombi/kompaktugnen, vår "vanliga" ugn bryner alltså lite jämnare i vamluftsläge, men inte helt jämnt. (Sannolikt beror det lite på märke/modell och vi har som sagt tidigare i tråden Electrolux.)
Det här problemet känns i a f rätt oviktigt eftersom man kan kontra med att antingen vända på formen eller köra med varmluft + grill, vilket f ö båda ugnarnas bruksanvisning rekommenderar för just gratänger.

Fisk har vi kört med varmluft i båda ugnarna med gott resultat. Rosta grönsaker eller rotfrukter funkar också bra - det bryns sämre än med över/undervärme men om det är viktigt för en kan man köra lite grill på slutet.
 
Tack för tipset! I vårt nya kök står det en stor vanlig micro på bänken bara för att vi inte lyckats få till popcorn i vår Siemens kombiugn. Efter att vi testat ditt tips att köra en påse på en upp och nervänd djuptallrik i fem minuter kan vi konstatera att vi har en vinnare! Nu får jag äntligen kasta ut micron och frigöra plats på bänken... :D
 
K
Bump,
Helt sjukt att de 10 år senare fortfarande inte löst problemet med popcorn.
Brände precis min sista påse som det brände hål i botten på.
Blir så less när man betalat 12 000 kr där en mikro för 300 kr gör jobbet bättre.
Har även en sån där röd mjuk ”mikropopcorn-skål” som även den har grova problem. Blev så grymt bra popcorn i förra husets billiga bordsmikro.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
C
Mikropopcorn - bläää. :thumbdown:
 
K
C cpalm skrev:
Mikropopcorn - bläää. :thumbdown:
Kör man med "Lékué Popcorn Maker" så blir de faktiskt riktigt goda. Lite raps och en klick ghee/klarifierat smör så blir de grymma. I alla fall i en billig mikro ;)
 
C
De blir de säkert, men om det inte funkar i mikron kan du väl använda en kastrull istället?
 
Haha, blev själv lite chockad när jag gjorde samma upptäckt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.