Nu börjar vi tycka att vår köksplanering känns bra. Tänkte be om era synpunkter och tips...

kokside.jpg

Det gröna som ser ut som en lampa är IKEAs fläkt, och den ska alltså hänga över köksön. I köksön har vi satt faktum bänkskåp.

På väggen mellan bänkskåpen och väggskåpen tänkte vi måla svart och sätta glas som skydd. Till detta kommer vi att ha svart golv.

Vad säger ni?
 
Redigerat:
Hörnöverskåpet sitter ju rätt inklämt. Går det att öppna? Även bänkytan i hörnet kommer att bli svårutnyttjad. Bättre vore att flytta ugnen lite till höger och få ytterligare några dm bänkyta runt hörnet

För övrigt är jag inte så förtjust i djupa överskåp/högskåp med dörr. Skåpet ovanför ugnen skulle jag försökt hitta på något bättre med. Egentligen även skåpet ovanför kylen, men jag vet att det brukar bli så där...

Vad är det för skåp till vänster bakom bordet?
 
Det ser konstigt ut i 3D läget, men hörnskåpet är "framdraget" så att det ska passa ihop med de djupare högskåpen till vänster. Så det borde fungera fint. Antar att man borde sätta en liten passbit mellan hörnskåpet och högskåpet med ugnen i.

Själva bänkskivan som är under hörnskåpet funderar vi faktiskt på att bygga in, så att det inte syns. Det är aldrig fel med ett gämställe för hemligheter :)

Skåpen till vänster är inte tänkte att vara köksskåp, utan städskåp och allmänt "släng in grejor som inte ska vara framme". Vi kommer inte att ha några skåp/förvaringsutrymmen i övriga vardagsrummet.

Håller med lite grand med högskåpet och luckorna, men vad ska man annars göra?
 
Ni ser ut att få väldigt lite arbetsyta. Måste ni ha så många högskåp ?
Vi tog bort ex. städskåpet och placerade detta i tvättstugan.
Sen håller jag med om att hörnet ej är bra. Kanske ta bort högskåpet brevid ugnen för att få
en liten snutt bänkyta.
Risken är med detta hörn att det bara blir en plats där man lägger en massa skräp...
 
Har ni funderat på någon sån här lösning?
En köksö som man inte kan gå runt och inget hörn?
 
  • Skiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pinebar skrev:
Har ni funderat på någon sån här lösning?
En köksö som man inte kan gå runt och inget hörn?
Vi funderade lite på det, men tyckte inte riktigt det blev så bra.
 
Ingen diskmaskin förresten? Även om inte ni vill ha det, så tror jag att det är bra att ha ett 60-skåp med el och vatten framdraget den dagen ni ska sälja (eller ångrar er).
 
pinebar skrev:
Ingen diskmaskin förresten? Även om inte ni vill ha det, så tror jag att det är bra att ha ett 60-skåp med el och vatten framdraget den dagen ni ska sälja (eller ångrar er).
Det är sant, tack för synpunkten!
 
Jag förstår mig inte heller på alla Högskåp, och de smala lådkåpen vid vasken är antagligen bara krångliga, bredare lådor rekommenderar jag!
Vad skall ni ha i alla överskåp?
Vad skall ni ha i Högskåpen?
Ni har enligt mig på alldeles för lite arbetsyta då jag räknar bort köksön.

Försök att ha 60-skåp överallt, ni förlorar mycket yta bara i alla stommar och jag tycker det ser plottrigt ut med en massa smala skåpsdörrar.
 
De svarta skåpen till vänster på bilden är som sagt inte direkt tänkta att vara köksskåp. Vi kommer inte att ha någon direkt förvaring i vardagsrummet i övrigt, så nånstans måste det ju vara :)

Anledningen till de smala lådorna är att de ska passa med vasken, men jag ska ta en ordentlig funderare på hur man kan göra.
 
Där ser man vad lite feedback kan ge. Tack vara er här och några vänner så har vi gjort en ny skiss. Vad tror ni om detta?

ukok2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IKEAs program är lite skumt, så alla bitar hänger inte ihop som de ska överallt. Det stora vita "hålet" i högerväggen är hallen. De två skåpen som står på ön är vända ut mot vardagsrummet, de andra vända in mot köket.

Vi slipper också kolfiberfläkt med detta alternativet. Extra bonus.

Passade också på att byta ett bänkskåp till 60, så att man skulle kunna sätta dit en diskmaskin i framtiden. Bra idé, tack!

Nå, hur låter domen nu? :)
 
Det där kommer att fungera.
 
Kan tillägga att vi tänkte ha svart golv från Bjoorn.com.

Väggen mellan bänkskåp och väggen där fläkten sitter tänkte vi måla i någon fondfärg, och sätta glas som ständskydd. Hur högt bör man sätta detta? Räcker det med 60cm?

Än en gång, tack för alla era tankar! Det är mycket att tänka på och det är lätt att fastna i den första tanken som slår en.
 
Väldigt mycket bättre :)
Enda nackdelen jag kan se nu är att en eventuell öppen diskmaskinslucka spärrar av ingången till hela köksdelen, men jag har inget bättre förslag för placering. Inne i hörnet blir ju inte heller bra och ni skulle ju inte ha någon diskmaskin ändå.
 
Tack pinebar.

Det är där vatten/avlopp finns, och jag tror inte det blir allt för jobbigt även om en eventuell diskmaskin kommer dit i framtiden. Det är ju cirka 130cm brett i gången, och en diskmaskinslucka är väl max 60-70 cm lång?

Man vill ju dessutom ha låddiskmaskin, om man ska ha någon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.