bara så ingen missuppfattar det jag skrev tidigare, så säger jag inte att en lina i marken är nåt "jordtag" för det är det inte.. ska man ha just ett jordtag så ska det mätas osv, men de flesta i sverige har ju inte eget jordtag.
det jag ville säga var att hans tänkta lina i marken inte är negativt på nåt sätt, hellre det än inget så att säga, när han ändå har grävt, och har lina liggandes så...
MEN han ska ju inte gå och tro att han har ett "jordtag" för det har han inte.
bara en "extra jordpunkt" precis som att PUS-ansluta armeringen, det är inget jordtag, men en extra jordpunkt.
ungefär som att sluta röka, om man trappar ner på det så har man ju inte slutat röka, men man har kommit en bit på väg.
 
Hmm vet inte riktigt, men det känns somm att den där "linan i marken" ni talar om är en följelina av koppar som ofta läggs invid högspänningskablar men detta blir inte aktuellt i detta fall. Det som behövs göras är att man slår ner ett kopparspett ett par meter i marken som culinan kopplas på och anstluts till inokommande pe/pen. Sen beror det på vad du har för mark, lerjord ger bra värde tex men bor du i steniga småland är det kanske inte värt besväret..
 
Jo, min mark består av lera runt hela kåken där markvärmen och i så fall wire skall ned. Men ett Jordtag, är det alltså bara ett spätt två meter ner i leran? Kan det i så fall vara bättre än 50 meter kopparwire runt hela huset?!

Jag tror jag har ett TN-S system in, det är faser och nolla i varsin ledare, samt jord i fläta på inkommande elkabel till mätarskåpet.

Det låter ju hur som helst att ni är någorlunda överens om att wire skall ner, och anslutas till jord i centralen. Den hamnar då på en meters djup, delvis ännu djupare.

Skall man sedan vidare jorda TV-antenn till jord?
 
För att få bra jordtag brukar man gräva ner kopparplåtar för att få så stor anliggningyta som möjligt mellan "jorden" och marken. Och har du lust och pengar kan du ju jorda alla metall delar samt ordna ett åskskydd med lina runt huset och "kvastar" på taket, en nerledare på utsidan huset.
Men 99% av våra hus har inget av det och det är tveksamt om du skulle ha nån nytta av det. Jord för elen får du av nätägaren och INGET åskskydd klarar en direktträff.
 
Kan hålla med om att sannolikheten att du ska ha nytta av detta är mycket liten, men du förstärker ändå skyddsjorden till ditt hus vilket innebär att om nåt skulle hända med nätbolagets så är du ändå skyddad från farligheterna som skulle kunna uppstå ifall den skulle gå sönder. Liten sannolikhet, visst, men det händer. Hade jag haft hus hade jag gjort detta vid tillfälle. Sen med 50 meter koppparlina runt huset, då antar jag att du är inne på åskskydd, vilket ju är en vetenskap i sig självt, men kolla gällande standarder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.