Jag har en gammal sjöbod som jag är sugen att fixa till ordentligt.
Grejen är att den, typ, ligger på timmer som i sin tur ligger i vattnet. Den är i och för sig hyffsat rak och sådär och den har ju dessutom stått där i över hundra år. MEN, golvet är löst inne i sjöboden för att isen trycker upp golvplanken på vinter och det är ju då vettigt att inte ha spikat fast dom.
Men det funkar ju inge vidare om man vill fixa till där inne.

När man pratat med folk som har sjöbodar och annat "kunnigt" folk har många höjt sina bodar med domkraft och lagt in mer timmer. Pga konstruktionen blir det knöligt på denna bod.

Nån har pålat i vattnet och lagt in balk för riktigt stora summor (nån nämde 300-400 tusen)

Jag har funderat lite och tänkte, varför inte en riktig platta?
Ta dit en kranbil, lyfta bort hela sjöboden.
Formsätta och gjuta (när det är lågvatten).
Lyft tillbaks boden och man har en sjöbod som står stadigt och med riktigt golv.

Ok, jag vet att det inte är "bara" att göra det jag beskrev i de fyra korta meningarna ovan men om jag räknar högt och grovt kan det väl knappast kosta mer än 100-150 tusen och då har jag en riktigt bra grund.

Nu hör till saken att jag aldrig hållit på med detta tidigare och vet inte om det ens är möjligt eller om jag är helt ute och cyklar.

När jag nämt detta för folk har dom först höjt på ögonbryna men sedan nickad och sagt "varför inte". NÅN som vet något om detta?

MvH

Jagger :)
 
J
Går det att bara lyfta bort sjöboden då?

Om det går så borde det väl rimligen vara lättare och otroligt mycket billigare att lyfta den med domkraft och borra in pålar eller lägga timmer.
 
Flytbrygga i betong,kedjor till P ringar eller liknande
 
Jag måste kolla i morrn när jag åker ut dit. Har för mig att DET känndes bökigt när jag tänkete i dom banerna förut. Men det låter ju simpelt de du säger......:)

MvH
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…


Lättare att förstå mitt problem om jag lägger in en bild kanske.

Vattnet går alltså in, när det blir högvatten, under sjöboden och vintertid lyfter den upp det lösa golvet.

Hade det varit betong där kommer ju inte vattnet in vilket det gör om det är en betongkista där. Eller / och om man pålar.


MvH

J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.