J
Stämmer verkligen detta?

t,ex, 2 x 8 = Sågat virke 50 x 180 mm = Hyvlad vara, Sverige 45 x 170 mm

En tum är enligt mig = 2,54 centimeter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virke

Kollar man sedan på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum#Svensk_tum

Enligt duodecimalsystemet (verktum) var

* 1 verktum = 1/12 fot = 12 linjer = 24,74 mm

Enligt decimalsystemet (decimaltum) var

* 1 decimaltum = 1/10 fot = 10 linjer = 29,69 mm


Bägge dessa beteckningar är historiska och när man idag använder tum inom vissa fackområden, som på brädgårdar eller inom rörmokeri, syftar man normalt även i Sverige på en engelsk tum.


:confused:

8 tum borde ju vara cirka 20,32 cm
 
Njae... eller?
Två tum sågat är 50x50. Hyvlar man tar man bort ca 5 mm och således blir 2" hyvlat 45x45.
3" - 70 mm (75-5)
4" - 95 mm (100 -5)
...
8" - 195 mm (200-5)


Edit:
Jag tycker iofs att tabellen på Wikipedia verkar tossig. Eller så har även jag missat något och det ska vi ju kanske inte hålla för omöjligt. :)
 
Redigerat:
J
joflopp skrev:
Edit:
Jag tycker iofs att tabellen på Wikipedia verkar tossig. Eller så har även jag missat något och det ska vi ju kanske inte hålla för omöjligt. :)
Verkar helt skum tycker jag.

Så 8 tum sågat är 195 mm enligt dig?
 
Enligt mig borde 8" sågat vara 200. Hyvlat blir det 195.
 
Wikipedia är inte ngn säker källa!
Vem som helst kan skriva in uppgifter där.
Man får bara hoppas att felen blir rättade så småningom.
 
8" sågat är 8*25.4.

Så räknar vi när vi sågar...
 
:eek: Det blir ju 203,2! Känner att förvirringen sprider sig som årsringarna i trädet. :rolleyes:
 
Jag vet ej bakgrunden till begreppsförvirringen riktigt, men har arbetat både inom sågverk och försäljning av sågat/hyvlat virke och 8" hyvlat betyder för mig alltid 200mm och 8" hyvlat baseras på den sågade varan och blir således alltid 195mm.
 
givetvis menar jag 200mm. man räknar nite med de sista 0.4. Iallfall nite på äldre sågverk som vi har =)
 
Har lyft frågan om fel i tabellen i artikelns diskussionssida.
Sedan ska man veta att det kan finnas gott om fel även i tryckta uppslagsverk då det stundtals var en sport att få med en artikel om exempelvis en påhittad bergskedja.
 
joflopp, du får korrigera ditt inlägg på diskussionsidan, du skrev om 2 x 8 att "Det borde vara 50x100 och 45x195 hyvlat"
:)
 
Lite kuriosa:
I USA har man sina egna mått på sågade trävaror.
Där betyder ofta en regel 2" x 4" att den har mått som är betydligt mindre än de 50 x 100 mm vi förväntar oss.
Jag tror att man räknar in sågens avverkning i det angivna måttet.
Har sett uppgifter på att det kan bli 38-40 mm x 88- 90 mm i värsta fall.
Man kanske drar bort lite extra för att få bättre avans?
 
Nu är det så att det fanns två olika tummått, verktum eller svensk tum = 24,74 mm och engelsk tum = 25,4 mm. Med det så kallade brägårdsmåttet avsågs engelsk tum. Från mitten på 50-talet är det 25,4 mm som internationellt är en tum. Men de två olika tummåtten kan vara en förklaring till varför det ofta avrundas till 25 mm.

Om jag inte missminner mig så fanns det tumstockar märkta med verktum att köpa långt in på 60-talet.

Numera anger man väl aldrig mått i tum (annat än på TV-skärmar) utan man säger väl t.ex. 45x95 om en hyvlad regel och 50x100 om en dito sågad.
 
Nu har jag inte gått i blåställ på 10 år, men "tvåtumfyra" var/är helt enkelt jargong för en regel 45x95 mm. Ingen säger "öh hörrö Leffe, langa hit en tvåtumfyra på tre å tretti" och förväntar sig att få en regel med dimensionen 50,8 x 101,6 mm.

Byggbranschens terminologi är full av mustiga benämningar och ologiska uttryck. Let's keep it that way, utan att analysera för mycket!!! :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.