Hej,
Jag undrar om det är någon som vet vilken period dessa komponenter (se bild) installerades. Den högra är en isolator och den vänstra någon form av hållare för belysning skulle jag tro.
Är det för likström eller växelström?
Dessa sitter på en mittåsstock i mitt hus.
 
  • 20081014151_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så såg det ut i början av elens historia, årtal vet jag inte. På dessa drog man något som kallades knoppledning. tvinnad 2 ledare med ytterhölje av garn liknande material. Detta är för 220v installation.
 
Tackar så mycket,

Jag försöker ålderbestämma olika delar av huset, dels för att ha fakta för skatteverket som hävdar att huset är byggt 1940
 
Elnäten byggdes mig veterligen upp under tjugotalet. Framåt fyrtiotalet kom nya grejer.
 
Faidros skrev:
Du kanske kan prova med dendrokronologi:

[länk]
Problemet är huset kan ha varit på annan plats tidigare eller att man har återanvänt timret från ett tidigare hus.
 
Apprentice skrev:
Elnäten byggdes mig veterligen upp under tjugotalet. Framåt fyrtiotalet kom nya grejer.
Ja, det kan stämma

Detta hittade jag:
"Under början av 1900-talet gick Sverige in i en ekonomisk kris och elektrifieringen gick ganska trögt fram till 10-talet då utvecklingen på nytt tog fart. Nu började flera elektriska kraftledningsät byggas runt om i landet. Kraftsationerna blev nu allt större och lednings nätet började byggas ut på allvar. 1911 fanns det flera utspridda ledningsnät runt om i landet som snabbt byggdes ut för att på 20-talet täcka en stor del av landet. Nu var det inte bara statsborna som fick del av strömen utan även landsbyggds elektrifieringen kunde nu börja ta fart. Bristen på kol och olja under första världskriget drev utvecklingen av vattenkraft samt behovet att transportera strömen snabbt framåt. "
Källa: http://www.e.kth.se/~e99_cwa/tekinfo/text.htm
 
Matarese skrev:
Tackar så mycket,

Jag försöker ålderbestämma olika delar av huset, dels för att ha fakta för skatteverket som hävdar att huset är byggt 1940
Kan bli knepigt då man kan ha använt dessa delar ganska sent. Vi har rester av en knoppinstalation på vår loge och gården fick el efter 1940 om de uppgifter jag har stämmer.
 
pefo skrev:
Kan bli knepigt då man kan ha använt dessa delar ganska sent. Vi har rester av en knoppinstalation på vår loge och gården fick el efter 1940 om de uppgifter jag har stämmer.
Med riska att glida ut ämnet; 1960 så totalrenoverades huset och fick ny el. innan renoveringen var det utanpåliggande kulo (jag har hittat rester av det vid renovering) och där innan dessa el-komponenter. Huset som är knuttimrat, som någon gång har haft en ganska omfattande takskada, har sedan fått en spåntad panel någon gång och 1960 tilläggisolerades och fick ett ytterligare lager panel på sig. Timret har en gång varit lerklinkat på insidan och jag har tagit fram ett kilsågat innertak som var gömt under tre lager papp (varje lager har varit målat) och 1960 sänkte de taket för att jämna ut, dölja el-dragning och gömma det ”fula” omoderna taket. Med anledning av detta så betvivlar jag att det är byggt 1940.
 
Så vad är din ståndpunkt? Byggt före eller efter 1940? Och vad är det för fråga skatteverket driver?
 
vackra grejer! så här ska det se ut:
2620284080054320327UHVbia_th.jpg
2868475300054320327XeFPQG_th.jpg
 
pefo skrev:
Så vad är din ståndpunkt? Byggt före eller efter 1940? Och vad är det för fråga skatteverket driver?
Skatteverket driver ingenting just nu. Jag försöker samla ”bevis” på de gamla delarna innan jag bygger igen allt. Har idag tax.värde på 257' (140+117) och jag har totalrenoverat + byggt ut huset och det nya tax.värdet blir 755’ om man räknar på byggår 1940, men om man räknar på 1929 så blir tax.värdet 700’ kan tyckas vara en liten summa men med tanke på att mitt ”Värdeområde” så ligger medelpriset på villorna på 480’ och mitt tax.värde kan ”skrämma bort” lokala köpare om jag om någon anledning behöver sälja huset. Sedan vill jag inte betala för mycket i skatt, det finns annat roligt man kan göra istället för dessa pengar.

Jag köpte huset av Sveaskog (tidigare Domänverket) och vad jag har förstått så köpte de huset runt 1940 och har sedan varit i ”statlig” regi innan jag köpte huset och har ingått i samma fastighet som alla andra ”Domänhus” och skog i området och fastigheternas styckades av för några år sedan. Dessutom försvann deras interna fastighetsarkiv vid en flytt av kontoret. Jag får försöka forska i olika register för att hitta fastigheten innan den blev ”förstatligad”

Jag pratade med skatteverket idag och de sa att jag skulle ändra byggnadsår och sedan får handläggaren göra en bedömning.
 
Matarese skrev:
Hej,
Jag undrar om det är någon som vet vilken period dessa komponenter (se bild) installerades. Den högra är en isolator och den vänstra någon form av hållare för belysning skulle jag tro.
Är det för likström eller växelström?
Dessa sitter på en mittåsstock i mitt hus.
Tjugotal, sedan blev det kuhlo och bakelit.
 
electrocuted skrev:
vackra grejer! så här ska det se ut:
[bild]
[bild]
Ser riktigt nice ut! Finns det i IP44 tro? Skulle passa utmärkt i mitt badrum! :D :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.