Hej,
Från tidigare artiklar tycker jag mig förstå att man inte får lägga kulo/ekrk varken dolt, eller i vp-rör. Vad är i så fall anledningen? Är det en fråga om säkerhet eller är det av mer praktiska skäl för att underlätta omdragning i framtiden?
 
20 cm är gränsen både för rör och väggenomföringar. Skalar man upp den kan man dra längre sträckor i rör, bara inte ytterskalet ligger längre in än 20 cm, praktiskt ibland. Varför vet jag inte riktigt.
 
ok, bra att veta. Fast vad är då den egentliga anledningen för regeln?
 
Vad jag har förstår så är det kablens konstruktion som gör att man inte tillåter dold förläggning. :)
 
pga att...? :-?

Den frågan verkar vara svår att besvara...
 
Det har nog med att yttermanteln har haft ett styvt hölje som vid tex böjning skulle kunna spricka och skära in i spänningsförande del. Dom "nya" kuloledningarna har ju en annan konstruktion och sulle säkert kunna få dras i rör vid en ny "klassning" problemet blir då att man inte kan ha ett förbud för en gamml ekrk och tillåte en ny ekrk utan måste klassa en helt ny kabel. Men eftersom det i praktiken ytterst sällan innebär några större hinder i arbetet tycker jag att det inte finns nått behov av att ändra på regeln.
 
håller du "begörig elektriker" med "elmont" om syftet med regeln då?
 
Vad är det för kabel man får förlägga dolt/i vp rör då?
Förutom dom vanliga lösa trådarna, vad dom nu heter.
 
Vanliga lösa trådar=FK
Annars går det att peta i EKK också.
 
Är EKK ok att ha ligga lös uppe på ett innertak också?
 
Man får ha kabel lös i väggar och tak MEN det är vissa saker som ska uppfyllas, personligen vill jag INTE rekomender det det är bättre med "flexslang" eller rör, inte minst för framtiden.
 
Vilka "vissa saker" måste uppfyllas?

Ska sätta nytt innertak i min hall där jag har ytmonterat nu.
Efter uppreglingen tänkte jag helt enkelt klamra kabeln i reglarna på ovansidan av tak-skivorna.

Det blir den enklaste lösningen för mig, men får man göra så?
 
Nej, du får inte fästa kabel vid inbyggnad, det ska vara speciella spikskydd vid genomgångar av reglar, kabel skall dragas rakt mellan dosor, dosorna skall ha dragavlastningar, mm. Köp FLEXSLANG typ elektroskandia E1417804 av nån elinstallatör lätt och bra fäst på c:a 50cm mellanrum
 
Jahopp...typiskt... ;)

Om jag drar kabeln under taklisten istället, måste man ha den i rör då med?

Edit/
Läste nu att man "bör" göra det, men tydligen är det inte ett krav...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.