Hej hej!

Jag håller precis på att påbörja ett husbygge i Uppsala. Vi har bestämt oss för att bygga ett lösvirkeshus från Floods Trä i Knivsta och bottenplattan blir ca 110-120 kvm.

Så då är frågan vad man ska välja för grund, eller snarare, vilken typ av platta man ska ha.

Svärfar som är byggnads-snickare vurmar för en "ny" variant där man lägger golvvärmen ovanför den gjutna plattan och har en liten luftspalt mellan platta och värme (och jag gissar på att det även ska ligga någon slags reflektivt lager som skickar värmen uppåt).

Såvitt jag kan förstå lägger man grunden som vanligt (dvs makadam i botten, markduk, 30 cm isolering, betong med armering och kantmaterial etc) och sedan en minimal luftspalt följt av isolering/reflekivt skikt samt vattenslingorna. På detta lägger man sedan golvet.

Av de platt-tillverkare jag har pratat med tycker de flesta att man ska lägga värmeslingorna i översta lagret av plattan. Så jag har inte något bra exempel på den variant som svärfar föreslår.

Finns det någon på detta forum som har några tips, länkar, kontakter etc?

Hjälp! ;)
 
Redigerat:
Det kan ju knappast finnas något billigare alternativ vid själva bygget än att lägga golvvärmeslangen i plattan. Det är så man gör i de allra flesta fall.

Vissa är oroliga för livslängden på golvvärme i betongplattan och där skulle nog det alternativ din svärfar förespråkar vara bättre iom att man då kan byta ut golvvärmeslangen. Men om du inte är intresserad av att planera för något som kan tänkas hända om kanske 50 år är detta kanske inte ett argument.
 
En fördel med flytande golvvärme är den blir snabbrörligare jämfört med om den är ingjuten i plattan. Rent hypotetiskt skulle du med flytande golvvärme kunna ha en lägre temperatur dagtid när solen står på genom fönstrena, en högre temperatur när solen gått ned och låg temperatur när du sover, vilket gör att du sover bättre.

En annan fördel är du inte värmer upp en stor betongplatta i onödan eftersom golvvärmen ligger ovanför plattan.

Ytterligare en fördel är att du inte behöver bila upp hela grunden om ett rör börjar läcka.

Nackdelen är att den är dyrare att installera.

T ex så installerar hustillverkaren Villa Varm golvvärme flytande.
 
Hmm, som vanligt inget lätt val. Om jag förstår det hela rätt skulle det kosta cirka 60 000 kr mer att installer flytande golv-värme istället för att gjuta in den.
Några åsikter om att skippa golvvärme helt och köra med element istället (vattenburet)? Är det ännu effektivare?
 
Beroende på hur man konstruerar/kan konstruera (pålning) grunden kan betong kostnaden antagligen bli billigare med flytande värmerörsinstalation.
Om man tex tänker sig att man gör grunden som en torpargrund som fylls upp med tex makadam och en tunn cementplatta eller annat material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.