Jag har upptäckt att vi har alupex? (Henco 2200 PE-Xc/AL0,4/PE-Xc 16x2) ingjutet i sulan (platta på mark)
På ritningarna står det dock att det skall vara PEX-rör (RIR) Typ Wirsbo (med dimension 15)

1. Är det godkänt med alupex ingjutet direkt i plattan?

2. Vi har bott i huset ca. 4 år, är det lönt att anmärka på detta till entreprenören? Vad är skäligt att begära. Lär ju vara svårt att kräva utbyte. (Tycker det tar långt till innan man får varmvatten och stänger man ett litet tag så blir det kallt nästan direkt)

3. Jag behöver ansluta en blandare till tidigare plomberade rör men hur gör jag. Har lite prisolrör som jag ev. tänkte förlänga en meter med men hur skall man fixa övergången. Kan jag fixa detta själv utan specialverktyg?

Tack på förhand!
 
Ingen som vet?
Man behöver ju inte svara på alla frågor, den viktigaste i dagsläget gäller fråga 3. dvs hur jag bäst kopplar vidare från dessa rören.
Verkar som det inte är många som arbetar med alupex?!? (Alupex är ett flerskiktsrör, i detta fallet 2 mm pex omslutet med 0,4 mm aluminium....om jag förstått rätt)
 
vanliga klämringskopplingar borde väl fungera. ta med dig blandaren till den lokala vvsbutiken så kan dem hjälpa dig så du får med dig rätt grejer hem...
 
Alupex är ett bättre rör än Wirsbos, Henco skarvar du med LK-kopplingar.
 
Tack för svaren!

Jag tycker också att de känns bättre men enl. ritn. skulle det ju vara RIR (rör i rör) och det anser jag inte att det är.....blir tex lite svårt att försöka byta mina rör:)
 
Jo det e lite märkligt att skyddsrör saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.