Hur monteras vanligen fönster? Jag har hört varianter såsom mitt i huvudregeln, i liv med fasad och flera ytterligare varianter.. vad är vanligast och/eller bäst ur energisynpunkt?
 
Man brukar sätt utsida fönsterkarm i liv med utegipset. Detta för att minimera köldbryggan. Den varma sidan av fönstret och väggen möter alltså varandra och man får en utvändig smyg på runt 50mm.

För oss med gammal stil på huset är detta uteslutet. Det skämmer hela fasaden och därför hamnar fönsterkarmen i liv med panelens utsida. :)
 
Tack för snabbt svar, jag har ingen utegips utan min yttervägg består av ytterpanel-luftspalt-vindtät-45mm regel-170mm regel-diffspärr-45mm regel-råspont-gips och enligt ditt resonemang bör jag då sätta utsida karm i nivå med utsidan på 45mm regeln?
 
wintermania skrev:
Tack för snabbt svar, jag har ingen utegips utan min yttervägg består av ytterpanel-luftspalt-vindtät-45mm regel-170mm regel-diffspärr-45mm regel-råspont-gips och enligt ditt resonemang bör jag då sätta utsida karm i nivå med utsidan på 45mm regeln?
Det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.