Totte_S
edit:
Frågeställningen är inte så relevant för mig längre. Pratade med en golvläggare som tyckte att om det ska vara någon idé så bör man ha ett fall som ska spacklas upp och då blir det ganska mycket jobb. Han föreslog att helt enkelt använda färdiga baljor, så jag köper hans resonemang..
/edit


Donar med köket och har plankgolv där. Jag funderar nu på en smidig lösning under köksskåpen för att få till ett "tätt ytskikt" som det så fint heter i boverkets råd. Jag vet att det finns färdiga plastbaljor av olika slag men det blir nog onödigt dyrt och krångligt att lägga under skåpen.

Min fråga är om det är så pass enkelt att lägga in en bit plastmatta med uppvik under skåpen att man gör det själv. Det jag klurar mest på är hur svårt det är att lägga runt ett hörn/i vinkel, köket är en hörnlösning så jag behöver nog skarva i vinkeln. Dessutom undrar jag hur man får hyggligt täta rörgenomföringar i en plastmatta, och om man kan få den att ligga platt under skåpen utan att limma fast den, man kanske måste limma fast den för att få till lite uppvik på väggen.

Har aldrig gjort någonting med platsmattor, mer än rivit bort gammal hellimmad vinyl, så jag har dåliog koll på hur materialen fungerar. Mattan kommer alltså inte att synas, utan bra ligga som en 600mm remsa under skåpen (eller snarare 500 kanske med tanke på indraget vid sockeln)
 
Redigerat:
Bara som liten kommentar ifall någon går i liknande tankar nån gång. Försäkringsbolagen kräver som regela alltid att du har plastmattor (alltså de färdiga baljorna), där maskiner ska stå i köksskåp och så.
 
  • Gilla
spånet
  • Laddar…
Fick ett bra tipps från min röris ,lägg en plastmatta under skåpet till diskbänken med inkommande vatten, som viks upp mot väggen en bit.Om vatten läcka uppstår kommer vattnet att rinna på mattan och ut under skåpet (i framkant) ,som en liten varning att nu är det dax att stänga av inkommande vatten.:eek:
 
Totte_S
Västerhaninge 17 skrev:
Fick ett bra tipps från min röris ,lägg en plastmatta under skåpet till diskbänken med inkommande vatten, som viks upp mot väggen en bit.Om vatten läcka uppstår kommer vattnet att rinna på mattan och ut under skåpet (i framkant) ,som en liten varning att nu är det dax att stänga av inkommande vatten.:eek:
Det var det här jag tagit fasta på men som golvläggaren avrådde från om man inte spacklar fall och även har uppvik på kanterna, vilket blir svårt med matta om man inte har vägg på sidorna att vika upp mot, annars kan vattnet smita ut den vägen.

Jag ville gärna slippa fula dyra plastbaljor, men det blir nog den lösningen i alla fall för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.