Jag behöver hitta någonting (lim, silikon, fogskum, tätning - vad som nu passar in) som uppfuller följande krav:

Delvis fogfyllande
Fästa mot både hårdplast och järn
Tåla vatten/snö/lera, även ganska konstant påverkan av sådan
Snabbhärdande (och då menar jag verkligen SNABB, allt över 30 minuter för genomhärdat är långsamt)
Tåla både plus och minusgrader, dock inga extremer utan normala utomhustemperaturer
Tåla visst slitage (skrapande, istötning osv) utan att lossna eller glappa
Kunna härda även i minusgrader, och härda utan att man behöver applicera värme med värmepistol eller liknande

FINNS det över huvud taget? Jättetacksam för hjälp!
 
Tveksam till att det finns någon produkt som ensam kan uppfylla alla dessa krav.
Närmaste produkten för konsumentmarknaden jag kan komma på är Tremco PL400, kolla om den kan passa... Vad ska du ha den till egentligen?
 
Hur stor fog är en faktor som är mycket viktig att veta för att välja produkt...
Ren gissning så tror jag endast ett MS-polymer är lämpligt men det tar lite tid innan det är genomhärdat men det kanske spelar mindre roll när ytan torkat.
Ska det expandera eftersom du skriver Fogskum???
 
PL400 härdar för långsamt tyvärr.

Jag ska ha den (och hoppas jag inte blir utkastad nu *s*) till en hästsko.

Hästen är skodd med en hårdplastsula och järnsko över. Ser ut såhär underifrån:

thumbnail.aspx

Och den 'spången' i mitten, runt den behöver jag täta, då det annars trycks in lera, gräs och smuts emellan den och plastsulan.

Det är alltså en väldigt liten, eller hur man säger, fog. Provade med superlim först, men det blev för 'platt', behövs något som går upp en liten bit på sidan av järnspången (gud så bra jag är på att förklara).

Och där är också förklaringen varför det måste vara så SNABBhärdande (utan den detaljen finns ju en massa bra grejer), och tåla gegga och vatten och både plus och minusgrader. Det kommer ju ha markkontakt.

Hitills har jag provat bygg & sanitetssilikon, härdar för långsamt men bäst 'konsistens'. PL 400 också bra konsistens men härdade alldeles för långsamt tyvärr det med. Superlim men blev för 'platt och tunt' samt elastic plastic padding (som ska genomhärda på tio min i rumstemperatur, dock är det ju tyvärr inte rumstemp ute och det härdade inte ordentligt över natt i utetemp trots skyddat mot underlag). PP fäste 'i botten' och härdade på ytan och såg utmärkt ut. Men föll av allt utom bottenlagret ute tyvärr =/
 
Skulle det kanske funka med smältlim? Det härdar ju direkt, frågan är dock om det håller.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.