Phiplex
Jag har några frågor om vad som är rimliga värden på huvudsäkring respektive på servissäkring?

Min elfirma till det nya hus vi bygger har tidigare beräknat nätanslutningsavgiften från Göteborg Energi baserat på att servissäkringen skulle vara 35A. Jag tror sedan att de räknat med en mätar/huvudsäkring på 25A.

Nu har elfirman gjort en ny effektberäkning och kommit fram till 24.225 kW, vilket de säger motsvarar 43,76 A per fas. Därför säger elfirman att vi nu måste ändra servissäkring till 63A och därmed nästan dubblas också nätanslutningsavgiften.

Effektberäkningen är gjord så att effekten på samtliga elektriska utrustningar har slagtis samma Dvs värmepump, bastu, disk- och tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, mangel, kyl, frys, vinkyl, kaffemaskin, ismaskin, spishäll, ugnar (flera olika) och full belysning inkl TV mm (= 5,5 kW) har lagts ihop. Visserligen har elfirman använt en faktor på mellan 0,8 - 0,5 för varje utrustning innan effekterna summerats, men det blir ändå så här mycket.

För det första undrar jag om det är rimligt att beräkna max effektförbrukning på detta sätt och om det är så här man måsta göra? Själv har jag mycket svårt att tro att vi (2 personer) skulle kunna tänkas använda all denna utrustning samtigt - bara för att den finns där. Jag menar tvätta, tummla, torka, diska, baka, laga mat och basta samtigt :). Huset skulle väl nästa bli självlysande eller självantända :D

Sedan säger elfirman också att med denna effektförbrukning på 24.225 kW så så blir strömstrykan totalt 43.76 A per fas. Hur räknar man för att komma fram till det? Är inte effekten = spänningen * strömstyrkan? Dvs med 230 V får jag det till drygt 105A och fördelat på 3 faser 35A per fas.

Nu var min ursprungliga servissäkring på just 35A - vilket verkar räcka tycker jag. Måste sedan mätar/huvudsäkringar vara mindre än det - eller kan jag ha dessa också till 35A? Är det tillåtet?
 
Sammanlagringsfaktorn är det avgörande i detta fallet, men det verkar som de har räknat med en skyhög sådan. Ett normalt lantbruk brukar ha 63A! Att en 2-pers. familj skulle momentant förbruka nästan 45kW (63x230x3) är helt uppåt väggarna. 20-25A mätarsäkring är mer rimligt i ert fall skulle jag tro.
 
Vi har 35A huvudsäkringar. Vi försörjer tre byggnader på det, huvudbyggnad, flygel, kontor med gästlägenhet. Allt går på två värmepumpar, två elvvberedare, 5 kylar, 4 frysboxar, TV-apparater. spisar, ugnar, diskmaskin, kaffemaskiner, belysning, gårdsbelysning, avfuktare i källaren, vattenpump, avloppspump, bilvärmare, 1kW 24/7 till datorer och servrar osv. Än har inte någon huvudsäkring gått. 63A brukar bönderna omkring här säkra upp till när de ska köra sina stora spannmålstorkar. Som snaggle säger, 20-25A är vad ett normalt hus behöver.
 
Och huvudsäkringen SKALL vara mindre än servicesäkringen för annars kan den gå samtidigt eller före huvudsäkringen och servicesäkringen kan/får du inte byta själv.
 
Varför servissäkring? Bygger ni radhus? Frågar bara för att på vanliga villor har du ju bara mätarsäkringen att betala efter...
 
Phiplex
Villa från 1966, 182kvadratmeter boyta + 120kvm uppvärmd biyta, ytjordvärme, norrlandskusten. 2 vuxna+ 2 barn. 3x16A huvudsäkring och minimala problem med att säkringar löser ut (har hänt vid enstaka tillfällen).
 
Phiplex skrev:
Jomenvisst Floppman, den fasta årsavgiften är baserad på mätarsäkringen precis som du säger. Men utöver det är själva nätanslutningsavgfiten, som är en engångsavgift, baseras på servissäkringens storlek. Beror väl bland annat på att det krävs olika sorters kabel vid 35A och 63A. Vid 35A - 10 mm2 och vid 63A - 16 mm2.

[länk]
Den fasta årsavgiften, 877,5kr, är ju nästan gratis. Densamma oavsett mätarsäkring upp till 63A. Skillnaden i anslutningsavgift är ca 18000 och man får väl bedöma om behovet kommer att bli större än 35A. I mina ögon inte troligt då alla vill minska sin förbrukning numera.
 
120kvm plus 24 biyta, direktel, två vuxna, Mera norrlandskust. 20A på huvudsäkringarna, Bränner ca 20 000 KWH per år
 
börja med 25 A säkring.

MEN skruva i 20 A detta kommer med all sannolikhet räcka.
Har det hållt nu i vinter byt till 20 A huvudsäkring i så fall.

Är det en ny startad firma???

Undrar hur han skulle räkna om det var 100 lägenheter i ett hus..? :)
 
Han som räknade kanske har sett "En hondjävuls liv och lustar"? Hon i filmen slår på ALLT på engång men å andra sidan gör hon det för att bränna ner huset! :D
 
Phiplex skrev:
Jag har några frågor om vad som är rimliga värden på huvudsäkring respektive på servissäkring?

Nu har elfirman gjort en ny effektberäkning och kommit fram till 24.225 kW, vilket de säger motsvarar 43,76 A per fas. Därför säger elfirman att vi nu måste ändra servissäkring till 63A och därmed nästan dubblas också nätanslutningsavgiften.

Sedan säger elfirman också att med denna effektförbrukning på 24.225 kW så så blir strömstrykan totalt 43.76 A per fas. Hur räknar man för att komma fram till det? Är inte effekten = spänningen * strömstyrkan? Dvs med 230 V får jag det till drygt 105A och fördelat på 3 faser 35A per fas.
43,76A per fas multiplicerat med 230V=100064,8W/fas*3faser=30,2kW!
eller så har dom räknat med en fasspänning på 554V. Det borde räcka med 25A huvudsäkring. vad har ni för uppvärmning?
 
  • Gilla
Tramt
  • Laddar…
Då funkar nog inte avgifterna likadant, här bestäms ansl-avgiften beroende på hur långt det är mellan mätarskåp och kabelskåp. Vill du ha 20 A så sätter man som regel 35A i kabelskåpet, kallas då servisledningssäkring. Servissäkring är de som säkrar av mellan inkommande och mätarsäkring i tex. ett lägenhetshus elcentral. Men det kan nog kallas olika av olika nätägare.
 
Redigerat:
20A räcker troligen i ditt fall som ovanst. Vi kör två hus på landet med det (Elpatron 9kW /Bastu/ 2 Spisar /3 frysar / vattenpunmp /2 elberedare /belysning etc..., dessutom ibland maskiner som vedklyv/kompressor etc) ..jovisst har det hänt att en säkring gått, men inte så ofta som man kan tro....brukar dock undvika att samtidigt bada bastu, laga mat och köra kompressorn, då¨elpatronen är igång....
 
Phiplex
pellefant skrev:
vad har ni för uppvärmning?
Nibe 1135 bergvärmepump på 17 kW, med 9 kW elspets
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.