Hej Gaia!
Det är inte särskilt tryggt att ha en sån stor ask bredvid huset. Jag var rädd för att mitt bygge skulle bli mosat i stormen... (35 björkar föll nedanför huset men asken bredvid huset stod som väl var oberörd) Jag har inget emot skuggan men tjejen som är solguru ser inte riktigt tjusningen ;) Det är fint med stora lövträd så jag vill helst inte fälla den, därav hamlings-tråden... Jag väntar nog fram till sommaren med beslutet, kanske det finns lite positivt med skuggan som du säger...
PS. Jag har ett par större bilder på bygget där asken skymtar. Men det går inte bifoga bilder här på forumet eller?
 
Kruger skrev:
Det är inte särskilt tryggt att ha en sån stor ask bredvid huset. Jag var rädd för att mitt bygge skulle bli mosat i stormen... (35 björkar föll nedanför huset men asken bredvid huset stod som väl var oberörd)
Men nu efter stormtestet kan du väl känna dej trygg med din ask? Björkar klarade inte testet så nu är du av med dom svaga och otrygga träden;).
Mina ekar står som närmast ca 5-10 meter från huset och en del grenar hänger över taket men jag känner mej trygg i alla fall. Dom har stått här lika stora och skuggande innan huset byggdes i 1938. Några askar har vi också på tomten :). Har aldrig sett att dom tappar stora grenar, inte ens i stormen.
Hamling är en stor ingrepp som kan ställa till värre problem om asken blir sjuk och tappar balansen så jag är faktisk glad att du tänker vänta med det ;D. Ställ en "ljugarbänk" under asken så märker du att en varm sommardag smakar ölet bäst just på den platsen ;)
Lycka till!
gaia
 
Öl är ju gott... ;D
Jag skall åtminstone avvakta hamling tills jag avnjutit den första under asken!
 
;D hoppas vi får en riktig varm sommar i år! Skål för asken!
gaia
 
Hur gick det med hamlingen?

Jag står nu inför samma frågeställning med två askar som antingen skall fällas eller hamlas. Mitt största problem är att dom tappar döda grenar ibland.

Det största trädet är säkert 25 meter högt och mer än 1 meter i roten.
 
Det visade sig att jag kunde behålla ett träd vid nybygget och det var den största asken som står ngn meter från trottoiren. Jag vakade som ett jehu över asken under bygget då det visat sig att den blev vansinnigt tjusig när allt annat ris avverkades. Är väl drygt 50 år skulle jag tro. Den döljer visserligen sjöutsikten men den kan jag ju se på vintern :D.

Nu har askskottsjukan tagit riktig fart här på östkusten och jag tog hit en arborist i augusti som kunde konstatera att min ask inte ännu blivit angripet. Men merparten av askarna i omgivningen är angripna.

Så jag är också nyfiken på vad Kruger till slut gjorde med sin ask. Förhoppningsvis hamlade han den inte. Man ska vara väldigt snäll mot askar idag eftersom vi får räkna med att upp till 70% kommer att försvinna inom de närmaste åren. Man säger idag att vissa askar kan klara sig om de blir lätt angripna. Det går fort - på ett par år.

Vedeldaren: kolla andra askar i ditt område och se om det finns askar som står som skelett - då är det askskottsjukan. Att asken fäller en hel del grenar och 'skräp' är vanligt. Denna sjukdom kom över från Balticum så sent som på 2000-talet.
 
askur skrev:
kom på en sak till förresten - askar har normalt sett en ganska kort "livslängd" medan hamlade askar kan bli förskräckligt gamla. Så det kan ju vara ett argument för att hamla!
Hamling är något man börjar med när trädet är ungt. Det går inte att förvandla ett fullvuxet träd till ett hamlat träd, utan i så fall är det fråga om stympning. Du förkortar trädets livslängd genom att du gör stora snittytor där röta o andra sjukdomar kommer in i trädet. Med tiden kan trädet bli en fara för sin omgivning.

Här kan man läsa om hamling:
http://www.tradforeningen.se/textsidor/PDF-filer/Nr206Sid8-9.pdf

Om ett träd blir för skuggande är det bättre att stamma upp och eventuellt glesa ur kronan. Men även vid sådana ingrepp är det viktigt att snitten läggs så att minst möjliga skada görs på trädet. När det gäller jättestora askar kan det vara läge att kalla in en arborist.

PS upptäckte att det var en gammal tråd. hur gick det?
 
Redigerat:
gaia skrev om asken, att "den får löv som sist och faller löv som först av alla träsorter".

Detta är nu inte riktigt korrekt. Om vi begränsar oss att jämföra ädellöv är eken senast i knopp om våren, och tappar också löven sist om hösten. Exempelvis lind har som regel tappat löven flera veckor innan asken. Men det varierar, eftersom askens lövfällning sammanfaller med första nattfrosten.

Annars instämmer jag i att ask skänker en mild fin skugga. Väl värd att odla i åtminstone landskap och större trädgårdar, om det nu inte vore för askskottsjukan.
 
billy_baver skrev:
gaia skrev om asken, att "den får löv som sist och faller löv som först av alla träsorter".

Detta är nu inte riktigt korrekt. Om vi begränsar oss att jämföra ädellöv är eken senast i knopp om våren, och tappar också löven sist om hösten. Exempelvis lind har som regel tappat löven flera veckor innan asken. Men det varierar, eftersom askens lövfällning sammanfaller med första nattfrosten.
Tja jag vet inte vad som är riktigt ... jag berättar bara om det jag ser genom mitt fönster i Skåne :).
Askar har ca 10% löv kvar och dom sitter ytterst i toppen - med andra ord är den redan så gott som genomsynlig. Som jag minns så var det lika varje år att den tappade löv först. Vi har inte haft nattfrost än som jag vet.
Hoppas det är inte asksjuka! Skulle sakna den fina han-asken.

Mina gamla stora lindar har ändrat färg men bara delvis och den stora bladmassan sitter kvar så dom ger fortfarande mycket tätt skugga. Var annan ek är fortfarande grön ( olika gener ?). Än så länge kommer det mer ekolon än löv ner. Trädens årscykel ser kanske olika ut beroende på växtzon dom står i ?
gaia
 
Ja, gaia, det är tänkbart att träden knoppas och fäller löv i olika ordning beroende på växtzon. Rönn, lönn, ek, bok, fågelbär och - ! - ask bär fortfarande löv hos oss i zon 3. Just lindarna är kala. Om alm och avenbok vet jag intet, eftersom vi inte har några sådana träd själva.

Det kan också finnas lokala variationer som beror på luftföroreningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.