Tjena,

Är nyfiken på hur vår byggkred.ränta står sig i dessa tider.

Vi har haft följande utveckling.
Start: 5,07%
11/7: 5,42%
24/7: 5,32%
15/9: 5,57%
Ngn gång efter den 1/10 ändrades den till 5,87%

Vi har helt rörlig ränta dvs kan ändras från dag till dag.... vet att många har 1 månaders eller tom 3 månaders så kontrollera innan ni svarar så att vi inte jämför äpplen och päron.

Häls.
 
Hejsan

Vi var på banken senast idag och startade upp vår byggkredit.. Vi landade på 5,95% rörligt hos Swedbank.

Mvh
 
Hej

Vi har idag 5,8% helt rörligt på vårat byggkreditiv. Vi skall i slutet på månaden lägga över hela beloppet i ett rörligt bottenlån men vår handläggare på swedbank påstår då att vi inte kan få bättre än 6,16, dvs 0,36 sämre än vi idag har på det rörliga kreditivet. För mig låter det väldigt märkligt att vi får sämre villkor när vi går från rörligt kreditiv till rörligt bottenlån.
 
vi har 5.54% på vårat byggkreditiv. Vi får också "sämre" villkor när vi går från kreditiv till bolån så vi avvaktar ut i det längsta innan vi lägger om det. Vad jag vet har vi helt rörlig ränta så det ändras när deras in och utlåningsräntor ändras eller hur det nu var. Vi har 30 punkter rabatt på deras rörliga bolåneränta men samtidigt så följer den inte när de ändrar sin officiella ränta.
 
Pratade med banken för en timme sedan och jag sitter i precis samma sits som föregående två skribenter. När jag fick höra att villkoren skulle bli sämre efter omläggning av lånen frågade jag vad det var som hindrade att jag låg kvar på mitt byggkreditiv "för all framtid". Det visste dock inte Handelsbanken.
 
Hej!
Samma sits som ni andra. Pratade med SHB igår och fick bara 3-månadersränta. Tomtlånet ligger nu på 5,7 och kreditivet på 5,95. Nya lånet skulle hamna på 6,29. Kollade med Skandiabanken igår kväll och det var inga problem med 6,12% med ett lån på över 2 000 000. Idag ringde och mailade jag runt till de kontakter vi hade på andra banker när vi lade upp kreditivet. Nu ligger bästa 3-månaders på 5,92% och jag väntar på ett par svar till...
 
Tjoho! Vilken glädje. Kollade in på nätbanken nu för att se om även vår byggkreditiv ränta hade ändrats. Hör och häpna den har sänkts med 50 punkter!! Nu har vi en ränta på 5.04%.

Vårat byggkreditiv är dock lagt på 1 år så innan den tiden går ut måste vi lägga om till bolån.
 
Idag sänktes byggkreditivräntan till 4.54%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.