Hej

Vi håller på att renovera vårt badrum. Bl.a. tänker vi kakla väggarna och ha en duschhörna (ni vet, en sån med vikbara väggar). Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon bra information om hur mycket väggen ska behöva klara. Vad krävs för att att klara av både kakel och vägghängd duschhörna? Enkelgips + expander? Dubbelgips + expander? Ska en duschhörna alltid skruvas direkt i en regel?

Tacksam för alla svar.
 
Du skall inte alls ha gips utan nya skivor sen bör du sätta balkar bakom där hörnan skall skruvas så skruvarna bottnar då blir det hållbart.
 
Det skall vara reglar bakom. Enl. de nya reglerna får du inte sätta upp något överhuvudtaget med expander (antar att du menar typ Mollyplugg etc.). inget skruvhål får gå rakt igenom väggen, alla hål skall bottna i en bjälke eller liknande, så att det blir tryck på silikonet man kört in i hålet. Om det sedan gäller en vägghängd toa med stor belastning elelr om det bara handlar om ljusstaken bredvid spegeln som nästan inte väger någonting spelar ingen roll.
 
Hempularen >>
Ok, det visste jag inte. Då får jag se till att det hamnar reglar där bakom. Tur att hantverkaren inte har börjat sätta skivor än.
 
Och som sagt inget gips (annat än det nya med glasfiber istället för papp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.