Är det någon som byggt med lärk eller har erfarenhet av det?
 
Vad ska du bygga med lärk?? Har sett nån som lade lärkträ som golv i en lekstuga. Var väldigt svårt att dra ihop dem ifall de var krokiga. Så det är nog bäst att du köper spikraka bitar. De kunde inte dra ihop de för hand så de fick använda limknäcktar.
 
Ursäkta min otydlighet, hade en gråtande dotter på armen...

Jag tänker mig lärkträ som fasad.
 
Har hört talas om det. Läste det i en bok med 3 byggberättelser. Huset var byggt nära havet och lärkträet skulle stå emot "havsfukten" bra, men det var lite dyrare. Dock behövde det inte behandlas och målas på något sätt. Tycker det såg bra, har också funderat på det, men inte forskat något mer i det. Om du vill veta vad boken heter så kan jag kolla det, messa mig privat.
 
Har valt cederträ istället. Fantastiskt fint dock något dyrare än lärk.
 
Lärk är en mardröm att hantera i snickerimaskiner pga av dess harts, det bekar igen allt. Det har stora tendenser att vrida sig kraftigt och spricker lätt så förborrning är att rekommendera.
Det är ett otrolig vackert träslag med röda inslag om man oljar och lackar men vete tusan om jag håller med om att den grånande ytan är vacker men smaken som baken.
Kan ju nämna att gran används som fuskteakdäck i en del fall som inte är helt fel och personligen så tycker jag att den ger en jämnare grånad ton än lärken.
Personligen hade jag valt gran av bra kvalitet och laserat till rätt nyans, enklare billigare och troligen minst lika hållbart om man oljar och laserar med rätt produkter och gör det med jämna mellanrum. Det finns inget som inte kräver underhåll och hur skall man hantera en grånad fasad som grånat mer än man räknat med?

/Kent




 
Hej

Lärk blir med tiden grått och det kanske det du är ute efter. Jag var på ett bygge ute på Värmdö förra vintern där hade den galvade spiken "läckt" fula ränder. Det vara bara att riva ner och börja om denna gång med rostfria spik. Troligen det enda som fungerar. ;)
 
Tipsar om att obehandlad gran snabbt får en grå ton.
Gran har t o m använts som "look like" ersättning för teakdäck.
Obehandlad furu blånar rätt fort medans gran tål det bra och som jag ser det så bör man ha gran i stommen/fasaden medans furu är suveränt för finsnickerier, dörrar, fönster, listverk,golv, etc...
/Kent
 
......jag har "lappat" mitt altangolv (när det tryckimpregnerade virket ruttnat av) med obehandlad gran, visst blir det grått fort, men det ruttnar också fort.

Gran och oimpregnerad splintved från tall är nog bägge olämpliga som golv på uteplatser :-/
 
Fur/furu (dvs virke från tall) är direkt olämpligt för utebruk obehandlat medans gran klarar sig bättre. Det tryckimpregnerade är i de allra flesta fall furu.

/Kent
 
Vi har lärkträ både på fasad och på altaner. De kroknar åt alla möjliga roliga håll men annars är det skönt med naturvänligt byggnadssätt. Glöm dock inte rostfri spik annars blir det som hos mina grannar, (som beskrivits ovan), bara att slita ut plankorna och spika in nya med rätt sorts spik...
 
Sibiriskt Lärkträd är fint som fasad och annan lärk, om än lite annorlunda. Inte många som har på kåken. Vrider sig gärna, ha inte liggandes i solen i onödan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.