Tja !

Jag har en liten fundering,,,

Jag bor i ett hus byggt 1907 med en skorsten i tegel.
I denna skorsten har man någon gång satt i ett 110-120mm rör som går ner i källaren där det har ståt en panna av någon form.

Går det att sätta en kamin på ett så "litet" rör?
Hur många kw kamin ska jag isåfall leta efter?

Eftersom skorstenen idag går ner i källaren tänkte jag ta hål i skorstenen på BV och dra ut röret där istället, är detta överhuvudtaget möjligt?!?!
Från BV bör skorstenen bli ca 6m.

Röret som förtsätter ner i källaren/krypgrunden tänkte jag isåfall ha till tillluft till kaminen, finns det någon risk att jag drar in mer fukt i krypgrunden än vad som är lämpligt?!?..

Hehe, jag kanske är helt ute och cycklar men det hade varit trevligt med en liten kamin i v-rummet utan att behöva mecka för mycket med skorstenen.

Några spontana tankar......

Tacksam för svar
/Björn
 
Hej,

röret är nog inte så litet som du tror, hade min sotare på plats för att kolla om jag kunde göra en liknande manöver. Mitt rör är 120mm, och det var större än hos de flest enligt honom, dessutom var godset 4mm tjockt, vilket också var tjockare än genomsnittet enligt honom.

Han rekommenderade att jag skulle ta kontakt med en skorstensfirma, som kan ansluta ett rör till skorstensröret från det rum där jag vill ha kaminen.

Jag har kollat runt lite, och har blivit rekommenderad av kompisar att kontakta någon härifrån: http://www.skorstensfolket.nu/.
Har inte gjort det ännu, så jag kan inte säga om de är bra eller dåliga.

Din fråga om tilluften kan jag inte svara på tyvärr.

Hoppas att det var till lite hjälp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.