Jag flyttade in min antenn från taket till vinden. En TV-antenn är ju inte det snyggaste man kan sätta på ett tak. Är det någon risk för att mottagningen blir sämre? Påverkar en trävägg mottagningen något?
 
Jag har min på vinden och märkte ingen skillnad mot att ha den ute (vilket jag hade tillfälligt vid felsökning). Antennen är av modell större, c:a 2meter lång.

Signalen var 100% enligt TV:n i båda fallen. Sändaren står på en dryg mils avstånd. Har skogspartierna mellan mig och sändaren. Fasaden radiovågorna skall igenom är träpanel + utegips.

Du får pröva helt enkelt.
 
Hur menar du "sämre bild"? I och med att det är marksänd digitat-TV borde du i så fall ha fått digitala störningar och eftersläpningar. Antingen har man perfekt mottagning eller så har man oacceptabla störningar. Vad säger digitalboxen och signalstyrkan före och efter flytten?

Jag åkte till en antennspecialist och köpte en "dyr" för 600:-. Det kan inte skilja mer än några hundralappar på en billig och dyr standardantenn.
 
Jag har också flyttat in antennen på vinden - dels av utseendeskäl men främst pga skorstensrenovering och upptäckten att det gamla maströret var helt upprostat....
I kombination med att vi har plåttak har jag märkt att signalen försvinner vid dåliga mottagningsförhållanden (viss väderlek mm)
Signalstyrkan hos dig och vilken antenn du har är nog avgörande för om det fungerar eller inte.

/Ingenjören
 
Det blev inte sämre bild men däremot så funkar inte mottagningen på några kanaler. Man ser på stapeln att signalstyrkan är sämre.

Frågan är då om det garanterat blirt bättre med en nya antenn. Man kan ju även använda en antennförstärkare.
 
Huvudsakligen är det två problem som kan orsaka dålig mottagning, dålig signalstyrka eller dåligt signal/brus förhållande. Dålig signalstyrka kan avhjälpas med en antennförstärkare men är signalen från början dålig pga otillräcklig antenn så hjälper det inte hur mycket man förstärker. Att A ylar om att han minsann inte har problem med sin av kastrullock hembyggda antenn när B som bor 400 meter bort inte får bra bild med sina proffsprylar för 2000:- är totalt ointressant. Varierande mottagningsförhållanden kan få även den mest drivne antenntekniker att slita sitt hår.

Nedanstående inlägg har jag snott från usenet. Det är skrivet av en helt för mej okänd person vid namn Alf F och är riktigt bra. Själv får jag alltid höra att jag är kass på att förklara så jag hoppas att denna text kan förstås av de flesta! :D

Om det fungerar med en liten inomhusantenn eller ligger på vinden beror det inte på att antennen har anmärkningsvärda prestanda utan på att mottagningsförhållandena är bra. Då funkar säkert både husvagnantenner och bandkabel-antenner men det är absolut inte någon antenntyp att rekommendera för de som har långt till sändaren, besvärlig terräng eller lokala störningar.

De flesta boxerburkar kan visa två mätvärden på antennsignalen, signalstyrka och signalkvalitet. Börja med att kolla signalstyrka som ska ligga inom ett visst intervall. OBS varken för stark eller för svag signal, lika illa båda. Detta är mer kritiskt jämfört med hur det fungerade med det gamla analoga PAL-systemet Det kan vara färgade ograderade staplar som indikerar signalnivån men i bästa fall kan man utläsa siffervärden. Ett tumvärde kan vara att signalen ska vara inom -60 - -40 dBm för att ha lite reservmarginal för åldrande antenn och regn/snö som dämpar överföringen lite extra.

Vanligast problem med låg signalnivå är att kabeln är 10 år gammal, enkelskärm med självsprickor. Man behöver bara nämna ordet regn så försvinner signalen. Det är givetvist bortkastade pengar att sätta upp ny yttre antenn utan frisk lågförlustkabel. Köp aldrig kabel som det inte ens finns datablad på med avseende på dämpning per meter. Räkna ut hur lång kabel som behövs så vet du även hur mycket kabeln kommer dämpa.

Signalstyrkan kan förbättras genom att förstärka signalen. Linjeförstärkaren kan placeras var som helst utefter kabeln. Resultatet blir detsamma, förstärkaren adderar X dB på signalstyrkan.

Om det är signalkvaliteten som brister trots lagom bra signalnivå innebär det att för mycket av mottagen signal egentligen är brus. Linjeförstärkare är då bortkastade pengar, och det är en fysikalisk naturlag att signalkvaliteten under dessa omständigheter blir sämre med linjeförstärkare eftersom förstärkaren alltid lägger till sitt egna grundbrus ovanpå den signal den förstärker eftersom det inte finns några brusfria linjeförstärkare. Det är bara passiva antenner som kan addera signalnivå utan egenbrus.

Om man kan utläsa hur många dB som saknas i signalkvalitet är det sedan lätt att räkna ut vilka insatser som fungerar innan man spenderar pengar på okända antenner och förstärkare. Oskadad antenn och kabel, välgjorda kontakteringar och inga hemgjorda förgreningar förutsätts givetvis.

En bra riktantenn kan ge 15 dB förbättring jämfört med rak pinne eller 3 dB för varje gång antennens fysiska längd fördubblas. Jämförelsen gäller hela, välkonstruerade märkes-antenner. Det finns många mindre nogräknade tillverkare av antenner som inte ens äger ett mätinstrument, men som anger fantasisiffror i databladen. Är även antennen 10 år gammal och inte ens längre duger som sittpinne åt kråkorna så är antennförstärkningen (gain) antagligen under noll på dB-skalan.

Byte av boxermottagare kan ge förbättrad signalkvalitet, i synnerhet de allra nyaste mottagarna med DiBcom chip klarar att demodulera mycket störda signaler. Förbättringen kan vara typ 5 dB jämfört med en äldre burk.

En bra antennförstärkare kan minska signalförlusterna som orsakas av att signalnivåerna blir för låga i andra änden, dvs vid mottagaren. Mått på bra antennförstärkare är hur pass mycket egenbrus den skapar (nf). Om den sedan förstärker 10 eller 20 dB är helt oviktigt med avseende på signalkvaliteten. Förstärkningen är ju det som visar sej som signalnivå. Att placera antennförstärkaren nära antennen är en grundförutsättning för att kunna vinna något i signalkvalitet.

Om signalnivån är bra men signalkvaliteten är helt tokig (låst i ett ändläge eller pendlar hysteriskt) kan det vara lokala störningar. Datorer,mottagare såsom klockradio, trådlösa nätverk och telefoner elstängsel och pacemaker bör bör stängas av för att kontatera vilken källan är. Kolla även med en annan verifierat fungerande boxerburk så det inte är mottagaren som är trasig.

Det är inte komplicerat att åtminstone ta reda på vad som brister i den egna antennsignalen och därmed skapa möjlighet för genomtänkta insatser av arbete och pengar. I bland kan det ju vara så att man på detta sätt får det klarlaggt att signalen från sändaren tyvärr är för svag för att få acceptabel signal med rimliga antenn-insatser men då får man ju åtminstone veta det och slipper bli lurad att köpa förstärkare med häpnadsväckande prestanda. Den som inte vill fundera kan anlita mer eller mindre bra hantverkare som ofta inte heller vet eller kan använda det i mottagen inbyggda mätinstrumentet. Man kan också köpa lite diverse och pröva sej fram. TV-shop brukar sälja bra grejer i så fall.

Det är inte helt ovanligt att folk köper TV för 20.000:-. Bioljud och fullt boxerpaket för ytterligare några tusen. Givetvis är man medveten om att TV:n ska ha senaste bildförbättrarprocessorn men antennanläggningen får bli snikig inomhuslösning, made in china, för 150 spänn, fast bara om den yttre antennen trillat ned av ålderdomssvaghet annars försker man med att förstärka signalen från evt. kvarvarande antenn-pinnar. När sedan signalen är otillräcklig så försöker man alla lågprislösningar som "digitala antenner med inbyggd parabol" och förstärkare som tar bort skuggbilder, att hängas bakom TV:n. Inte undra på att den marknaden blomstrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.