Är det möjligt att det finns mögel även om en fuktmätning inte indikerar onormal fukt? I mitt badrum finns en relativt stark doft som får mig, tillsammans med vissa ohälsoeffekter i mitt boende, att tro att där finns mögel. Fastighetsägaren har gjort en fuktmätning i badrummet och skriver i sitt utlåtande "inga höga värden=OK!". Jag undrar då om det ändå är så att det kan finnas mögel trots att fukthalten enligt mätningen är ok? Om ja, hur kan man kontrollera det? Hur stor är sannolikheten?
Badrummet är kaklat för många år sedan. Fogarna blir blöta med undantag av hörnen som stöter från vattnet, de ser ut att vara "tilläggsfogade" på senare år. På ett par ställen är fogen helt borta, där finns istället en skarv mellan plattorna, dock inte där vatten är i direktkontakt med väggen. Någon decimeter av väggen, upp mot taket, finns inget kakel, där verkar det vara målat direkt på betongen. På en plats har färgen släppt och betongen är synlig (ett område på ca 6x3cm), inte heller det på en plats som utsätts för direkt vattenkontakt.
 
Rent vetenskapligt - Ja! Fukt är ju relativt, det finns mögel som kan leva mycket torrt, vissa är tom äkta sk anhydrobionter så vitt jag vet. I alla fall vissa svampsorter. Xeromyces finns det nån som heter som är EXTREMT torktålig. Vad gällande de som lever på tex gips vet jag inte.

Men självfallet finns det fukt, i luften finns det ju mycket fukt - beroende av årstid ibland kanse 70% relativ luftfuktighet........
 
Absolut - generellt sett växer mögel bättre ju fuktigare det är. Men om du mixar perioder av normal fuktighet med kortare stunder av väldigt blött (då du duschar) skapar du kanske en möjlighet för möglet att växa till på ett periodvis sätt. Vi har ett liknande problem med ködbryggor i vårt hus, som gör att det växer på varje vinter då skilnaden i temperatur blir så stor att den relativa fuktighetenlokalt når över det tröskelvärde som möglet behöver för att växa. Under den varma tiden händer inget, så mögel kan mycket väl klara långa tider av icke fördelaktiga omständigheter och sedan växa till då förhållanden är bättre för dem.

Kan du kalla ut någon mögelhund att sniffa åt dig?

Vänligen

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.