Hej!

Dum fråga möjligtvis, men vi sitter och kollar priser inför bygget.
Vi kommer ha två kaminer, en på varje plan, i en rak linje ovan varandra.
Första tanken var då såklart att vi bara behöver "en" skorsten, dvs att de kan dela på en pipa.
Tänkte nämligen ta t.ex en Landyvent Royal, schaktfri.
Men...nu börjar vi tänka till lite, och undrar om det inte är så att varje kamin behöver sin egen pipa/rökkanal??
Hur fanken löser man det med en modulskorsten?
Måste vi då dra upp två st skorstenar, eller finns det färdiga med dubbla pipor?
 
Det här kanske kan vara en lösning för er: http://www.schiedel.se/produkter/block-skorstenar/schiedel-isokern/
Hör också med sotarmästaren på er ort vad som gäller för säkerhets skull.

[Tillägg]
Vad jag kan förstå av texten på deras sida så är det alltså okej att ansluta två eldstäder i samma kanal!? Det är då verkligen inte vad jag har fått höra av min lokala sotarmästare.

Klipp från Schiedels sida:
"Dubbelmodulen passar för alla typer av eldstäder och byggs med en eller två rökkanaler, vilket innebär att du kan ansluta upp till två olika eldstäder i samma rökkanal."
 
Redigerat:
Tack för svar, men som jag skrev har vi tänkt skorsten Landyvent Royal, typen schaktfri.
Detta är en stålskorsten, premodul eller vad de kallas.
Detta eftersom kaminen nere kommer vara "centrumpjäsen" med toppmonterad skorsten.
Siktet är just nu inställt på Jötul F373 med vridplatta, så... typen modulskorsten är inte aktuell.
Ser dock att jag skrev "modulskorsten" i mitt inlägg, ber om ursäkt för förvirring där... :D
Hur som helst, finns det någon lösning med stålskorsten med dubbel pipa?
Eller landar man kanske på att dra upp två st...
 
Har då aldrig sett någon stålskorsten med dubbla rökrör som används i hemmiljö, men man vet aldrig...det kan ju finnas. Om inte så kanske du åker på att sätta upp två separata.
 
Enligt reglerna kan man ansuta 2 eldstäder till samma pipa nu för tiden. Det krävs tätslutande spjäll vill jag minnas. Men sotarna tror att dom kan hitta på egna regler och gå efter dom...
 
Matss skrev:
Enligt reglerna kan man ansuta 2 eldstäder till samma pipa nu för tiden. Det krävs tätslutande spjäll vill jag minnas. Men sotarna tror att dom kan hitta på egna regler och gå efter dom...
Aah, låter lite lovande! Har du någon aning om vad det är för späll, var de skall sitta i förhållande till kaminerna?
Undrar även var de här bestämmelserna kring eldstäder finns att läsa?
 
Man tackar och bockar! *bockar* :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.