Hej
Jag har en 360p och en braskamin. Jag skulle behöva ett tips på innegivare som växlar ner pumpen när jag eldar i kaminen, just nu går den för fullt då jag bara har utegivare.
Har provat Nibe kontakt och efter ca 45 minuters väntan kom jag fram till en kille som knappt visste vad en innegivare var för något och absolut inte visste hur man kopplade in en sådan.
Tacksam för hjälp
 
Under meny 6.0 finns en kompenseringsfaktor för rumstemperatur.
Så rumsgivare sänker respektive höjer framledningstemperaturen med en faktor gånger avvikelsen i rumstemperatur. Så huvudstyrningen är fortfarande baserad på utetemperaturen,

(MONTERINGS- OCH SKÖTSELANVISNING Sidan 33.)

CarMan hann före med länkarna ;) ... Nibe har en jädra bra hemsida med alla manualer upplagda :)
 
Redigerat:
Jag har innegivare till mitt golvvärmesystem. När jag eldar i braskaminen slår den av värmen, vilket innebär att morgonen efter är golvet svinkallt, då golvvärmesystemet är relatvit trögt. Har förstått att man kan lösa detta med antingen en givare i betongplattan (dock lite sent nu) eller att byta ut ventilen på golvvärmefördelaren till en som hela tiden släpper igenom ett litet flöde av varmvatten. Har jag uppfattat det hela korrekt?
 
jag har provat en RG 10 men det händer inget på framlednings vattnet, kanske ska det inte synas på värdet som finns inom parantes (inställt värde)?
 
ditt problem är att du har termostater på golvvärme slingorna.
du ska ta bort dessa o istället strypa in flödet.
sen när du gjort deta så köper du e inne givare till värmepumpen, då komer det funka mycke bättre & dra mycke mindre energi

(som du har det idag så stängs sirkulationen av i slingan, o när sen slingan öppnas så går det åt mycke energi så lepatronen hjälper till att spetsa)
(gör du som jag skrev så är det flöde hela tiden, men vattnet i slngan är olika varmt)
 
Sen bör man ju såklart inte ha givaren i samma rum som kaminen. Jag valde noga mitt rum där jag har givaren för min värmestyrning. Dels får solen inte skina rätt på givaren sen såklart ingen värmekälla i närheten typ element/tv/stereo/skorsten e.dyl.

Samma gäller för köldkällor såsom fönster/dörr osv.

Placeringen är faktist (enligt mig) väldans viktig för en stabil inomhustemp om den beror på denna enda givare. Har man fler så är det en annan femma.
 
jag har min inne givare i samma rum som kanminen, fukar bra!
det går nämligen att ställa in hur känslig givaren ska vara.
me som du säger så är plaseringen inget man lämnar åt slumpen.
 
nibes system styr inte mot inegivaren, inne givaren kompanserar bara det värde som utegivaren ger.
 
CarMan skrev:
jag har min inne givare i samma rum som kanminen, fukar bra!
det går nämligen att ställa in hur känslig givaren ska vara.
me som du säger så är plaseringen inget man lämnar åt slumpen.
Hur blir det på resten av huset, blir det kallare i sovrum osv?
Sparar du några pengar när du eldar, dvs inte lika mycket el i värmepumpen?

Vi funderar på att skaffa en rumsgivare så att pumpen kan gå ner en del när det eldas i kaminen.
Drömmen är att kunna skippa elpatronen, elda i kaminen istället för att få varmvatten och varmt i huset! :)
 
Jag spar ingen el på att elda, då värmepumpen drar ungefär samma peng som veden kostar at köpa, men om jag inte har inne givare så får jag ju betala både el & ved, samt att det blir för varmt inne.

När jag eldar med ved, så blir det varmast i det rumet kaminen står, o kallast i de stängda rumen längstifrån, så det blir altså bäst värme när jag inte eldar.

min inne givare funkar bäst när solen skiner på mina stora fönster i sydväst läge, utan inne givare så hade jag haft väldigt varmt inne tidiga vårdagar
 
Om du känner dig händig nog som det låter att du gör, så ska du ringa Nibe och be om 'support för installatörer' istället.

Dom är ruskigt kunniga, har använt dom många gånger när jag installerat eller felsökt bergvärme och luft/vatten. Fast det där med att vänta oooooooerhört länge, det är tyvärr precis lika illa där. Slår aldrig fel :p
 
Har installerat en innegivare som kompenserar mot yttre och monterat den inte i samma rum som kaminen men i hallen sidan om i skugga då solen skiner in från väst. Tycker den reagerar kanon och växlar ner pumpen om solen står på eller jag eldar i kaminen. Har ställt alla golv termostaterna på fullt och arbetar nu med att justera golvslingorna med strypning.
Undrar bara vad jag ska sätta shunten på vid golv gruppen vill ju inte ha kallt på ovanvåningen där jag har radiatorer?
 
Ja det är helt klart svårt att kombinera radiatorer & golvvärme.
Man ska ju hälst ha dimensionerat radiatorerna så man inte behöver schunt. den ställer ju bara till problem i reglering utan termostater
 
Drunknariränta skrev:
jag har provat en RG 10 men det händer inget på framlednings vattnet, kanske ska det inte synas på värdet som finns inom parantes (inställt värde)?
Jag har också provat en RG 10 men för mej händer heller inget på framledningstemperaturen. Har aktiverat den i Servicemenyn samt ställt Kompensering och Värmesystem ett under meny 6. Kom du fram till något vad som var felet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.