Hej!

Jag ska snart skicka ut offertförfrågningar för gjutning av platta på mark med golvvärme, samt markarbete. Skulle vilja ha ett fastpris som även inkluderar en del trädfällning, uppdragning av stubbar och utfyllnad/schaktning. Bygget sker på Resarö utanför Stockholm.

Eftersom jag är relativ novis på området skulle jag vara mycket tacksam för tips kring vad som behöver specificeras i offertunderlaget, så att offerterna blir så jämförbara och heltäckande som möjligt.

När det gäller plattan får jag en skiss från Karlsonhus, i övrigt antar jag att jag bör kravspecificera:

- Typ av isolering (EPS/XPS) - siktar på XPS
- Isoleringens tjocklek - siktar på 300 mm
- Kaminluftintag
- Golvvärmen (vilka krav bör ställas här?)

Vad mer bör jag vara kristallklar kring i offertförfrågan?

Stort tack!

Calle
 
Hemmakatten
Isoleringen kan du räkna med 30cm, typ alla bygginspektörer på byggsamråd kräver detta i Sthlms-trakten. Dessutom finns det vetenskapliga beräkningar att golvvärmen kräver minst 25cm för att fungera optimalt utan att det blir för stora värmeförluster nedåt.

Det som är under plattan är viktigt. Hur mycket behöver schaktas ur? du kan inte ha lera under plattan utan det bör schaktas ur ner till berg eller väldränerat underlag, typ morän. Urschaktning, men framförallt bortforslning av massor samt kostnad för nytt kross kostar mycket pengar.

Ingen grundläggare i världen kommer att ge dig ett fast pris på detta, utan de kommer att i offerten speca att det ingår (t.ex.) 50 cm material under plattan och 1-2 meter utanför. Vet du vad för slags mark det är? har du otur behöver det sprängas, vet du om det behövs? Extra massor kan behövas med flera hundra kubik (som kostar mkt pengar).

Dessutom behöver du avloppsledningar och vattenrörindragna. Likaså el- och teleledningar, kanske också fiber. Du behöver också en infart, garage/biluppställningsplats. kan du få ordnat med strukturen i trädgården samtidigt så är det bra (och du sparar förmodligen en slant). I trädgården behöver du en grovplanering och en finplanering. I finplaneringen ingår att läggaut matjord för tex gräsmattesådd. Du kan också få rännor grävda för häck, rabatter och träd.

Det finns mycket att tänka på. det viktigaste är att vara ute i god tid så att duktig mark- och grundläggare kan planera in detta. Med god tid menar jag gärna ett halvår.
 
Tack för bra feedback!

Ja, det är mycket att tänka på. När det gäller marken har de omgivande tomterna inte behövt spränga utan haft morän. Hoppas på liknande förutsättningar. Har också grovplanerat tomten med landskapsarkitekt. Det är en bra poäng att göra dessa arbeten samtidigt eftersom all utrustning ändå är på plats.

Ska nu speca upp ledningsdragningen och grovplaneringen av trädgård. Något annat att tänka på?
 
Kräv bra betong med låg vct, t.ex. en C45/55 med vct 0,40, för uttorkningens skull.
Tänk på täckande skiktet på golvvärmen, grymt jobbigt om de som bygger innerväggarna borrar/skjuter ner i slangen.
Gjut med trycksatt golvvärme, då upptäcker man läckage direkt.
Skriv in vilka krav du har på underlaget map jämnhet, kolla t.ex. vad parkett-tillverkarna vill ha.
 
Bra tips! Mitt husföretag föreslog 50 mm säkerhetsavstånd ner till golvvärmen. Intressant med betongkvaliteterna. Ska sätta mig in i detta!

/Carl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.