Jag funderar få att bygga en 1 1/2 alt 1 plansvilla med ca 100 kvm byggyta och ett dubbelgarage på ca 50 kvm i leca alt korsvirkeshus (dom är så snygga).

Om man handlar begagnade/överblivna grejer som kök, badrum, fönster, tak, garageportar m.m och planerar huset efter dom grejerna som man har fått tag på billigt samt kan hämta grejer med egen lastbil (kan även åka utomlands) går det att komma ner på en totalkostnad med allt för 500000-800000:- ?

Jag har givetvis tänkt att bygga det mesta själv och ev med hjälp av några kompisar/släktingar, tomten kostar 40000:- + anslutnings avgifter m.m och ser bra och jämn ut, har kompisar som kör grävmaskin samt en som hyr ut små maskiner, har kört grusbil och får tag i grus, makadam, matjord billigt, känner utbildade golvläggare, murare och våtrumsinredare (ingen som jobbar som det längre men jag har ju någon att fråga iaf), Kan hyra kranbil hyfsat billigt, Det som jag inte tycker att jag har några vettiga kontakter i är el, vvs, bygghandel samt betong.

Går det att bygga för 5-800000:- eller går det att få det ännu billigare om man är riktigt snål utan att va dumsnål.
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Frågan du ställer måste väl vara en av de vanligaste: "går det att bygga hus X för Y kronor?" Att bygga hus idag kostar 10-20 000 kr/m². Om du gör väldigt mycket jobb själv och köper extremt billigt material går det säkert att pressa ner priset något. Men denna tumregel gäller själva huset. Tomt och avgifter ingår inte.
Att du skulle lyckas bygga hus+garage på 150m² för totalt 500 000? Nej, det tror jag inte är möjligt. 800 000? Möjligen, om du gör några riktigt bra fynd på materialet. Men jag skulle inte kalkylera med det.
 
det jag sett är att för ca 15kkr/kvm och uppåt så får man ett helt klart hus som går att flytta in i om inte man ska ha ett egenritat eller ifall det är nått extra med det

och själv tycker jag inte det låter helt orimligt att kunna göra det för under 800kkr men 500kkr när det först var 40'+25' i avstykning antar jag och sen avlop och vatten kostar mellan 40-250' och elen kan kosta upp till 200' om jag mins rätt innan staten går in med pengar

men finns vatten och brun eller om det är kommunalt och redan anslutet så är det en annan sak men då kostar inte tomten 40' heller

och mycke av det som kostar är arbetet med våra avgifter mm så är det en mycke stor del av kostnaden och kan man göra nästan allt jobb gratis så kan du få ner priset väldigt mycke då det inte är så himla dyrt med byggmaterial om man tänker efter lite innan man handlar

sen är en sak som också kostar pengar och det är timmarna det kostar att dra elen men där kan man ibland lösa det med att en som inspekterar det efter man själv dragit allt så sparar man pengar där med


så jag tror att för 500' kan du karske klara dig på ett hus och garage men avlopp och vatten och uppvärmning och el är då inte medräknat utan bara ett hus och sen kostar tomten också att få i ordning och det blir nog problem att göra det för under de 300kkr du har kvar eller om det är mindre ändå ifall du inte räknat med tomtköpet innan

men det är ju bara min lilla åsikt och räknar man lite på hur mycke lönekostnader det är på ett hus så blir ni nog mörkrädda jämfört med material som blir kvar i huset när allt är klart
 
Är ju inte omöljilgt. Ska själv bygga hus på 257kvm med 70kvm garage och pool.
Med tomt och allt så enligt budget så hamnar jag på 1,6 men har satt 1,9 som max.
Då har inköpts pris på allt utom dörrar. Betalar inget för vvs eller el. bara matrial. Så visst går det bygga snuskigt billigt om man har kontakter. En viss chef inom ett Cement bolag byggde sin stora fina kåk för 500k. :)
 
Tomten köps av kommunen för 40000:- sen tillkommer bygglov, nybyggnadskarta, utstakning och bygganmälan för ca: 20000:-, VA verkar ligga på 75-80000 för en normalstor tomt och min är på ca 1050 kvm, El vet jag inte vad det kan kosta men tomten ligger på en gata med 6 nybyggda villor och 3 lediga tomter inne i samhället så det kan inte kosta några sjukt stora pengar.

Tanken är att ta det lite lugnt och ev köpa på mej byggmaterial när det är sjukt billigt och ev handla billigt i estland, tyskland o polen och mycket begagnat sen börja bygget när jag har fått ihop det mesta och rita huset själv med dom förutsättningar som fönster/dörrar/kök/tak/portar m.m ger.

El och vvs får jag spara in på genom att planera huset så det inte blir så dyrt tex lägga toaletten rakt över köket eller vägg i vägg.

Det verkar som dom flesta tror på iden att komma under 800000 iaf så då ska jag drömma vidare.
 
Men du måste väl också ha en byggförsäkrning och en KA, en KA kostar väl 20 000kr och byggförsäkrningen kostar väl sina pengar...Såg i någon tråd att den kostade 80 000kr ???
 
Vad jag har fattat av vad jag läst på forumet så baseras byggförsäkringen på vad huset kostar att bygga och kostar ca: 10000-15000 för dom som bygger allt själv samt verkar va helt värdelös.
En KA har jag ju inte en aning om vad det kostar men mer än 20000:- borde det ju inte va för vad jag fattat så gör dom väl inte speciellt mycket.
 
Om du istället siktar på ett hus om 50 kvm "compact living" för dina 800 Kkr börjar jag ta dig på allvar. Lyckas du bygga ännu billigare kan man gratulera dig. Misslyckas du med att spöa branschens gänges prisnivå slipper vi beklaga dig. Din budget håller ändå!
 
Håller med billy_baver. Det går självklart bygga billigare än branschgenomsnitttet, men lura inte dig själv med att det går att bygga mycket billigare. Okej, om dina polare är beredda på att lägga ned mycket gratistid i ditt projekt och du lyckas hitta superbilligt material.

Testa att dela upp husbygget i följande komponenter och gör en rimlighetsbedömning:

Avgifter (kommun, ev. låne-avgifter, etc.)
Markarbete (inkl. grovplanering av tomt)
Grund (gjutning, golvvärme)
Värmesystem (bergvärme, etc.)
Ytterväggar (stomme, yttre ytskikt som panel, puts, etc.)
Fönster och ytterdörrar
Innerväggar
(Eventuellt bjälklag)
Yttertak (stomme, isolering, ytbeläggning, etc.)
Innergolv (trä, plast, klinkers)
Ytskikt, innerväggar
Badrum (porslin, kakel, mineretplattor, tätskikt, etc.)
Kök (skåp, bänkskiva, vitvaror, beslag, lådinredning, etc.)
El
VVS
Markarbete - finplanering, iordningställande av trädgård

Bara det där är 15 punkter, vilket ger 53 000 kronor per punkt om du har 800 000 kr. Varje punkt inkluderar både arbete och material.

I mina öron låter det helt omöjligt...

"Småutgifter" som man ofta glömmer bort är:

Infästningsmaterial (skruvar, bultar, spikar, etc.)
Hyra av maskiner och verktyg, inklusive inköp av kapskivor, etc.
Bortforsling av "byggsopor"
Ökade utgifter i form av telefoni, bensin, porto, etc.
Fraktavgifter (pallar utan pant, etc.)
"Finpolering" som handdukskrokar, toapappershållare, etc.

Ramlar snabbt iväg pengar på sån't om du vill att huset skall bli "100% klart".
 
Redigerat:
Planeringsstadiet skrev:
Jag funderar få att bygga en 1 1/2 alt 1 plansvilla med ca 100 kvm byggyta och ett dubbelgarage på ca 50 kvm i leca alt korsvirkeshus (dom är så snygga).
................................................................................................................................................................
Går det att bygga för 5-800000:- eller går det att få det ännu billigare om man är riktigt snål utan att va dumsnål.
:D, vem försöker du lura..........dig själv.

Hursomhelst, inkl. garage har du 150kvm byggyta!

Kvmpris med allt inkluderat ska du då hamna på 3300-5300 kr/kvm.
 
Man ska väl även beakta att siffrorna gäller för trähus. Stenhus blir normalt dyrare.
 
Jag byggde ett trähus på 100kvm i byggyta i en plan för 600.000:- inklusive allting. Där fanns en stuga tidigare så el, vatten och avlopp fanns redan. Bra markförutsättnignar med sand. Jag använde bara nytt material och jag gjorde i princip allt själv.

Måste tillägga att jag ganska nyligen sålde det med en hyfsad vinst.

Däremot bygger jag ett nytt hus nu i lättbetong och det blir lite dyrare. Det stannar förhoppningsvis på 10 000:-kvm. Men då är där lite anslutningsavgifter i det.
 
Jag vill inte sänka dig helt. Men räkna ordentligt på allt innan. Skulle tro att du hamnar på ca 1 miljon om du sparar på allt och lägger ner extremt mycket arbetstid på huset själv. Klarar du det så har du lyckats över förväntan.

Sedan behöver du ställa de här frågorna till dig själv:

Är jag tillräckligt envis att genomföra det här projektet?
Är jag tillräckligt kunnig?
Har jag tiden som behövs?
Kan jag räkna med att de vänner jag har ställer upp då jag behöver det eller måste jag anpassa bygget efter dem?

Till slut. Lycka till !
 
Givetvis ska jag räkna och fundera mycket innan jag försöker bygga något "omöjligt billigt".
Efter lite sökande på forumet så ska estland va riktigt billigt så jag får väl ta med lastbilen om det är så billigt som det verkar, såg även något om färdiga hus från estland för 500000:- monterat. Sen hittade jag ett riktigt schysst kök för 10000:- på blocket så nu ska det räknas och räknas, kolla bygg regler och googla på estniska och ryska.
 
En fråga i sammanhanget som jag tycker är värd att beakta är varför du ska bygga extrembilligt?

Är det en sport att bygga billigt och det inte är ekonomin som är avgörande så kan det visst gå att få till ett hus för i princip ingenting förutom anslutningar o dyl.

Det finns alltid någon som skänker ett tak, ett kök, badrumsinredningar osv men du får ju inte ett "nytt hus" utan ett begagnat reservdelshus. Men inget säger att det inte blir kvalité och snygg ändå.

Men måste du hålla dig under 800 k för att plånboken inte tål mer än så skulle jag nog avstå. För risken är att du står där med ett hus som bara är klart till 70%.

Men jag förstår tanken, jag jagar allt jag kan på blocket o andra kanaler och har ett mål att klara min helrenovering av 140 kvm på 50-60.000 kr och det innefattar:

Nya golv överallt / redan klart. Trägolv till vrakfynd för 4000 kr....felhyvlat påstod sågverket och räknade bort sig totalt...35 kr kvm för massivt trägolv till alla rum. Tack! Var helt felfritt....

Nytt bubbelkar på annons. 4000 spänn. I kartong. Felköp av ngn. Nytt likadant hade jag i förra huset o gav 17000 för.

Värmegolv 8 kvm slinga för 50 spänn!!! Classe i sjön. Utförsäljning halva reapriset efter brand. Kostade 3500. Efter alla sänkningar stod det 990 kr o halva på det. Kanon...väl hemma kollade jag kvittot. Kassören slagit in 99:- o halva på det...Tack.

Sjösten till toa 8 kvm för 1000 spänn...någon som köpt fel..blocket.

Renoveringsgips köptes på Bauhaus. Krockad pall med kanske 15 skadade skivor. Gav 30 kr skivan. Alla andra fina. Men de krockade blev använda de med som skärskivor.

Tapeter till hela huset på Doros fabriksbutik . 1800 för rubbet. 40 kr rullen i snitt.

Sådär kan jag lista vidare. Jag har råd att köpa nytt men för mig är det en sport att göra allt så billigt jag bara kan. Det är roligare då.

Ett tips är att köpa upp dig på en maskinpark med rikt/plan, bra bänksåg och fräs.
Man kan spara våldsamma pengar på att kunna fixa lite eget hyvlat och fixa lister själv.

Lycka till !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.