Tjena, är på gång att köpa ett hus som står avstyckad på/från en äldre gård, där står även ett torp som kommer nyttjas som fritidshus.

Avloppet ligger på 'vår' mark och torpet har servitut på det. Brunnen är grävd på torpets mark och vi har servitut på vattnet.

Vad kan hända, rättsligen, ifall vattnet sinar eller blir otjänligt?
Själva tänker vi ju att skulle avloppet slamma igen så får vi stå för att gräva nytt och givetvis låta torpet nyttja det nya.


Inga kontrakt är påskrivna ännu, vi försöker bara förbereda oss på hur det ska utformas för det känns ju som att en mäklare skiter i vilket och väljer nån enkel (och följdaktligen luddig rättsligt), lösning.
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Vad man bör tänka på är att officialservitut är "för alla framtid" såtillvida parterna inte är överens om att göra en förändring.

Enligt mig borde det vara som så att ett officialservitut borde finnas för er med rätt att dra, gräva ner och underhålla vattenrör på grannfastighetens mark till brunnen.

Ett officialservitut borde finnas för grannfastigheten att dra, gräva ner och underhålla avloppsrör på er mark till avloppsanläggningen.

Avloppsanläggningen inklusive slamavskiljare, fördelningsbrunn, infiltrationsbädd mm tillbehör bör vara en Gemensamhetsanläggning. Det innebär att ni gemensamt äger och förvaltar avloppsanläggningen och följdaktligen även delar alla kostnader för drift och underhåll.

Brunnen bör också vara en gemensamhetsanläggning. Brunnen inklusive tillbehör såsom pump, hydrofor/hydropress mm.

Det är Lantmäteriet som upprättar en gemensamhetsanläggning (och officialservitut). En gemensamhetsanläggning kan förvaltas på olika sätt. Är det många delägare brukar man upprätta en samfällighetsförening med vald styrelse som förvaltar de gemensamhetsanläggningarna (kan vara mark, vatten, avlopp, väg mm). Är det bara två eller några delägare använder man sig av delägarförvaltning. Det innebär att delägarna måsta vara överens om varje åtgärd innan den utförs.

Man skall också tänka på att fastigheterna kan förändras, torpet kanske rivs och en stor 10-rumsvilla byggs med familj som har bilverkstad på tomten. Då blir det en helt annan belastning på både avlopp, väg och vatten. Man kan skriva in i gemensamhetsanläggningar och servitut att dessa gäller för en normal bostadsfastighet, dvs. då räknar man med max ett 5-personershushåll.
 
Super info, tack då är vi lite förberedda.
 
Hemmakatten
Tycker ni är superbra som köpare, noggranna och undersökande. :)
Tänk om jag hade vetat så mycket som jag vet nu när vi köpte våra första hus. :surprised: Ett 70-talshus med platta direkt på mark (numera sålt sen länge) är vi speciellt glada att vi slapp undan med blotta förskräckelsen... Några besiktningar var det inte tal om...
 
Vi är nog nästan för petiga, har varit svårt att somna ett tag nu för alla frågor som snurrar :surprised:

Idag har vi t.o.m. varit i kontakt med slamsugarna för att höra oss för :p mycket som blir nytt när man är uppvuxen med kommunala anslutningar och de senast 11 åren i lägenhet dessutom.
:confused: <-- jag :D
 
En sak som kan vara intressant att veta i sammanhanget är att servitut inte är flyttbara. Det betyder tex att om du har rätt att använda en brunn på en annan fastighet och den brunnen sinar så att faskighetsägaren borrar en ny brunn så har du fortfarande bara rätt att använda den gamla brunnen, inte den nya.
 
Hemmakatten skrev:
Vad man bör tänka på är att officialservitut är "för alla framtid" såtillvida parterna inte är överens om att göra en förändring.
Jag tror att du menar avtalsservitut och inte offcialservitut. Ett officialservitut är inrättat av myndighet och kan inte ändras av parterna själva.
 
Hemmakatten
Nej, jag menar officialservitut. Jag skrev ovan att det är Lantmäteriet som upprättar sådana. Vad jag menar är att även ett officialservitut går att ändra på om förutsättningarna ändras och att parterna är överens och att det inte är till men för fastigheten samt att lantmäteriet godtar detta.

Ett exempel är ett officialservitut och en gemensamhetsanläggning vi hade avseende en vattenbrunn belägen på en grannfastighet. Eftersom vi borrat egen brunn hade varken vi eller fastigheten längre någon nytta av servitutet eller ga:n. Grannarna och lantmäteriet tyckte likadant varvid servitutet upphävdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.