hempularen skrev:
Den där sista biten 1,5 kvmm till hällen, är det möjligen själva anslutningssladden till hällen, för en anslutningssladd får vara ett snäpp klenare?

(kanske ett fel mindre)
Om du läser hans första inlägg och speciellt 'problem 3', så ser du att 1.5mm har använts i den fasta installationen.
Det är lite krångligt att byta ledarna då dessa till del ligger bakom kaklet.
 
Jag läste slarvigt.
 
lizaj skrev:
Slugge:
Tack för svaren. Då blev problemen färre. Men passdelen är 10A den också, spelar det roll?
Om jag förstår dig rätt så har du en 3fasgrupp som utgörs till 2/3 av 16A passdel men 1/3 består av 10A? Om detta är fallet är det enda raka nog tyvärr att dra om gruppen med 2,5mm2 ledningar och kolla så alla kopplingspunkter klarar 16A. Det är iaf vad jag skulle gjort.. I ditt fall kan det finnas ett alternativ till och det är att du tar dit en fackkunnig så kan han avgöra om det går att skifta passdelen till en 16A
 
Redigerat:
Så det är alltså inte tillåtet att ha en säkringsgrupp med olika passdelar på de olika säkringarna?
 
Tillåtet är det väl men verkar lite konstigt att någon bestämt att en av trådarna i gruppen inte ska få säkras med mer än 10A medans det går bra med 16 för de andra 2.. Vem har gjort så? Är det inte godkänt för 16 A hela vägen får du inte byta passdel.
 
Funderar på om de har dragit in 2,5 kvmm i ett 16 rör, det kansek inte gick att få igenom trådarna.
 
Det är draget med EKK hela vägen, inga rör. Det är inte godkänt med 16A passdel för de delar som har det heller, som jag skrev i första inlägget. Men om man får ha olika passdelar i samma grupp så blir problemet mindre eftersom vi då inte behöver byta kablar för det som är säkrat med 10A.

Det som är säkrat med 10A är det som går till taklampor med brytare och de flesta uttag, EKK 3G1.5 från dosan där 5G2.5 slutar.
Kanske har de velat ha 1,5mm2 till dessa installationer för utseendets skull och därför också säkrat av det med 10 A?
Att de sedan satte 1.5mm2 till det som säkrats av med 16A var ju mindre bra tänkt..
 
Slugge skrev:
Tillåtet är det väl men verkar lite konstigt att någon bestämt att en av trådarna i gruppen inte ska få säkras med mer än 10A medans det går bra med 16 för de andra 2.. Vem har gjort så? Är det inte godkänt för 16 A hela vägen får du inte byta passdel.
Om gruppen är splittad så kan det vara så att en apparat som inte får avsäkras med mer än 10A var/är ansluten till den fasen.
 
lizaj skrev:
D
Det som är säkrat med 10A är det som går till taklampor med brytare och de flesta uttag, EKK 3G1.5 från dosan där 5G2.5 slutar.
Det där är dålig elsäkerhetspraxis. Kan lätt bli knas om någon bygger om gruppen och säkrar upp. Men men....
 
Diskmaskinen sitter pckså på 10A-säkringen. Det står att den ska säkras med 10A så det kan nog vara anledningen, ja.
Ett alternativ borde väl vara att dra en ny enfas 1.5mm2 till det som är säkrat med 10A och låta en fas i 5G2.5 vara oanvänd?
 
Låter som en utmärkt idé! ;)
 
Nu har vi nog kommit på hur vi ska lösa det!

Vi behåller 2.5mm2 matningen och använder en av faserna till spishällen. Då finns dessutom en 3-fasmatning som kan användas i fall en annan häll ska anslutas någon gång.

Vi drar sedan en ny 1.5mm2 3-fasmatning till köket som vi ansluter de befintliga kablarna till och säkrar denna grupp med 10A. Belysning och uttag på fas 1; kyl, frys och micro på fas 2 och ugn på fas 3.

Detta borde väl fungera? Det blir lite kabel och kopplingsarbete ändå, men kablarna som går bakom kaklet behöver inte bytas ut.
 
Ligger det vanlig kabel direkt bakom Kaklet? Är detta tillåtet eller behövs det någon typ av spikskydd inte för att risken för att spika i kakel är överhängande men ändå.
 
Är väl inte direkt förbjudet att förlägga t ex EKK så men som jag ser det mer än olämpligt.
Å andra sidan lär väl kaklet vara lika mycket spikskydd som annat? *S*

Rent konkret, finns knappast nån seriös som gör så, det är ju helt jäkla omöjligt att dra om med mindre än att knacka ner kakel mm och hur vettigt är detta på en skala 1 till 10?

Inte för att vara elak men sånt här är tyvärr inte ovanligt med hrmm, importerade sk elektriker som oftast inte leker på samma planhalva som vi. Och om det lät elakt så är jag mycket mer syrak i verkligheten *S*

/Kent
 
Nej, det känns helt klart dumt att de dragit kabel bakom kakel, att sätta in ett rör hade varit lite smidigare.. men man kan i alla fall se var kablarna kommer ut och därmed nog undvika att spika/borra i dem.

Vi tänker i alla fall låta kablarna ligga kvar bakom kaklet så länge det funkar, när de nu ligger där ligger de ändå ganska bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.