Hej allesammans! Vi har en dröm om att bygga ett stenhus med natursten och bjälklag. Tyvärr har vi inte hittat ngn som helst information om ngn eller några i byggbranschen som kan bygga på detta vis.

Vart kan vi hitta denna information?

Hälsn.
Elizabeth+Henrik
 
Har ni pratat med någon som bor i ett gammalt stenhus? Mina svärföräldrar bor i ett 1700-talshus i sten och undrar varför vi i min familj inte vill komma och bo hos dem under vinterhelger... Kolla upp alla nackdelar såsom kostnad för uppvärmning, väggtjocklek, rör & kabelinstallationer, täckning för mobiltelefoni (kanske fölrdel?) etc. och så får ni kanske en bild av varför man idag bygger 'stenhus' av helt andra material än just 'sten'. Vi har själva gråstensbyggnader på gården men skulle aldrig få för oss att bygga vårt 'nya' bostadshus av gråsten... ;-)

Om ni däremot vill klä en modern stenkonstruktion med fasadmaterial i natursten så är ju det naturligtvis ett sätt att komma nära det estetiskt tilltalande i det ni vill uppnå - samtidigt som ni får ett modernt boende. Men det lär kosta en slant att såga upp tunna skivor av natursten för detta syfte (även om stenen nog är gratis i sig! Men ekonomin kanske inte är ett hinder för er?
 
Jag har själv ibland, som byggnadsantikvarie, velat bygga stenhus, men man får kanske vara mycket målmedveten för att gå iland med att bygga och bo i en naturstensbyggnad. Annat än på Gotland / Öland är det dessutom mycket ovanligt ända sedan 1600-talet att bygga bostadshus i natursten. Det var medeltiden som såg det största naturstensbyggandet, då i kyrkor och borgar - det vanliga har varit tegel. Som boendemiljö blir ju en stenbyggnad "tung" dvs med stor värmelagringsförmåga vilket ju parat med moderna tekniker och konstruktioner kan vara bra i ett bostadshus för åretruntbruk. Att hitta hantverkare idag som kan bygga naturstenshus blir dock svårt i Sverige. Tegel blir lättare, men dyrt. Länsmuseerna har alltid koll på goda hantverkare för traditionella hantverk.
 
Hej, tack för informationen, vi ska def. ta kontakt med länsmuseet. Vi har nyss kommit hem från vår semester. Vi har bla åkt runt i Skåne och tittat på deras stenhus och fick chansen att fråga några som höll på att bygga en grupp som hade gott en utbildning på att just bygga stenhus och korsvirkeshus. Nu höll dem på att bygga ett korsvirkeshus. Vi fick i alla fall tips på vad vi ska tänka på. Det som fortfarande är ett mysterium är om det finns ngn där ute som nyligen har buggt ett stenhus i natursten. :-/
Hälsn.
H+E
 
Hej!
Vilket sammanträffande. Vi funderar på precis samma fråga. Har också en dröm att bygga i natursten, vi har skissat på hur vi vill ha det, men har inte heller hittat någonstans man kan läsa om hur det går till osv. Kul att höra att fler har samma undran och dröm. :D
Hoppas det går att få napp genom denna sida. Detta med alla nackdelar borde ju gå att lösa på något vis om man verkligen vill!

Hälsn Anders & Sofie
 
Hejsan,

I många andra europeiska länder bygger man fortfarande med natursten. Sök på google "slipforming" eller "stone Masonry" eller kolla här http://www.hollowtop.com/cls_html/stone_home.htm http://www.motherearthnews.com/library/1996_December_January/The_Art_of_Slipforming
det finns massor bara man vet vad man ska söka på.

Själv har jag bott i ett stenhus från 1600-talet i England. Detta var det varmaste torraste hus jag någonsin bott i, så det är så! Man behövde bara ha på värmen halva dagen så höll värmen sig resten av tiden. Alltså billigt att värma upp. OK väggarna var tjocka (säkert 70 cm) men det spelar ju ingen roll för sten är apbilligt!

Man kan ju gipsa på insidan av sten också och då kan man gömma elinstallationer bakom eller i gipset. Har man bara en tillräckligt tjock vägg blir det inget fuktgenomsläpp. I vårt hus hade de gjort detta sedan hade de gömt elkablarna bakom stora golvlister - väldigt prydligt. Varken badrum eller kök hade synligt rörarbete heller! Mobiltelefonen behöver du ju inte i huset så det spelar mindre roll tycker jag.

Gör som ni vill och bygg ett hus av sten, det blir garanterat billigt i materialkostnad och det går faktiskt ganska fort med slipforming metoden. Förhoppningsvis kommer ni ju att bo i huset länge varför då kompromissa med annat material än det ni egentligen ville ha.

Sofie

 
Uppdatering:
Medelhastigheten för att bygga stenvägg är 1m[sup]2[/sup] per dygn.
Problemen som behöver lösas är isolering (leca?) och fuktspärr.

Vi har en jordkällare som är halvt ovan mark med betongväggar, denna kommer att kläs med platonmatta sedan börjar jag öva på att "forma" med natursten.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.