Ska riva ett badrum och då hacka/bila bort alla ytskikt samt bila bort en bit av betongen under för att byta brunn etc. Betongen är väl ca 7 cm tjock och det rör sig om kanske 1 m2.

Vad behöver jag för bilmaskin? Antingen hyr man väl en ordentlig Hilti eller dylikt eller så köper man något lite billigare. Rent ekonomiskt finns det ju inget som talar för att köpa en maskin för detta lilla jobb. Det är ju dock väldigt trevligt att ha lite maskiner bara för att. ;)
 
Storleken har betydelse, i det här fallet... En liten bilmaskin/borrhammare får jobbet gjort på en vecka, en stor på 20 minuter. Började själv i min källare med en ganska liten blå boshmaskin, men det hände inget... Köpte då Julas största kinamonster som nu har bilat upp alla rör, brunnar, oljetankssocklar, etc etc etc
Som att skära smör med tigersåg...(hm) Så oavsett om du hyr en Hilti eller köper en billig, tänk stort...
 
Blir det nåt kvar av kåken när man brakar i väg med den där? =) Hur är den för finlir? Alla rör ska inte upp ur betongen nämligen. Vad använder badrumsbyggarna för maskiner när de bilar?
 
En rejäl Hilti (TE805, eller TE905) finns nog i de flesta byggfirmors arsenal - i alla fall om de jobbar med betong en del..
Hyr du en sådan löser du 1dm/1kvm på en kafferast, men som skrivits går det väl i värsta fall även med huggmejsel och handslägga, det är ju inga jättemängder vi talar om.. Då tar det dock mer än en kafferast ;)
 
  • Gilla
Turisten
  • Laddar…
Jag använde den största alpha toolsen från bauhaus när jag hackade bort min betongtrappa. Den fungerade bra till det projektet även om den inte kan jämföras med en bosch eller hilti. Men den kostade inte heller så mkt och skulle den gå sönder så har man ju iaf 5 års garanti.
 
Köpte biltemas lite värre variant och har kört den massor. Bland annat till just det du skriver om.

Problemet att bila bort brunnar är inte att få bort brunnen utan att få bort den utan att det ser ut som man fått bort den med 1 kilo dynamit (=stort hål).

Köper man den dagen innan man ska bruka den har man 1år minst att få sönder maskinen på ;)

Borrat massor med 20mm borren genom betong också, mycket bättre än att sega på med vanlig slagborr.
 
Har själv kört med Biltemas "värsting maskin" a 495 kr och är supernöjd. har hitintils rivit 8 m betongmur o bilat ner vatten i avlopp i ett 7m2 stort badrum
:)G
 
Det finns väl roligare maskiner att lägga pengarna på än en bilmaskin?
Hyr, så kan du ta hem två maskiner -en 905:a till golvjobbet och en mindre modell till att picka ner ytskiktet från väggarna med.

Bortsett från slagenergin så lär det skilja en hel del i hur väl avvibrerad en BT-maskin är i jämförelse med en från Hilti.
Om jag minns rätt så rekommenderas det att man bilar max 15 minuter per arbetsdag med en 905:a. Hur många minuter kan man då bila med en BT-maskin utan att riskera vita fingrar?
 
Hyr en gul Bosch ,tung men kraftig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.