Så lagom roligt när man börjar bli trött och slinter med yxan och sätter den i knät;)
 
...men det är kanske manligt med ärr också? :rolleyes: :D
 
Jo så kan man ju se påt mä:D
 
Jamen då slår jag ett slag för klyven. En riktigt bra grej. Slog sönder två yxskaft ifjol när granveden skulle klyvas. Fy fasen vad enkelt det blev med billiga klyven. Manligheten sitter nån helt annanstans...... Kanske i håret.....
 
Nu har jag provkört och den funkar bra. Har hört att den skall lösa ut säkringar lätt osv men jag körde en ytterlampa och två lysrör på samma säkring.
Vedklyven känndes bra att jobba med och efterssom det är tvåhandsstart så känns den säkrare än en yxa.
Maskinen är tillverkad i norge och när man tittar så är ändå hyffsad kvalite på svestfogar mm. Lite överraskande var det då den torra veden i bland flög isär.
 
Cheesus skrev:
Du hade sparat 900 kr på att köpa yxan istället och dubblat vedproduktionen.
Investeringen är på samma nivå som att köpa Volvo-aktier idag....

Yxan är otroligt effektiv i jämförelse. Dessutom slipper du bli galen av att inget händer. Du får motion dessutom. En bra yxa, klyvkil och en rejäl huggkubbe. Det är inte dumt. Lite manligt sådär.

Vilket det inte är att stå med lillklyven och skämmas.....:)

Peace
Cheesus - du får gärna ta din yxa och klyva mina kubbar...



1 meter i diameter, 80 cm hög, ek....
 
Staffans2000
hej.
Det var en väldigt tjock ek. men attans vad den var kort.
staffan
 
Redigerat:
Staffans2000
Kurtivan skrev:
Jamen då slår jag ett slag för klyven. En riktigt bra grej. Slog sönder två yxskaft ifjol när granveden skulle klyvas. Fy fasen vad enkelt det blev med billiga klyven. Manligheten sitter nån helt annanstans...... Kanske i håret.....
I allafall hos Jason.
 
Staffan2000 skrev:
hej.
Det var en väldigt tjock ek. men attans vad den var kort.
staffan
Kubbarna allså ;-)
 
Angelven. Det är inte så svårt som du tror att göra om dem till vedklampar. Ek är dessutom ganska tacksamt att klyva för det spricker fort när det väl spricker.

Börja ute i kanterna och arbeta dig runt kubben så ska du se att det går som en dans.
Hade jag inte diskbråck, förkyld, brutna armar osv så kom jag över och tog hand om dessa åt dig!

Fast elda försiktigt med eken. Den fräter duktigt på eldstäder och pipor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.