Jag hörde häromdagen om någon som skickade runt varmluft från en värmepanna i kanaler runt om i huset. Man hade ett rörsystem i krypgrunden som distribuerade varmluft med utsläpp i golven företrädelsevis under fönstren.

Är det någon som har hört talas om något liknande och i så fall, vart kan man läsa mer om detta distributionssätt?
 
Tjena igen! Jag kör med ett sånt system.
Köpte ett gammalt industri aggregat från stratos och har bergvärme och vedpanna.
Har insug högst uppe i taket i salen, så jag suger ner luften igen.
Tillluft kanalerna sitter inbyggda i golvlisterna.
 
Jag har ett hus från -56 med ett sånt system. Det var Svenska Fläktfabriken som var tillverkaren och systemet hette rätt och slätt "varma golv".
Luften blåser ut i spår i golvsocklarna vid ytterväggarna (inte bara vid fönstren) och sugs tillbaks uppe vid taket på vid innerväggarna, m.a.o återvinning. Men man tillför även uteluft till returkanalen.
I mitt system sitter fläkten mitt i huset och en huvudkanal är gjuten i platten (u-kanal) under och utifrån fläkten åt två håll i husets längdriktning. Vinkelrätt mot kanalen och ut mot ytterväggarna ligger sedan 70mm golvreglar rakt över kanalen. Mellan reglarna ligger först på plattan en 30mm klädd stenullsmatta. Ovanpå mattan blir ett ca 50mm högt tomrum (550mm brett), som bildar en luftkanal och som leder luften ut till sockeln.
De delar som Svenska fläkt tilverkade, var nog i första hand fläkten och värmebatteriet. Möjligt också golvlisterna. Dom hade från början ett finurligt ställbart spjäll bakom listen. Man kunde m.a.o. justera individuellt i varje rum. Men ställskruvarna försvann efter ett par ommålningar, så i längden fungerade inte spjällen.
Jag håller just nu på att byta ut fläkten till en ny 0-10V varvtalsstyrd fläkt och samtidigt också till ett nytt vattenbatteri. Problemet med att byta är att jag inte lyckats hitta några uppgifter om det gamla systemet, utan jag har bollat fram dom nya delarna med en vent.-firma. Totalt materialkostnad för fläkt, batteri på 8kW och en rumsregulator blir ca 10kkr.
Jag har hört att det finns nyare hus med liknande system , men där kanalerna är rör som är ingjutna i plattan.
Ventilationsbutiken.se har ett utbytessystem för nyare typer av luftvärme (det har tydligen funnits en massa olika system).
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=f5ed271570e642803aa5d5c916ea7a58
Det passade inte mitt något vidare, eftersom jag hade fått gjort om alltför mycket med installationen. Därför körde jag lösa delar istället. Men lite tips på beräkningar fick vi från det systemet.
Nu återstår bara att få fart på de nya delarna och se om det funkar.
/L-O
 
Redigerat:
Tack så mycket för era utförliga svar! Jag tycker detta verkar intressant. Undrar varför inte systemet är vanligare än det verkar.

Jag har ett gammalt kapell som idag bara har elelement. Detta är förstås ohållbart och jag ser mig om efter olika system. Jag har hela tiden varit inne på att bygga ett vattenburet system men har fasat lite för den kostnad som är förknippad med rördragning och ett stort antal radiatorer. Ett luftsystem borde bli billigare.
 
Mailade en leverantör av värmesystem och frågade om de kunde titta på ett varmluftssystem i mitt kapell. Leverantören svarade att de saluför komponenter till kunder som behöver reservdelar till befintliga system. Däremot installeras inga nya system längre (enligt honom).

Varför tro? Har det visat sig vara ett dåligt sätt att distribuera värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.