Men kika på den länken jag la up? Är det ngt att ha?
 
Har ingen egen erfarenhet av InVest pumpen,och har inte hört så mycket om den heller.Men hur mycket hade du(ElizaP) tänkt lägga ut på en pump? :confused: Jag personligen skulle nog lägga pengarna på ett större märke typ Panasonic eller Toshiba.Mina 2 Panasonic E9EKEB har gått som klockor. :) Den ena har snart gått 1 år och den andra i 2 år.Hade lite problem med den 1:a,att det var för lite köldmedium i den,men det fick jag fixat på en gång.

Du kan kolla här om InVest pumparna:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=99.0



/Flugfiskarn
 
själva pumpen mellan 8-10 tänkte jag
 
Som jag skrivit i andra trådar är jag mer än nöjd med min Delton som kostade 3700:- eller nåt ditåt. Sen vacumsög en montör som jobbar med det företaget den för en tusenlapp.

Det trevliga med Deltonpumpen är att den är vansinnigt enkel, ingen elektronik alls i utedelen utan enbart ett relä, det är med andra ord en on/off pump och har inte variabelt varvtal som inverterpumparna.

Köper man så billiga pumpar får man dock inte vara livrädd för att meka lite själv, t ex så fick jag direkt lägga in en värmeslinga i tråget och även leta upp vilka rör vid kompressorn som låg emot en plåt och förde ett minst sagt jäkla oväsen.

Tiotusen för att installera en pump är milt sagt ett överpris utan like.

Pumparna i annonsen fungerar säkert, men se som sagt till att få värmeslinga i tråget med, kostar runt en femhundring plus nån minuts jobb för den som monterar.
Toshiba gör bra kompressorer och jag hade inte varit det minsta orolig för att köpa en sådan pump då de lämnar 36 månaders garanti. Ja, om de finns kvar om tre år förstås.

Tyvärr verkar värmepumpsforum.se ha lite virus på sin sida :( Min FSecure fick jobba en del då jag gick in där så jag känner liksom inte för att gå in där igen i första taget.

/Kent
 
Du får kolla med de försäljare,som finns i Kalmar.Både Elon och Hemma butikerna säljer pumpar,och de brukar ha pris på dem.Se bara till att du får en installation,där även elinstallation ingår.Så du inte behöver ta hem en elektriker också,om du inte känner någon som kan hjälpa dig?Du kan tjäna på att köpa en pump på nätet,men då gäller det att hitta någon(Kylmontör/elektriker),som kan/vill installera den åt dig?

/Flugfiskarn
 
Virus på varmepumpsforum.se:confused: Jag kör med FSecure också,och har ställt det på högsta säkerhetsnivån.Men jag har aldrig märkt av några problem med den sidan.




/Flugfiskarn
 
Alltså, 10.000 låter som kompispriset för enbart pumpen, utan moms och sånt, dvs företagets inköpspris (så som man brukar kunna köpa saker som kompis).
Lägg sedan till moms och rabatter, samt arbete, så låter 20.000 inte som nåt speciellt överpris för pumpen installerad och klar av en ackrediterad firma. Definitivt inte billigt, men inte svindyrt.

På 170kvm behöver du en riktigt kraftig pump, den på blocket är inte tillräcklig, titta efter 5-6kw och helst en bit till.
Luftvärmepumpar kräver en bra placering och i det närmaste kontorslandskap till planlösning när man snackar 170kvm. Aldrig några stängda dörrar och helst någon form av ventilation till samtliga rum du vill värma.

Kom ihåg att en luftvärmepump ska man aldrig se som lösningen till uppvärmning, utan som ett komplement till en annan mer primär värmekälla, Så räkna inte med att kunna stänga av alla element. Annars är det stor risk att tanten gnäller över hur kallt det är här och där i huset ;)

Själv är jag ett stort fan av Panasonic, dom ligger definitivt långt fram i utvecklingen vad gäller det mest störande hos en L/L pump, ljudet.
 
Har installerat en del pumpar då svärfar har egen firma inom branchen. Har ställt upp och hjälpt honom när han behövt detta. Har kört mestadels Mistubishi men även Panasonic och dessa två är riktigt bra pumpar. En bra pump med installation (även elen) tar min svärfar 15000:- plus moms. Detta är ett billigt pris. Själva pumpen kostar ca 8000:- för en firma att köpa in. Sen har du övriga materialkostnader såsom kabel, rör etc. Sedan kan du räkna ut vad själva installationen kostar. Det tas ut ganska höga priser på själva installationen. Det är det som man tjänar pengar på. Är det en kompis till dig så ska han göra installationen gratis enligt mig. Det är det man har vänner till, att hjälpa varandra. Ska han ändå ha pengar så tycker jag att 15000:- svart för pump och komplett installation är ett rimligt pris. Då tjänar han ändå ganska bra på dessa få timmar det tar att installera för det är ganska lätt och går hyfsat fort om det inte är några värre komplikationer. Annars har jag sett större firmor som tar mellan 20000-22000:- inkl. moms för pump och installation. Vad ska han ha totalt? För jag förstod rätt att du skulle köpa pumpen själv och han gör installationen för 10000:-??
 
Danne031 skrev:
Kom ihåg att en luftvärmepump ska man aldrig se som lösningen till uppvärmning, utan som ett komplement till en annan mer primär värmekälla, Så räkna inte med att kunna stänga av alla element. Annars är det stor risk att tanten gnäller över hur kallt det är här och där i huset ;)
Jag har inte kört någon annan värme sedan feb -07.Så nog fungerar luftvärmepumpar som ensam värmekälla.Nu har vi haft rätt milda vintrar de senaste åren,men här(Västerbotten) går tempen ned emot -30 några gånger under vintern.Och det klarar mina pumpar av.Så jag tror nog att ElizaP i Kalmar skall klara sig med en vp som enda värmekälla?



/Flugfiskarn
 
Flugfiskarn skrev:
Jag har inte kört någon annan värme sedan feb -07.Så nog fungerar luftvärmepumpar som ensam värmekälla.Nu har vi haft rätt milda vintrar de senaste åren,men här(Västerbotten) går tempen ned emot -30 några gånger under vintern.Och det klarar mina pumpar av.Så jag tror nog att ElizaP i Kalmar skall klara sig med en vp som enda värmekälla?



/Flugfiskarn
En pump på 170kvm? Imponerande i så fall, fast du säger ju pumpar i pluralis..har du fler än en så funkar det absolut, fast då snackar vi ju 30-40.000 istället.
 
Jag har 2 st pumpar(En per våning).ElizaP skriver att de har rätt öppen planlösning,så de kan ju klara sig på en pump?Det bästa vore ju om vi fick se en planlösning på huset,då ser man ju om det är möjligt?Jo skall man skaffa 2 pumpar,så går det lös på 30000-40000kr.Men jag tycker att ElizaP har fått ett ockerpris på installationen(10000kr).Kan inte kalla det för kompispris.Jag betalade ca 4500kr för installationen,och det gäller en pump.Jag köpte pump och installation av samma firma.Mest för att slippa strul,om det skulle hända nått?Då behöver man bara bråka med en firma.Mina pumpar förbrukade ca 4500kWh mellan 1/11 -07 till 1/5 -08.


/Flugfiskarn
 
har tyvärr ingen scanner dessvärre.
men de är väldigt öppet och ovanvåningen har kamin som vi tänkte elda i så mkt som möjligt då vi har gratis ved :D

Nu har vi fått ett pris av en annan vän till oss 12000 med installation :) låter mkt bättre =)
 
Mitsubishi Q Heat SE 630

COP = 5,33

För 18900:- monterad och klar, detta var inget kompispris.
Satt bara en dag och ringde runt, normalpriset var 22900:-
Men när jag fick detta pris så var det bara å slå till.
 
Sååå nu blev de en superfin mitsbishi 13 500 med installation ordinarie 22 500 ( en annan kompis har firma och vi får kvitton) Perfekt :D
 
Grattis till er nya pump :) Priset ni fick var ett "riktigt" kompispris ;) Lycka till med pumpen!




/Flugfiskarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.