Hej, vi har varit och tittat på ett hus från 1909, 1 ½ plan (separat källare). Stomme och bjälklag och fasad är av trä. Badrum/toalett på övervåning.
Våra funderingar som vi är lite oroliga förr eftersom vi är oerfarna efter vad man skall titta efter vid husköp är att.

Huset är gammalt, från 1909. Finns det något negativt med det,är hus från denna tid kända för dålig konstruktion etc..?

Husets undergrund står på berg, och grundmuren är av gråsten. Det är en separat källare som man kan gå in under som huset står på. Har inte hört talas om gråsten innan, är detta ett vanligt material att bygga med? Annses det bra?
Vi kände inte ngn lukt i grunden när vi var och kollade och vi såg inte heller ngn fukt på väggar.

Vad tror/tycker ni som kanske har lite mer erfarenhet av hus och vad man skall se upp med vid husköp, låter det som varningstecken här?

Tacksam för tips/ideer
Jennie
 
Så gmala hus kan vara jättebra, men de kan också vara en katastrof. Jättesvårt att säga.

När ett hus står på berg så har det den goda effekten att det knappast kan sätta sig och spricka. Till den negativa sidan kan man säga att det i många fall blir problem med fukt som följer berget in i källaren, detta gäller ju då framförallt om berget går i dagen inne i källaren. Iom. berget så är det ofta svårt att dränera.

Det behöver inte alls vara problem med fukt. Om huset ex. ligger på högsta punkten så rinner det ju inte dit något vatten.

En sak man skall ha klart för sig är att ett så gammalt hus med alla sannolikhet har dålig/obefintlig isolering i väggarna, ev. lika dåligt mot taket.

Det är vanskligt att tilläggsisolera, man riskerar att skapa fukt och mögelproblem. Dvs energimässigt så kan du räkna med att det drar 2-3 ggr så mycket som ett modernt hus.

Annars så gäller det väl frmaförallt att kontrollera taket, det är där du kan få de mest akuta reparationsbehoven. Försök ta reda på om elsystemet är helrenoverat någon gång, även vattenledningar. Vare sig vatten eller el är original på ett så gammalt hus, men de kan vara från 40 talet om man har otur, i så fall bör man nog räkna med stora kostnader där inom 5 år.

I ett såpass gammalt 1,5 plans hus så är det ganska vanligt att snedväggarna är felaktigt isolerade så att man får fuktproblem (kondens) i taket. Det kan vara näst intill omöjligt att upptäcka utan att riva taket.
 
Redigerat:
Hej tack för ditt svar.
Så här står det i det häfte vi fick till om huset.
El: delvis utbytt Stammar: ev utbytt delvis under -60-talet...

Vad gäller vattenledningar och elsystem så är det
instalerad fjärrvärme från 06, vilket betyder om jag läst rätt på ngn fjärrväremsida att för att kunna ha fjärrvärme så byter man ut alla radiatorer och drar nya rör för att få ett vattenburet system..?

Kan man tolka det som att husets vattenledningar är okej då om man instalerade fjärrvärme 06 eftersom man då borde upptäckt om det varit ngt fel på vattenledningarna? Eller kan man säga att vattenrören är nya eftersom om jag förstått det rätt tvingas byta alla vattenrör om man skall gå över till fjärrvärme?
 
glömde skriva det att huset ligger på högsta punkten så det kan inte rinna ngt vatten till grunden.
Det är plåttak på huset som är ommålat 05,vas man kan se ser det okej ut.
Sen är det nytt skåp med automatsäkringar samt jordfelsbrytare som det står i häftet om huset.
 
Största risken med så gamla hus skulle jag säga är om man gjort förändringar i konstruktionen under åren, t.ex. tilläggsisolering mm. Annars byggde man ju ofta med mycket trä (massiva väggar) och cutterspån som isolering. En sådan konstruktion andas bra och brukar inte få fuktproblem (om det inte läcker vatten ngn stans).
Man får nog vara beredd på att byta el och vvs om det inte är gjort på länge, även ut till gatan. Men personliga erfarenheten är att det inte behöver allt för dyrt, för mig kostade det ca 100.000 att byta all el, rör till vattenburen värme och vvs i hela huset (exkl blandare, porslin och kontakter/brytare, och exkl gräva och dra ut till gatan). Jag gjorde däremot mycket förberedelser för elektriker och vvs:are själv.
När det gäller källare av den typen så bör man avstå från att försöka inreda den, eftersom det är svårt att få det fukttätt. Däremot kan man ju ha tvättstuga etc där nere, och övriga huset tar inte skada av normala nivåer av fukt i källaren.
 
Kåken kan vara bra mycket äldre än 1909. Det året står på alla gamla hus som fanns innan fastighetsregistret som började användas då.

Men what the heck. Har kåken stått på berget i minst 100 år så står det en stund till.

I söndagsskolan på 70-talet lärde jag mig en sång , om just hus:

Bygg inte hus på en sandig strand
bygg inte hus på grus
kanske verkar det okej
men en dag du ångrar dig
du måste bygga huset en gång till

Du måste bygga huset på ett berg
på en stadig grund som inte rubbar sig
och när stormen piskar på
har du frid i huset ändå.

Så köp och var nöjd!

( tänk vad gamla sånger sitter i skallen efter 30 år...)

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=19285 Hittade ett klipp på nätet med en unge som sjunger...:)
 
Redigerat:
Antagandet om rören är felaktigt. Om det redan tidigare fanns vattenburen värme, ex oljepanna så behövde man troligen inte göra några ingrepp överhuvudtaget i rörsystemet vid fjärrvärmeinstallationen.

OM man har gjort några större ingrepp i värmesystemet så säger det fortfarande ingenting om status på kall/varm vattenledningar, eller avloppsledningar i huset.

Ommålningen av taket är bra, men ingen garanti för hur taket ser ut under. Se till att undersök alla utrymmen där man kan komma fram till taket. Dvs det bör finnas någon sorts vind ovanpå halvplanet. Oftast finns det också kattvind utanför väggen på övervåningen. Kryp in där, undersök brädorna, leta efter missfärgningar, undersök hur ventilationen av utrymmena är ordnad, känn på lukten, det skall lukta "friskt".
 
Kanske ni skulle kolla hur det är med radon i detta område?

Detta problem har man ju inte känt till så länge, och om det visar sig att det kommer radon från berget så kan ni behöva bygga ventilation.
 
Vårt hus, från 1929, står på sten, med berg i dagen i källaren, vars väggar dock är av betong. Har alltid tyckt det käns tryggt att ha ett hus som står på sten, vi tittade på flera andrai områden som står på lera, med rejäla sprickor i grunden o andra sättningar här o var. Det problemet har inte vi, däremot precis som andra inlägget skriver, vatten rinner in längs de delar där vi har berg i dagen. Tror inte att det är så farligt så läge man inte vill göra gillestuga, men det är klart att torra väggar är att föredra. Sla försöka mig på en dränering nästa år, får se om det hjälper.

Grundmur av gråsten/granti låter ju jäkla stabilt. Jag är ingen expert, men har svårt att se att det skulle vara dåligt? Tvärtom isåfall.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.