tvättmaskin , stickpropp, 2 kw... verkar fungera i alla fall...

Stockholm duggregn
 
Men du rycker knappast ut den regelbundet under drift och 2kW belastning :)
 
electrocuted skrev:
jag har en 150W halogen i vedboden upphängd i taket..
..men ser ingen större säkerhetsrisk med det, kabeln ligger ju inte ens på marken..
Det är en AVSEVÄRD brandfara att ha en halogenlampa i en vedbod :eek:, halogenstrålkastare är förbjudna i lantbrukets eknonomibyggnader av denna anledning. I princip skall det vara porslinssockel och glaskupa för att det skall vara godkänt.
 
Eller lysrörsarmatur med lågförlustreaktor?
 
mycke_nu skrev:
Det är en AVSEVÄRD brandfara att ha en halogenlampa i en vedbod :eek:, halogenstrålkastare är förbjudna i lantbrukets eknonomibyggnader av denna anledning. I princip skall det vara porslinssockel och glaskupa för att det skall vara godkänt.
för det första, den sitter i taket långt från nåt brännbart, jag staplar ju inte veden 2 meter upp,
fästet den sitter på gör att den kommer ca 20cm från taket.
för det andra, jag tänder den bara när jag går ut och hämtar ved, max en kvart åt gången, just därför vill jag ej ha lågenergi/lysrör för det hinner inte bli starkt nog på den korta tiden.
och det har inte hänt mig på flera år att jag glömt den på, det ser jag från sovrummet om det lyser där ute så det kommer ju aldrig ske. återigen sunt förnuft.
 
Vill du vara ännu säkrare kan du ju dammtorka den med jämna mellanrum :)
 
Rikard Ågren skrev:
Vill du vara ännu säkrare kan du ju dammtorka den med jämna mellanrum :)
jag lovar!;)
 
I sanningens namn så har jag själv en 500W halogenlampa i ett garage, och jag resonerade ungefär likadant, men sedan ungarna (jag skyller på dem) lämnat den på vid några tillfällen kommer den att åka ner eftersom försäkringen inte gäller annars.

Anledningen att man skall glaskupa är att exploderande glädlampor kan orsaka brand. Lysrörsarmaturer skall vara D-märkta där det finns risk för dammansamling.

Nyttig läsning om installationer i lantbruk och vedbodar: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
 
Tusen tack för alla svar, ett riktigt kanonforum

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.