Vi har en fast duschanordning från Mora, med den stora tallriken 230mm. I morse drog jag på fullt och fyllde en 10 liters hink - det tog ca 30 sekunder. 20 minutliter alltså.

Säg att vi duschar i snitt, lågt räknat, 10 minuter varje dag => 200 liter, 365 dagar, det blir 70-80 kubik per år.... och då har vi inte fyllt badkaret nångång, ej heller spolat någon toa.....

Mycket vatten blir det.... ::)
 
Hmmmm, den här tråden skall jag skicka till frugan OCH montera en "sparbössa" vid duschen.... igår duschades det i 30 min :surprised: Vi har samma duschmunstycke.
Tur att man har kompisen Nibe 1115 i pannrummet!
 
Var glad att du har tryck i pipan säger jag.

Vi har galet dåligt tryck från gatan. Stockholm Vatten säger att vi har 2,5 bar.

Enligt tillverkaren av duschblandaren ska vi få ut 18 liter/minut vid 2,5 bars tryck, men vi maxar ur 7 liter/minut.

Jag ringde Sthlm vatten och fick dem att provtrycka vid vattenmätaren och fick det till 1,3-1,5 ungefär. Hur lätt tror ni det är att få mer tryck...? Tja, de är för det första ovilliga att höja på vintern, för grannarnas gamla rör kan ju paja. Sen ska det utredas och fundeeeras på andra aspekter också.

Nä, se det som en ynnest att iallafall kunna fylla badkaret innan vattnet kallnat. Själv får jag väl köpa doppvärmare i väntan på bättre tryck.
 
Fasting65 skrev:
Var glad att du har tryck i pipan säger jag.

Vi har galet dåligt tryck från gatan. Stockholm Vatten säger att vi har 2,5 bar.
Nu minns jag inte exakt men jag tror faktiskt att vi har 4-6kg från gatan, jag ser det när jag provtrycker golvvärmerör.

Du får väl anlägga en acktank för inkommande vatten och en egen liten pump. Det borde ju räcka med en tank på 500 liter?
 
kire skrev:
Vi ligger på 400-500 l vatten per dygn (uppmätt m.h.a. vattenmätare) - trots att vi har snålspolande armaturer (9-12 l/min) i hela huset - vilket inte bara påverkar vattenräkningen utan även energikostnaden. Det kostar att duscha & bada varmt ;D
Beräknad årsförbrukning hos oss är 160kbm, men det var innan duschen monterades.... >:(
 
:cool: En effektiv duschtidsreducerare är en myntautomat:

poletta3.JPG

::) Kanske inte så populär men ger ett gott tillskott i kassan. :)
 
Jag har bott i en lägenhet där det satt en knapp man fick trycka in för att få vatten i duschen några minuter, en sån som sitter i duschar i omklädningsrum och liknande. ::)

Fast det blev ju för jobbigt, så jag bockade en plåtvinkel som håll knappen intryckt.
 
Immobil skrev:
:cool: En effektiv duschtidsreducerare är en myntautomat:

[bild]

::) Kanske inte så populär men ger ett gott tillskott i kassan. :)
Sprang på en sådan när jag fjällvandrade i Norge. Fjällhotellet vi bodde på hade en i varje dusch som reglerade varmvattnet.
5 kr för 5 min, jag kan lova att man var beredd med nästa femma då vattnet vart snorkallt direkt utan fördröjning. :)
 
Tummen mitt i handen skrev:
Jag har bott i en lägenhet där det satt en knapp man fick trycka in för att få vatten i duschen några minuter, en sån som sitter i duschar i omklädningsrum och liknande.  ::)

Fast det blev ju för jobbigt, så jag bockade en plåtvinkel som håll knappen intryckt.
Hej
Finns ju snabbavstängning på biltema för 24,90
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=609&iItemId=90082
86-442_s.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.