Hej!

Vi har 8 månader efter husköp upptäckt att elinstallationer som gjorts av säljaren inte är gjorda på rätt sätt. All el i köket är utbytt ända från elcentralen, men bitvis är fel ledningsdimension använd. Kan detta betraktas som ett dolt fel? Det är möjligt att upptäcka, men har man rätt att anta att en ny elinstallation är korrekt gjord?
 
Är han/hon elektriker?
 
Jag vet inte vem som gjort installationen, det jag menade var att det gjorts under tiden säljaren ägde huset . Arbetet gjordes 2005.

Säljaren är inte elektriker så om han gjort det själv är det gjort av en utan behörighet, spelar det roll?
 
För dig borde det inte ha betydelse vem som dragit elen.

Vissa av de fel du beskrev i en annan tråd tror jag inte kan betraktas som dolda. De skulle visats vid en enkel okulär elbesiktning.

En vän till mig köpte ett hus där det var jordade uttag som inte hade någon jord dragen. Detta betraktar jag som dolt fel.
 
Som alltid är det vanskligt att sia om du ens kan få ngn ersättnign OM det är ett dolt fel (eftersom processen är lång och kan vara dyr) - utan det faller tillbaka på säljarens "generositet".

Men om ledningsdimensionen inte kunde upptäckas eller uppmätas utan tat man tex river delar osv -då tror jag det är ett dolt fel.
En elbesiktning brukar man dock få göra separat - så kunde man se vid en enkel okulärvesiktning eller en mätning att det var fel så är det nog mer tveksamt...

injonil skrev:
F...
En vän till mig köpte ett hus där det var jordade uttag som inte hade någon jord dragen. Detta betraktar jag som dolt fel.
Det skulle man kanske kunna göra - dock: om man gör en elbesiktning där man mäter alla uttag så ser man ju lätt att dom inte är jordade - så alldeles säker på att man skulle få rätt om man går till rätten skulle jag nog inte vara...


/K
 
Jag skulle kunna tänka mig att detta är ett fall med skaplig chans att få det till dolt fel, men om det verkligen gäller såpass stora summor att dte är värt risken med sdvokatkostnader är kanske tveksamt.

Det är inte meningen att man sakll behöva ta in en elektriker för att granska elen som del av ens underslkningsplikt. Om man som "duktig lekman" ser att det finns tveksamheter, tecken på icke fackmansmässig installation, ex dåligt klamrad ledning eller trasiga elprylar, spruckna uttag osv. Då skall man misstänka att allt inte står rätt till, och göra en fördjupad undersökning, dvs ta in en elektriker som får undersöka. Men om allt ser OK ut så har man fullgjort sin undersökningsplikt.

Jag tycker absolut att du skall gå på den förre ägaren och kräva ersättning. Det låter ju som detta är gjort av honom själv eller en kompis. Jag tror inte att en snickare eller plattsättare som fuskar i elbranschen skulle göra så fel.

Kanske är läge att göra klart för honom att den som gjort detta riskerar fängelse (att sedan troligen ingen någonsin blivit dömd enl. den lagen är ju en annan sak).
 
Tack för era svar. Ska försöka förtydliga hur det ser ut lite.

Den kabel somgår från elcentralen (och som ligger synligt) är av rätt typ. Den försvinner in bakom inredningen i köket. Vilka kablar som går där gick inte att se innan vi plockade bort baksidan från ett skåp. De kablar som utan att riva gick att se (om man tittar noga på dem) att de var av fel typ är 3 dm kabel till ett uttag sam 5 dm kabel till bänkbelysning. Men hade dessa kablar upptäckts vid vår undersökning av huset hade de väl förpliktigat vidare undersökning av installationen. Att det sitter fel typ av kabel till spishäll, kyl, frys, ugn och micro gick inte att se utan att riva.

När vi undersökte huset visste vi inte att det skulle vara 2.5mm2 kablar när det är säkrat med 16A. Det vi visste var att all el är ny samt att det ser välgjort ut. Kablarna är snyggt klamrade och allt ser väl ihopsatt ut.

Det blir nog till att kontakta säljaren för att se om vi kan göra upp i godo. Advokat är nog inte aktuellt när det handlar om några tusenlappar.
 
Det är ju lagstiftat att elen i ett hus måste utföras av behörig elektriker, så det kan nog bli betydligt besvärligare för säljaren än ett dolt fel om så ej visar sig vara fallet?
 
Alltid svårt att avgöra om något är dolt fel eller ej, men du har en undersökningsplikt för att kontrollera elen i ditt hus som du köper och det är inte något som ingår i en "vanlig" undersökning. Så om du inte har gjort en speciellt undersökning av elen, eller som du säger själv att du inte har/hade tillräckligt med kunskap om hur elen skulle vara kopplad när ni undersökte huset själva, och då har du inte fullföljt din undersökningsplikt som köpare.

Sedan är det möjligt att felet inte hade kunnat kontrolleras ändå (kan för lite om el för veta det) och först då kan man börja fundera i termen dolt fel. Dessutom så är det ytterst få som får rätt i dolda fel mål och oftas kostar det mer än det smakar.

Mitt tips, skräm upp säljaren så gott det går och försök få ut en förlikning utan att blanda in advokater, för precis som du säger så rör det ju sig inte om många tusen lappar för att fixa elen, och advokatkostnaden springer snabbt iväg....

- M
 
Ja, och om elinstallationen nu är gjord av en obehörig så är vi numer ägare till den, den har m.a.o. blivit vårt ansvar. *suck*

Det var dumt att vi inte gjorde en elbesiktning, men huset är gammalt och halvrenoverat så vi la vår fokus på det som inte var gjort och antog (mer eller mindre) att det renoverade var okej. Så kan det gå när man litar på intrycket man får av säljaren och det man kan se..

Tror förresten att säljaren tecknat en "dolda fel"-försäkring, men den kan väl knappast bli aktuell för dem att använda om de gjort felaktiga installationer..?
 
Då kan ni ju testa försäkringne tycker jag. Ring o prata med säljaren och lämna in det till dera sförsäkring...inget att förlora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.