Undrar om någon har erfarenhet av att byta ut gammal bergvärmepump till ny?
Hålet borrades 1989 - 100m - skulle varit dricksvatten. Blev bräckt gjordes om till bergvärme ist, inkl ca 80m jordvärme. Pump Thermia Modul 8/12 S sattes in (exkl VVB) har fungerat väl, men nu har kompressorn gett upp.
Problemet är nu att hitta en ny väldimensionerad pump, vi har fått förslag av många, men ALLA har sagt olika. Bla att tror inte en av dem att en ny pump kan värma både hus o varmvatten, då hålet endast är 100m. Vi har separat rel ny VVB på 300l som går på el, inte helt smart, ska seriekopplas till b-värmepump.
Har ca 18000 kWh/år, huset är ca 180kvm, tilläggsisolerat, inkl vind, isolerglas. Både golvvärme+gamla och nya radiatorer.
Tacksam att höra om någon har erfarenheter av liknande situation, eller andra matnyttiga förslag.
 
"Ihåliga" argument tycker jag. Om hålet inte klarar av att värma både hus och varmvatten under de kallare dagarna, så kommer elpatronen skjuta till energi då. Men 10-11 månader om året borde det fungera utan några som helst problem.

Ni har ju dessutom jordvärme nedlagd, så prata med någon som är intresserad av att sälja en bra pump till er, med en liknande effekt som den gamla, fast tillägg för varmvatten, så bör det bli bra.
 
  • Gilla
Kjell Henriksson
  • Laddar…
Jag har också gjort samma resa, argumentet är att dagens pumpar är effektivare (högre COP) och kommer att ta mera energi från marken och mindre från elnätet (det är ju bra) men då räcker inte energin i marken.

Jag spetsar med pellets när det är kallare än -10 grader under längre tid.

Protte
 
käns ju tråkigt att ha ett system som kräver handpålägning.
 
ilmer skrev:
Undrar om någon har erfarenhet av att byta ut gammal bergvärmepump till ny?
Hålet borrades 1989 - 100m - skulle varit dricksvatten. Blev bräckt gjordes om till bergvärme ist, inkl ca 80m jordvärme. Pump Thermia Modul 8/12 S sattes in (exkl VVB) har fungerat väl, men nu har kompressorn gett upp.
Problemet är nu att hitta en ny väldimensionerad pump, vi har fått förslag av många, men ALLA har sagt olika. Bla att tror inte en av dem att en ny pump kan värma både hus o varmvatten, då hålet endast är 100m. Vi har separat rel ny VVB på 300l som går på el, inte helt smart, ska seriekopplas till b-värmepump.
Har ca 18000 kWh/år, huset är ca 180kvm, tilläggsisolerat, inkl vind, isolerglas. Både golvvärme+gamla och nya radiatorer.
Tacksam att höra om någon har erfarenheter av liknande situation, eller andra matnyttiga förslag.
Hej

Råder dig att kolla på ett annat forum
www.varmepumpsforum.com
De är urduktiga där med och oberoende liksom byggahus.se

Mvh

Peter
 
Går det inte att borra upp hålet lite mer?
 
Problemet med ett för litet borrhål är att det frysa. 80m jordvärme slinga bidrar knappt nånting.
 
B
Tråden är 15år gammal....
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
B BSOD skrev:
Tråden är 15år gammal....
Bättre sent än alldrig🤣 detta forum slår ju alla rekord för idioti. Skulle kunna tro att alla i Sverige är bakom flötet🙈
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Borde inte Forumet ha en typ varning som kommer upp om man svarar i en gammal tråd, ungefär
"tråden har inte uppdaterats på 1 år, vill du fortsätta posta?"
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tråden är 15år gammal....
Spännande! Det är jag som råkat "väcka" tråden? Dök upp i mitt flöde på Senaste. Hur går sånt till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.