Tack för titten, Angelven. Det är ungefär i häradet som jag funderar på så det är intressant att se.
 
Angelven: snyggt! Om du skulle ha fler bilder så får du väldigt gärna posta.

Ni har alltså monterat lister direkt på väggen?
 
Jupp - bara hittat en snygg profil som vi gillade, monterat direkt på väggen.

Nertill har den en tjocklek på ca 1 cm rakt in - så att vi kan ansluta hyvlad bräda lodrätt och vågrätt för en spegel - sedan är det bara en snygg kvartslist och voilá - ett styck spegel :)

Golvsockeln är en gammal allmogeprofil.
 
Har suttit och gjort en enkel skiss för att få fram lite kostnader på att göra detta själv. Obs, färgerna är endast till för att urskilja de olika materialen... :)

Materialåtgång:
MDF i botten: 295 kr

Planhyvlad list 21x118 mm. 7 m = 245 kr
Smyglist 8 m = 100 kr
Totalt 640 kr för 2,4 m = 267 kr för 1 meter.

För detta tillkommer dock regelverk för att få ut panelen från väggen, golvsockel, färg osv. Så 425 kr från Lundbergs kanske inte är så tokigt endå... :/

Hur skulle ni gjort?
 
  • panel.jpg
Skippat MDF'n och spikat rakt in i väggen ;-)

då hamnar du på cirkus hälften.
 
Jo, fast vi vill ju "få ut" panelen lite från väggen... :-/
 
Det fixar du med en snygg almogelist överst - det är nog ingen som kommer att kontrollmäta och se att din spegel är i samma nivå som resten av väggen.
 
Har också letat efter liknande panel dock till en lägenhet som ska bli i nyskick, ej se gammaldags ut. Jag hittade som tur va 5st paket (5st i varje) av Lundbergs royal windsor för 49:95:- per paket hos Silvan. Den typen håller för tillfället på att bytas ut mot en nyare modell.

Mitt andra alternativ hade varit att Panelstugan i Göteborg har lösa speglar i MDF som man limmar på befintlig vägg. Speglarna finns i olika storlekar och kostar 40-95:- per spegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.