Har sökt på nätet och forumet och läst alla trådar som jag hittat.
Har idag sutterängvilla byggd -74 direkt-el. Förbrukar idag 16000Kwh inkl hushålls el.
På vinden (ca 100kvm) finns ångspärr och 20cm isolering iform av vanlig gul utrullad isolering (liknande roxull) Denna har en vindpapp på ovansidan.

Fråga 1. Öka med ett lager 145mm med värde 37. (tot 345mm) kostnad ca 5750kr

Fråga 2. Valet att öka isoleringen med 2st 95mm värde 40 (tot 390mm) kostnad ca 5200kr ( är det värt jobbet när det har lägre lambdavärde och alt 1 kostar bara 500kr mer?)

Fråga 3. Behöver jag lyfta på nuvarande översta lagret med pappen som ligger och skyddar mot blåst eller kan jag låta det ligga kvar och hamna som ett mellanlager eller finns det risk för fukt o mögel med åren ? Givetvis ska jag öka ventilation enligt rekomendationer. (Priserna är från B-max.)

Nu behöver jag hjälp av er som redan har fixat med isoleringen, Vad skulle ni göra ?

Mycket mycket tacksam för svar.
 
Redigerat:
Ok, jag inser när jag skrev att alternativ 1 klingar nog mest eftersom det är hälften av arbetet. Men hur är det med vindpappen, blir det risk för fukt och inbyggt fel med tiden ?
 
Vindpappen är det ingen större fara med. ev fukt ska kunna vandra igenom den. Dock är det ju en fördel om du får den på toppen.

Isolering isolerar välldigt dåligt om det blåser på den.

Alternativ 2 är ju klart bäst ur isolerings synpunkt.
Du får en tjockare isolering. (nästan 400mm).
Du lägger de 2 olika lager omlott, dvs inga skarvar som läcker en massa värme.
 
Tack för svar, det verkar bli så att jag rullar ihop det översta lagret med pappen och försöker lägga omlott resten. För att sedan lägga tillbaka översta lagret med pappen.
Min tanke var om det kanske inte skiljde så mycket eftersom lösullsisoleringen som sprutas eller krattas ut inte har något vindskydd alls.
Det jag hört är att isolering över 300mm inte ger så mycket mer för pengarna (sagt av isoleringsfirma) Men det kan ha varit i samband med ett hus som hade tvivelaktig ångspärr o spån ?. Hade nämligen en fundering på att bara rulla ut en 95mm och få 295mm totalt med isolering på vinden o komma undan med 2450kr.
lösull har jag sett att man går till ca 400mm enligt rekommendationer från tillverkare .Har hittat flera ställen att räkna ut effekten.
Har svårt att hitta någon regel eller rekommendation kring tjockleken när man använder sig av skivor eller rullar.
 
Jag fortsätter i samma tråd med en ny fråga.
Till er som har isolerat vinden.
Vilka vinningar har ni fått med att extraisolera vinden? (Har hört att man kan bli av med kalla golv osv.) Är det bara en ren matematisk vinning i form av värmeförbrukning eller kommer man att märka någon skillnad inomhus ?
 
Då var det isolerat och klart. Det blev 2 st 95mm lager för 20kr /kvm från byggmax. Kanske inte det bästa lambdavärdet på 40 men ett oslagbart pris på 3400kr för 85Kvm vind. Totalt nu ligger det 390mm isolering på vinden och jag har satt upp tempmätare och fuktighetsmätare med minnesfunktion så jag kan gå upp och titta vad det är för fuktighet på vinden och hur mycket den varit som mest.
Förutom det hittade jag på cleas i sjön en fuktighetsmätare för 500kr med reläfunktion som ställs från 60%-90% luftfuktighet. Då kan man koppla in en fläkt när luftfuktigheten ökar och kanske ha det helt avstängt på sommaren då det endå är hög luftfuktighet.
Upplevelsen kring isoleringen är att det var som att sätta på en mössa eller en undertröja extra. Men det är mina högst subjektiva upplevelser. Tiden får utvisa om det gör något på el-förbrukningen.
Vinden är mycket frisk i sitt virke idag och vi får hålla tummarna på att det kommar att förbli så framöver.
 
Det låter ju jätte bra tycker jag.
 
Stormen skrev:
Då var det isolerat och klart. Det blev 2 st 95mm lager för 20kr /kvm från byggmax. Kanske inte det bästa lambdavärdet på 40 men ett oslagbart pris på 3400kr för 85Kvm vind. Totalt nu ligger det 390mm isolering på vinden och jag har satt upp tempmätare och fuktighetsmätare med minnesfunktion så jag kan gå upp och titta vad det är för fuktighet på vinden och hur mycket den varit som mest.
Förutom det hittade jag på cleas i sjön en fuktighetsmätare för 500kr med reläfunktion som ställs från 60%-90% luftfuktighet. Då kan man koppla in en fläkt när luftfuktigheten ökar och kanske ha det helt avstängt på sommaren då det endå är hög luftfuktighet.
Upplevelsen kring isoleringen är att det var som att sätta på en mössa eller en undertröja extra. Men det är mina högst subjektiva upplevelser. Tiden får utvisa om det gör något på el-förbrukningen.
Vinden är mycket frisk i sitt virke idag och vi får hålla tummarna på att det kommar att förbli så framöver.
Låter som ett mycket bra val.

Jag måste bara fråga dig vilken fuktighetsmätare du satte upp? Jag funderar på samma sak i mitt 1 1/2 planshus från 1920-talet. Fuktighetsmätaren med relä från Claes O. (om jag tolkar dig rätt) kan säkert användas för att värma viden då luftfuktigheten är som störst. Då borde man få en "trygghetsvakten light"? Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.