ÄNTLIGEN! Har tjackat villa!
Huset är 76kvm+76kvm oinredd källare och med en olja/ved kombipanna från -68. Frågan är nu vad man skall konvertera till för att det ska bli så billigt som möjligt och så lite jobb som möjligt. Jag har tänkt på 2 alt:

alt 1: Luft/vatten-pump. Vet inte vad en sån kostar och jag vet inte riktigt vad en sån har för begränsningar.

alt 2: Sätta i en ny pelletspanna eftersom pannan idag är 40år gammal.

Har kikat lite på bergvärme också men jag anser att huset är för litet och installationen för dyr för att det ska löna sig.
Kan nämna också att källaren kommer troligen bli inredd i framtiden.

Vad tycker ni här på forumet? Eller finns det något annat alternativ som verkar vara bra?

/adde
 
Pellets eller vedpanna verkar vara bra. Ved kan man få hur billig driftkostnad som helst om man orkar hålla på, Pellets lite mindre jobb men fortfarande billigt.

Luft vatten är lite dyrare i drift kan jag tänka mig men då slipper du jobba alls. Ytjord/sjö är hyfsat billig att installera om du har en lite större tomt eller närhet till lägda/sjö/vattendrag. Billig drift och underhållsfritt.

Jag skulle personligen kolla om det gick att installera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan och sedan komplettera med en liten luft/vatten eller luft/luft för att hålla värme i huset när jag är borta längre, men det är en fråga om hur mycket hemmakatt man är :)
 
Är man ute efter pay off tid så är pellets-ved snabbast..
Är det latmasken eller rättare sagt har inte tid (jobbet mm)....eller som roary sa om man är hemmakatt? .så är det väl nån sorts v/p som gäller.annars....OK !!! l/l vp är ju snabb pay off ...men den värmer ju bara luften inte vattnet (badet...och för ett oväsen på köpet ...:)
Jag skulle ha satsat på en p-brännare om den funkar till pannan först och då välja en brännare som kan användas till en framtida ny pelletspanna...

Vad är det för panna?

Har själv en panna från -79 funkar klocka

Mvh
 
_ap_
Roary skrev:
Jag skulle personligen kolla om det gick att installera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan och sedan komplettera med en liten luft/vatten eller luft/luft för att hålla värme i huset när jag är borta längre, men det är en fråga om hur mycket hemmakatt man är :)
Jag skulle personligen satsa på ETT alternativ, att köpa en luft/luft till ett hus som redan har
vattenburen värme känns lite knasigt.
Och så tror jag psyket mår bättre av en ordentlig investering än att man köper nå billgt och sen inte kan sluta tänka på att man snart måste investera igen.
Som du säger är huset litet och en vedanläggning som ska vara lättskött är inte speciellt billig, är du inne på pellets tycke jag du ska kolla upp det.
 
H
Nu när det blivit lite kallare om nätterna kan du direkt få svaret på om luft-vatten pump är ett alternativ utan att behöva bygga om hela värmesystemet. Det hela hänger på hur hög temperatur du är tvungen att gå ut med till radiatorerna. En luft-vattenpump kan inte leverera vatten med hög temperatur utan fungerar bäst om man klarar sig med 45-50 grader för att hålla värmen. Nu är det ju inte 20 minusgrader, men en rätt bra anvisning får du om du öppnar termostatventilerna på alla element och sedan vrider ned pannans shunt så långt det går utan att det blir för kallt inne. Behöver du redan nu innan det blir riktigt kallt gå ut med 45-50 grader till elementen så kan du glömma l-v pump om du inte vill kosta på en ombyggnad av värmesystemet.

Billigaste sättet att komma ifrån oljan brukar vara pellets. Kan du installera pannan själv så är en begagnad oljepanna 2-4 år gammal det billigaste. En ny panna kostar mellan 22000 och uppåt 28000. Brännare kostar 17000 till 20000.
Att elda i den gamla pannan är den billigaste lösningen men verkningsgraden i en gammal kombipanna är inte imponerande.
Många köper en brännare och installerar själv i den befintliga pannnan för att om något år byta ut pannan. Roslagsbrännaren kan man t.ex. installera själv utan problem med garantier och support. Ska man blanda in pelletsinstallatörer blir det dyrt och då kan man nästan lika gärna byta allt på en gång.
 
Tack för alla svar! Jag har inte flyttat in än så jag vet inte vilken modell det är på pannan. Tyckte det där med beg. panna verkar schysst och sedan sätta in en pelletsbrännare på den. Fortsätt gärna skriva in fler förslag.
Fråga: Hur stor tomt behöver man för markvärme? Vad kan en installation kosta och vad klarar den? Jag antar att det är samma förutsättning som holmertz skriver.
 
Ja, du måste ha ett lågtempraturradiatorsystem (långt ord, jag vet inte om det finns på riktigt ;))

Jag tror att man räknar på 1 m2 tomt för varje meter slang man ska gräva ner. Hur mycket slang man behöver beror på jordart och storlek på pump/hus. räkna med 400-600m för en villa på 250m2. 400 m slang kostar runt 14000:- + grävning.

De flesta företag som säljer pumpar kommer ut och tittar och ger en kostnadsfri offert med energiberäkning. Bjud ut 2-3 stycken och kolla vad dom tror om du är intresserad.

Jag skulle gissa att jordvärme är runt 20000 billigare än bergvärme med totalentrepenad, men med större möjligheter att få ner priset med eget arbete.
 
Jag jobbade som elektriker med att installera bl.a. L/V och bergvärme ett tag.
Med den kunskap jag sög åt mig från diverse rörläggare på 'vattenjobben' kommer jag personligen nog aldrig skaffa L/V. De allra flesta anser att L/V är en halvtaskig kompromiss man använder sig av ifall man inte får borrlov för bergvärme, och om man är "lat" (no offence). Det är ju i stort sett underhållsfritt vilket är bra såklart, fast det har en tendens att krångla och inte riktigt leverera fullt ut så att säga. Dessutom vill det till att utomhus delen kan placeras så att den varken stör dig eller dina grannar då dom för ett ganska bra oväsen. Visst finns det kåkar där L/V visst fungerar alldeles utmärkt men ofta kräver det ett komplement som varmvattenberedare. Prismässigt räkna med 70-80.000, upp till 100.000 för en installation.

Bergvärme är suveränt kort sagt. Men visst är det en rätt grov kostnad jämfört med alternativen och särskilt om huset inte är så stort, där håller jag nog med dig.

Har man inget emot lite underhåll i form av säck-bärande så är pellets relativt billigt. Du kan ju förmodligen byta ut brännaren i din nuvarande panna till en pelletsbrännare för en 20-30.000. Pannan kan ju faktiskt tuffa och gå i ett gäng år till. Senare byter du pannan till pellets för en liknande summa och flyttar din brännare bara.
 
Pellets blir det nog! Va på älvsjömässan idag och skulle man sätt in BOSCH L/V så kostade de 105000kr! + att det var den största kondensor jag sätt i hela mitt liv! Ytterst tveksam till L/V faktiskt. Drömmen är ju bergvärme men som sagt stor investering.
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.