Har ett träbjälklag och det finns ju spårad spånskiva som är fräst med 20mm spår för golvärme. Borde det inte kunna lgå och lägga ett lager 22 mm golvspånskiva och gå lös med fräsen och fräsa 20mm djupa spår för att sen lägga golvvärmeplåtarna i?? Undar om detta håller och man måste ju fräsa tvärs med bjälklaget för att behålla bärigheten. Efter detta lägger man bara parketten på(14-15mm)
 
jo klart de går :)

håller självpå med dettai skrivande stund.
fråser tvärs över bjälklage.

ska dock köra med mindre slang. (roth 10.2mm)

bilder finns i min projekt tråd
 
  • Gilla
Anders Petersson72
  • Laddar…
Någon som testat med 20 mm slang då jag är rädd för att det blir för lite kvar av spånskivan där man fräst......
 
harprecis just nu spårat 50 m 12mm o 11mm djupt. o FYFAN villket jobb.
kommer aldrig mer göra något liknande.

men visst går de.....

kommer välja denna model i varagsrumet istället:
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-54.pdf

det är lätt värt o bryta upp de gammal spånet för o få ner slangen istället för att spåra,,,

usch .. aldrig mer....
en lite bild på varför man inte ska...
normal_hallkallare40.jpg

liten bonus på de ja gjort. o efter massa städning....
normal_hallkallare42.jpg

normal_hallkallare43.jpg
 
Oj, oj, frugan kan inte ha varit glad...

Men grattis till ett riktigt bra jobb!!!
 
B
hej!

funkar samma metod (att fräsa spår i golvspånskivan) även om man tänker lägga klinker? vad hade kört ovanför i så fall?

hur tätt anser ni att rören bör läggas då man inte har någon värmesprdningsplåt?

mvh
A
 
Jag har skaffat Uponors spårade skivor för 17mm pex.
Men fräser vändskivorna själv.
Det är ganska trixigt att få det bra. Men det kanske beror på bristande erfarenhet och kvalitet på frässtålet?
Detta ska sedan vara underlag för flytspackel mm i mitt badrum.
När jag lägger ner slangen i spåren så är det väldans trångt. Det går men är inget rörelseutrymme alls.
Vet ni om det borde vara det? Vill pex-slangen kunna expandera under plattan med flyspackel? Eller är det ok att det är lite trångt i spåren?
 
Redigerat:
Får du då en konstruktion som uppfyller reglerna avseende bärighet för klinker??

Varför inte lägga 12 mm slang uppepå spånskiva och flyta det?
 
Det ska funka enligt min våtrumscertade plattsättare.
Det gäller väl bara att flytkakan är tillräckligt tjock, då blir den ju självbärande.
 
Ska räcka med 15mm flytspackel på 12mm slang, det enda dom brukar tvista om är värmespridningen om det blir tunnt med spackel ovanför slangen men fix och klinker kommer till och det sprider oxå värmen. Vi har precis gjort detta på cc300 golvregel, 22mm golvspånskiva och Maxit 4320 Fibre Flow. Klamrade slangen med rostfria elkabel klammer och 13mm montageskruv. Enligt Maxit ska detta gå bra på cc600 med deras 4320, 12mm på klinker och 15mm på värmegolv. och utan armering upp till 10m2
 
Fick tips angående fräsa egna spår att man inte skulle köra med en hålkälsfräs direkt p.g.a mycket sämre avverkning på den. Börja med en rakbottnad och fixa radien och slutdjupet med ett sista skär. för att köra vändningarna är det lämpligt att skruva fast en mall som man kör fräsen emot så slipper man sikta mot ett sträck. Bifogar en bild från Törefors golvvärme.
 
  • Fräsmall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gunnars tandläkare och 4 till
  • Laddar…
B
hur "fäster" ni slangen i spåret? lim?
 
jag har gjort det med lk`s golvslang på 17 mm
fick fräsa varje spår 4 gånger med en 8 mm fräs halvera djupet och bredden
PGA att spånskivan innehåller saker som fräsen inte tycker om
provade med en 17 mm fräs från början men den gick varm och tog slut.
gick ner på 8mm fräs som fick köras 4 ggr på varje slinga men höll hela golvet
ca 30kvm
 
glömde bort att säga att det tog många timmar på knä,
skaffa bra knäskydd samt en linjal att köra fräsen efter.
ett plus en bra dammsugare för det blir mycket spån efter fräsen.
 
Boan.
" hur "fäster" ni slangen i spåret? lim? "

Min slang ligger väldigt stilla i spåren, den fixeras ju kraftigt när den går kurvorna.
Och eftersom jag ska lägga flytspackel ovanpå så blir det tungt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.