Har just haft en byggare hemma hos mig som har kollat på badrummet. Jag blev förvånad när han bara gav 2 års garanti. När jag ifrågasatte den korta garantiden hänvisade han till konsumentköpslagen.

Vad är rätt? Får jag bara 2 års garanti?
 
enligt konsumentköpslagen så har man väl längre garanti. jag vet inte exakt hur länge, antingen 3 eller 10 år poppar upp i huvudet. jag tror 3 år. Så 3 år är lagstiftat i sverige, jag tror inte man kan skriva bort det som är lagstiftat genom kontrakt mot en privatperson.

Nu är jag där igen ACME: Se till att du får ett GVK eller BBV kavlitetsdokument så täcks en eventuell skada lång tid framöver av din försäkring troligtvis....
 
utdrag ur KO:

"Reklamerar köparen inte inom tre år /.../, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62)."

jag skulle inte lita på hantverkare som inte ens vill följa svensk lagstiftning. sen är ju en garanti lite annorlunda än fel. Garantin kan ju gälla för skönhetsmissar o sånt, fel då sakall de tnog var aen läcka i princip..........
 
Det finns många olika garantier. Mycket vanligt är RH garanti (Runt Hörnet). Det brukar bli billigt då du betalar, men lite (eller mycket) dyrare i längden.
Det du ska kräva är 10 år. Det ger alla seriösa byggare.
 
Jag frågade om man inte brukade få 10 år men han hävdade att det var 2 år som gällde och att han följde konsumentköplagen. Jag tyckte förstås att 2 år var väldigt lite.
 
Åsa76 skrev:
Nu är jag där igen ACME: Se till att du får ett GVK eller BBV kavlitetsdokument så täcks en eventuell skada lång tid framöver av din försäkring troligtvis....
Jag vet vilket inlägg du syftar på, men det var inte jag som skrev det.
Jag är ju iofs lite partisk i frågan, men jag håller med om att man bör anlita behöriga företag.

Det är konsumenttjänstlagen som reglerar denna typ av affärer. Konsumentköplagen reglerar endast köp av varor.
Att lämna garanti är frivilligt, men man har alltid 10 års ansvar för utfört arbete. Skillnaden ligger i vem som har bevisbördan.

Använder man t.ex. Konsumentverkets RO-formulär och inte skriver något under "Särkilda villkor", så har man inte fått någon garanti på jobbet.
 
Kan någon kanske reda ut skillnaden mellan "garanti" och "ansvar för utfört arbete"?

Håller alla med om att alla seriösa byggare ger 10 års garanti?
 
Under garantitiden ligger bevisbördan på hantverkaren. Han ska då påvisa att felet inte beror på hur han har utfört arbetet utan att det t.ex. beror på att kunden inte har följt skötselanvisningarna, att det är ett materialfel osv. Efter garantitiden hamnar bevisbördan istället på beställaren.

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/Konsumenttjänstlagen, broschyr A4.pdf

Min erfarenhet säger att majoriteten av hantverkarna inte vet vad som gäller när dom jobbar åt privatpersoner resp. företag, och det är ytterst sällan (>1%) som kunderna frågar om garantier.
 
ACME skrev:
Jag vet vilket inlägg du syftar på, men det var inte jag som skrev det.
Jag är ju iofs lite partisk i frågan, men jag håller med om att man bör anlita behöriga företag.

.

Hej hopp! Nej jag menade inte specifik i detta inläg, men du har ju varit sur på mig tidigare då jag anser att man skall anlita en BBV eller GVK behörig firma och rekomenderar folk att göra detta ( DETTA trots mina egna erfarenheter). Jag hävdar fortfarande att det är allt man som privatkund kan köra - om man inte vill bygga själv!
 
Jasså?
Med 99,9% säkerhet så vågar jag påstå att du blandar ihop mig med någon annan i den frågan.
Om jag inte ansåg att man ska anlita behöriga företag så borde jag väl knappast ha gått och blivit BBV-behörig själv..
 
6 månader garanti och 3 års reklamationstid är det som är lagstadgat enligt konsumentköpslagen. Om man vill lämna längre garanti är det upp till leverantören/tillverkaren och då sätter densamme villkoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.