Hej på er!

På huset jag köpt är det brun tegel fasad och träpanel upp till, och jag tycker den bruna tegel färgen är förfälig och skulle vara mycket glad och tacksam om någon av er har ideer om vad som är att rekomendera att göra på teglet.

Ska jag måla över med någon form av färg eller är det bättre att slamma med kalk färg?

Vad tror ni kommer bli snyggast..nackdelar..fördelar?


Väl mött ... Robel
 
  • Gilla
Micke866
  • Laddar…
Tack LLLVäxjö det såg riktigt bra ut !!
 
måla hellre träpanell , dörr och fönster om du vill förändra husets utseende och låt tegelväggar vara som dom är ( än så länge). Träet mår bra av att bli målat och ompysslat ... det förlänger livet på trädetaljer.
Det kan bli mer besvärr med målad/slammad tegelvägg om det blir fel. Vad är det för fel på brun tegel?
gaia
 
gaia skrev:
Vad är det för fel på brun tegel?
gaia
Hej gaia, tack för dina råd..jag vet inte vad det är som gör att jag ogillar brunt tegel så mycket, det känns så Svensson å 80 tal och brunt i sig är ganska dystert i mitt tycke..Vad kan det bli för problem med slammad tegel? Tacksam för feedback på allt :)


Mvh Robel
 
LLLVäxjö skrev:
Den här länken postades i en anna tråd:

[länk]


Teglet målat med silikatfärg.
OBS Det här exemplet gäller inte att måla ett hus av murad tegel, utan det gäller mexitegel, dvs fasadtegel som har satts utanpå befintlig vägg. Sedan är det skillnad att måla vitt på vitt än att måla vitt på brunt. Ju fler lager du måste måla, desto tätare blir färgen, desto större risk att du stänger inne fukt.

Gäller din fråga en riktig tegelvägg eller fasadtegel?
 
Hej Sommartorparn!!

Teglet är fasad tegel dock ej mexi tegel och heller ej "riktig röd" tegel och den är mörk brun med markant rofflig yta, ej slät som vanlig eller mexi tegel.

Om man skulle måla den, skulle det behövas grundfärg och x antal lager vit färg för det inte ska lysa igenom..är det samma med kalkfärgen vid slammning?

Väl mött Robel
 
Robel skrev:
Hej gaia, tack för dina råd..jag vet inte vad det är som gör att jag ogillar brunt tegel så mycket, det känns så Svensson å 80 tal och brunt i sig är ganska dystert i mitt tycke..Vad kan det bli för problem med slammad tegel? Tacksam för feedback på allt :)


Mvh Robel
Har läst om såna problem på danska sidor där det var poppis att göra detta och det blev med blandade resultat. Negativa resultat var att slamningen håll inte länge och släpte här och där och man viste varken in eller ut: jobbigt och dyrt att återställa för då måste man skrapa det hela och hitta på annat ytsikt. Att få fasaden i ursprunglig skick som ren tegel skulle kosta lika mycket. Minns dock ej vad som blev fel men troligtvis cementslamning på gammalt tegel.
Min slutsats : kunde danskarna med sina goda kunskaper om tegelhus göra fel det så tror jag att det blir ännu svårare att hitta en hantverkare med rätta kompetenser här. Men jag kan ha fel ....

Jag skulle inte röra vid en nästan underhållsfri tegelfasad och i stället skulle jag lägga pengar och fritid på annan sorts underhåll/utsmyckning av huset. Det är för resten inte så goda tider för att låna pengar och lägga dom på något som inte är fel ....bara brunt.
Man kan ju plantera växter med ljusgröna blad och vita rosor/ blommor mot mörk bakgrund ... det lyfter en dyster murverk många steg uppåt . Man kan också byta färg på trädetaljer som är ju lätt gjort och faktiskt gör nytta ur underhållsynpunkt. Hittar du en bra färgkombination så blir också utseendet utöver det vanliga.

Fokusera inte så mycket på det bruna. Kolla först vad det är för tegelkvalitet du har på huset: hårdbränt av bra kvalitet och i bra skick eller något sämre som redan har frostskador och dåliga otätta söndersmulade fogar? Går det att putsa väggar överhuvudtaget? Ju, om du frågar en hantverkare så allt går att göra .... men till vilket pris?
Även innan målning/slammning måste du se över och reparera fogarna så husväggen håller sej torrt och tätt.
Den bruna färgen blir kanske din minsta bekymmer om du tänker efter :)
gaia
 
Tack gaia!

Du har helt rätt i att om Danskarna fick problem med just den här typen av ansiktslyft på tegel fasad så ska man nog dra öronen åt sig med tanke på att 99% av Danmarks hus består av tegel och puts hus. Det är ju faktiskt så att är det något dom kan så är det sten hus våra goda grannar.

Jag håller med om att färgfåfängan kan kosta mig dyrt, precis som du säger med underhåll ,tid och pengar och det är ju det jag vill undgå...vill ju ha kakan OCH äta den :)

Tegel fasaden är i kanon skick..trä delen av fasaden ska också målas om och byta ut en del panel på.

Vill ju så gärna ha en ljusare nyans av tegel delen, men dock inte till vilket pris som helst...



Mvh Robel
 
Robel skrev:
den är mörk brun med markant rofflig yta, ej slät som vanlig eller mexi tegel.
Känns som att om den ojämna väggen blir ljus så kommer allt som fastnar i ojämnheter att synas tydligt + synligare skuggor om nu ojämnheter är djupa. Det ser man inte nu eftersom väggen är mörkt men det blir mycket synligare när ytan blir ljus. Du får göra vad du önskar med ditt hus ... jag bara skriver så du är medveten om riskerna och blir inte alltför besviken på resultatet :)
No ja, det är ändå för sent att göra något åt det bruna innan vintern så du får tid att tänka över och samla mer info om möjligheterna
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
jag bara skriver så du är medveten om riskerna och blir inte alltför besviken på resultatet :)
gaia
Jag är MYCKET tacksam för att du belyser nackdelarna för mig :)
 
Sen det där med slamning..... Jag tror inte det är kalkfärgning du tänker på, utan snarare någon typ av tunn puts. Säckskurning, kallas det visst:

http://maxit.manager.nu/pid/data_sheet/pdf/1/264_1.pdf

Kalkfärg har man på putsade ytor. Helst ska dom vara putsade med kalkputs för då suger kalken in ordentligt. Kan inte tro att det är möjligt att få kalkfärg att fästa på den slags tegel som du har utan att det är putsat.

Du kan ju höra med Maxit om det är lämpligt med säckskurning på den slags tegel du har. Vilket resultat man kan förvänta sig.Jag tror det blir fult!

Jag läste nog samma danska byggnadsvårdssajt som Gaia, och där hade man haft problem med slamning på murade tegelväggar. Problemet var att fukten stängdes inne och slamningen flagade, men du har ju inte riktigt samma typ av tegelvägg.

PS hittade en tråd som reder ut detta med slamning och andra metoder att putsa tunnt
http://www.byggahus.se/forum/fasad/64386-saeckaskura.html
 
Redigerat:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=188 läste jag:

"Tegelväggar
Skalmurar av tegel, kalksandsten eller lättklinkerbetong är inte särskilt motståndskraftiga i slagregn. Man brukar to m säga, att de fungerar enligt "läskpappersprincipen".

Skalmursväggar suger alltså åt sig mycket vatten, men avdunstar också under torra perioder.
Samtidigt kan sprickor och andra håligheter släppa igenom vatten. Därför är det viktigt, att var fjärde stötfog lämnas öppen eller att plaströr muras in, så att eventuellt vatten kan dräneras ut.
Se särskilt upp med anslutningen till fönster och dörrar. Där är risken störst för att vatten ska tränga igenom. En skalmur ska alltid ha väl fyllda fogar. Bättra snarast möjligt eventuella brister i det avseendet..."
och längre ner:
"Putsade väggar
En putsad vägg innebär sällan några egentliga fuktproblem. Däremot suger den slammade ytan upp fuktighet mycket snabbare än underlaget kan ta emot den. Eftersom det då bildas en vattenfilm på putsen kan denna senare resultera i vita frostskador.
Det är säkrare att slamma med tjockputs än med tunnputs och det är inte tillrådligt att slamma annat tegel än frostbeständigt."

Jag står inför samma val och undrar om det skulle skydda skalfasaden av tegel om jag skulle putsa eller slamma nedre halva av den. Det finns inga dräneringshål eller ventilationshål i fasaden, som ligger utan spalt på den gamla träfasaden. Hur nära får jag reda på våren, då jag tar itu med fönstren...

tacksam för kommentar.
 
Redigerat:
Bumpar en gammal fråga... Hur gick det med detta?

Vi har nyss köpt ett hus byggt -77 med samma förskräckliga rödbruna färg... Vi vill också få det vitt.
Vår fasad består av 30cm lättbetong i suterrängplan och övre- (mark)-plan av 30cm lättbetong och sen ett lager (10cm) tegel utanpå det.
Kortsidorna på teglet har inget bruk, bara ovan och under, och det är en springa på ca. 2-3mm mellan tegelstenarna på kortsidan.
Jag antar detta är för att lättbetongen bakom ska andas?

Hur kan jag få detta vitt?
Helst vill vi putsa men kan man göra det eller blir det för tätt?
Annars, kan man lägga på typ "aquaboard" med en regel bakom?
Då blir det ju sen förstås problem med fönster, dörrar, etc. som blir inne i en nisch...

Förslag?

Mvh,
Anders
 
Sorry. felpost..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.