Fick lite hicka tidigare idag...

Pratade med vår röris om slutinstallationen i vårt badrum... råkade då nämna att vi hade köpt hafa prylar till badrummet, det enda som fattades nu var en blandare till tvättstället. Då säger han att "ja, just hafa vägrar jag installera för det är bara skräp, dom läcker hela tiden och så åker jag på att åtgärda det".... :eek:

Eh... nån som instämmer i det, eller handlar det bara om att han vill tjäna pengar på att sälja sina egna blandare till mig (Prexis, han saluför alltså inte hafa...;) ) utan han rekommenderade fmm osv....

Alla fmm:are; jag säger inget om era blandare, dom är säkert toppen men som sagt var: ligger det nåt i han säger (Hafa är scheijjt...) eller var det hans vinst-hjärna som talade, vad tror/tycker Ni?


Tacksam för snabba/många svar!


//LSJ
 
Vi valde hafa ...efter 2 år bytte vi ut dem till Fmm...Hafa läckte ,överdelen på kranen lossnade och fick skruvas tillbaka regelbundet och att de inte var mjukstängande...det slog i rören varje gång man stängde av kranen.
 
Har precis fått vår Hafa Salt utbytt, den började läcka innuti efter knappt två år.

Å andra sidan så håller inte vår FMM Garda tätt heller och den är knappt två år den med.

Hafa har i alla fall 5 års garanti, jag hoppas att FMM har minst två...
 
Nu vet jag inte så mycket om just Hafa. Men jag tror att man skall välja blandare från företag som syslar med blandare. Dvs FMM, Mora, Grohe Oras osv.

Hafa gör ju framförallt inredningar, deras blandare är ev. designade av dem, men tillverkningen är utlagd på någon "no name brand".

Skall man köpa "no name brand" så är det ju bättre att köpa dem som just det så kostar det inte mer än att man gladeligen kan byta dem vartannat år när de går sönder.


Brasklapp: Det är min hypotes att Hafa inte är ett blandarföretag, jag kan ha fått det om bakfoten.
 
Bytte nyligen en tätning i en Artic (Vårgårda eller Mora) Den är 15 år och det var bara att byta ut ett helt paket, enkelt som en plätt. Lite tekninsk kunnighet har jag men det var så lätt att min tekniska orientering snarare försvårade det hela. Priset för denna renoveringssats var runt 250-300 kr. Ett i mitt tycke riktigt billigt pris. 15 år i drift för 300kr, 20 kr per år är prisvärt. Mitt råd är köp en blandare av välkänt märke, den håller troligtvis längre och det finns utbytesdelar som är lätta att byta själv. Din röris har nog rätt, och han lever troligtvis på sin dediterade timlön och det han säljer blir en bonus, inte avgörande för hans ekonomi.
 
Hej hej, ok, jag trodde att hafa var ett "välkänt" märke, men det kanske är skräp då asså....

Hm, Nu har jag ju iofs "bara" köpt duschblandare från hafa än så länge, så det är väl knappast helkört....

Fler som har erfarenheter av hafa blandare, alt. erfarenheter från andra märken, värda att nämna här?


//LSJ
 
VVSare gillar inte hafa för att dom är betydligt bökigare att instalera, massa lösa delar som ska meckas ihop. Och så den horibelt lilla muttern som man ska försöka få grepp om när man ska spänna fast den i tvättstället..huvva, gillar inte hafa
 
Hade oxå problem med vår Hafa Salt. Den skvätte hela tiden pga perlilatorn var för grovmaskad. Fin blandare, tråkigt att man måste byta ut delar på en gång för att få de att funka tillfredställande
 
Usch då... nåt mer märke som man ska undvika?!... Menar Ni att både duschblandare och tvättställsblandare från hafa är lika mycket skräp eller pratar vi bara endera sorten? (Har ju köpt duschblandare från hafa redan....)

Å vilka sorter var att rekommendera, förutom fmm, mora?

Fler med erfarenheter av hafa???


//LSJ
 
Jag kan starkt rekommendera Grohe Tenso. Gedigen, snygg blandare med bra ergonomi.

Å andra sidan känns det som om FM Mattsson tappat i kvalitet. Jag har haft FMM i flera tidigare bostäder och varit nöjd. För 5 år sedan köpte jag en köksblandare FMM som redan behöver en ny insats (insatserna är inte billiga).
 
wilmas skrev:
Vi valde hafa ...efter 2 år bytte vi ut dem till Fmm...Hafa läckte ,överdelen på kranen lossnade och fick skruvas tillbaka regelbundet och att de inte var mjukstängande...det slog i rören varje gång man stängde av kranen.
Jag har fått lära mig av en rörmokare att "slag i rören" beror på för klen rördimension i vattenledningen (jag har "slag i rören" genom en Mora-blandare).
 
Vi hade oras som var skit. Bytte till en FFM som var ok, och en Grothe focus S som är suverän vad gällande känsla och mjukhet.
 
Nu blev jag nyfiken, skall just köpa blandare till 2 badrum här hemma. Har nästan bestämt mig för oras duschblandare.

Vad var det för fel på oras?
 
Oras lät för mycket, först trodde vi att det kanske var hål på vattenledningen eller så pga att den fräste o lät högt när man satte på den. enda till en seriös VVSare som var bra kom förbi och sade att den troligtvis var av dålig kvalitet och rek byte, den var då 3 år gammal. Vet dock inte om vår var ett måndagsex.

Men vår oras var int ebra, den vi satte dit (Hangrothe) var mycket finare i känslan av strålen och ljudnivå. Den kostade lite mer än FMM som vi satte på övervåningen men det finns helt klart en kvalitetskillnad i ljud o vattenstråle o mjukhet.

Generellt kanske man inte sakll köpa de billigaste utan hellre lägg på ett par tuen så slipper man byta var 3e år...?
 
Redigerat:
OK tackar, jag hade uppfattat att Oras var ungefär Finlands FMM. Bor ofta på hotell i Finland, brukar vara oras på hotellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.