Till servrar av fil/web/databas-karaktär tycker jag Debian är mer passande. Fast det är klart, det handlar ju mycket om tycke och smak =)
 
Bjurran skrev:
Flikar bara in att som TS har jag absolut inga invändningar mot att det glidit från topic, då det berör något jag själv brinner för. Riktigt intressant att se vilka lösningar ni valt. Det är ju inte alltid lätt att välja system, så det är underbart att få lite mer kött på benen innan jag byter. En av mina servrar dog för någon vecka sedan så det blir snart nya system, men har lite beslutsångest. Trivdes visserligen med Ubuntu server (ja, jag fuskade och körde grafiskt), kanske skulle ge det en chans till?
Ja OK då. Själv har jag gått i totalt motsatt riktning. Förut när jag inte betalade för strömmen så lade jag ingen vikt vid antalet datorer men nu har jag bara en "server" och den är även klient, brandvägg, mäter min strömförbrukning osv. osv. dvs jag har lagt allt på den. Den står där en dator man använder mycket skall stå, dvs i vardagsrummet. Jag kör Ubuntu desktop utan problem, även min fru använder den; för att surfa (på blocket... och jag måste åka och hämta skiten...) och läsa email (gmail).

Utöver det har jag bara en dator till med serverfkn och det är backupservern som går på timer och bara startar när jag tar backup.

Förutom det så har jag en drös andra datorer som används regelbundet (i gigabitnätverk), två stationära Ubuntu/WinXP för jobb spel (en för spel åt barnen i vardagsrummet och en i mitt kontor mest för jobb), samt två laptops (mest vid TVn).

De två som står i vardagsrummet står i egentillverkad ljudhuv för att få rimliga ljudnivåer.

Smittad av hur man brukar göra på "jobbet" så började även jag med en ren headless server hemma, men insåg snart det meningslösa i att antingen behöva starta en annan dator för att kunna använda den, eller låta en till stå på hela tiden bara ifall att.
 
phl skrev:
Till servrar av fil/web/databas-karaktär tycker jag Debian är mer passande. Fast det är klart, det handlar ju mycket om tycke och smak =)
Ja, själv värderar jag "identiska" miljöer och därför kör alla mina datorer någon variant av Ubuntu. Server-versionen passar bra om du skall köra headless. Fast här på jobbet på min enda "riktiga" server (HP 4GB minne 2x2 Opteron) så kör jag ändå Ubuntu desktop annars så fungerar inte remote desktop något vidare. Jag rekommenderar där varmt NoMachine NX (inte fri, men gratis), den är klart bättre än VNC. Finns även Windows-klient som fungerar utan problem.
 
phl skrev:
Nu börjar det bli lite off-topic men när det ändå snackas tunna klienter så kan jag passa på att flika in och meddela att Suns lösning är finfin. Jag har en server hemma som kör Debian samt VMWare Server. I VMWare kör jag ett Ubuntu-system med Suns SRSS som servar en dröse Sun Ray 1:surprised:r. Dock har jag även en vanlig PC som arbetsstation då jag tycker att jag även behöver en "riktig" dator.
Ja det kan hända att SunRay:erna har blivit bättre, men efter att ha jobbat med dem när de kom så har jag utvecklat en intensiv avsky mot de små dj-arna! :) :) De är dessutom så små att de inte duger ens som bojsänke! :) :)
 
Tycker de fungerar finfint som köksdator, hall dator, dator i verkstan osv. Det jag då kör på dem är typ Firefox och några xterms. Även smidigt att kunna flytta med sig sin mp3-spelarsession från klient till klient. Bara att rycka smartcardet och peta in i nästa klient och man får sin session i ett nafs.
 
phl skrev:
Tycker de fungerar finfint som köksdator, hall dator, dator i verkstan osv. Det jag då kör på dem är typ Firefox och några xterms. Även smidigt att kunna flytta med sig sin mp3-spelarsession från klient till klient. Bara att rycka smartcardet och peta in i nästa klient och man får sin session i ett nafs.
Det verkar som om de har börjat fungera då mao. När jag sista använde dem så hade sessionen en tendens att hänga sig. Och i många av fallen så var det på serversidan som den hängde, så starta om klienten hjälpte inte... Inte så farligt hemma förstås där man har få användare och är sin egen alldeles ensamma servermekaniker.

Men jag hatar dem ändå... ;-) ;-)
 
De har blivit klart bättre. Kan de nu bara fixa ett äkta smartkort stöd också så kan de bli nått (sist vi testade så läste de enbart serienummer på korten och använde det som nyckel, vi vill ha riktig PKI).

Mitt lilla bygge står nu brevid mig. Blev tvunget med en liten 50 mm fläkt för att den inte skulle bli för het men den låter inte mer än en vanlig HD utan fläkt i alla fall. Dock klassas det som bullrigt i närheten av HFX burkarna :)

Även jag har dragit ned på antalet burkar i ordinarie drift. Brandväggen, filservern, labbservern och webservern har alla fått flytta in i virtualiseringsservern. På så sätt är jag nu nere i en server, en arbetsplats och en HTPC.

Ska nu sätta upp en maskin till så att jag får nått som kan leverera en desktop till det lilla nybygget
 
mats_o skrev:
Även jag har dragit ned på antalet burkar i ordinarie drift. Brandväggen, filservern, labbservern och webservern har alla fått flytta in i virtualiseringsservern. På så sätt är jag nu nere i en server, en arbetsplats och en HTPC.
När jag körde MythTV (nu har jag barn och hinner inte se på TV...) så hade jag den på min "superserver också". Så våga ta steget och lägg allt serveriet på HTPCn, kom igen, du vet att du vågar. ;-) ;-) (Det kan förstås vara opraktiskt av andra skäl.)

För att återknyta till tråden så är ju det här med spillvärme inte alltid självklart. Jag påminns om de nya kontorsbaracker på SAAB på nittiotale som byggdes efter den briljanta idén att eftersom det ändå står en massa datorer och skärmar på hela tiden så behöver vi ju inget riktigt värmeaggregat utan bara värmeåtervinning i ventilationen.

Lagom till inflyttning så kom Energy Star märkningen på bred front och en allmän medvetenhet om att datorer som drar ström kostar, så man klippte strömmen till "kontorsdatauttagen på natten." Helt plötsligt så dumpade man bara hälften så mycket värme i bygget som man hade tänkt sig från början. Det blev en vinter med både kofta och tofflor, och när det blev som värst så gick några driftiga helt enkelt ut i produktionen och "stal" kupévärmare för att göra arbetsmiljön lite drägligare. ;-) Så kör man ett tiotal datorer hemma bara för att, så får man ju ta höjd för det om man bestämmer sig att konsolidera dessa till en.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
kontorsdatauttagen
Ungefär på samma sätt som hela magen vänder sig ut och in när man ser en skylt som säger databutik måste jag bara fråga dig hur ett sådant uttag fungerar? Köper man en kontorsmodul och pluggar in den till ett sådant uttag, och sedan matas den med all data som behövs för hela kontoret? Eller skulle data även i detta fallet ersatts med dator?
 
Kontorsdata? Det är allsköns mög i form av Powerpoint-presentationer, meningslösa mail skickade till skrivaren och löjliga bilder som någon kärring på en avlägsen avdelning tyckte var kul att vidarebefodra till hela företaget.
 
Bjurran skrev:
Ungefär på samma sätt som hela magen vänder sig ut och in när man ser en skylt som säger databutik måste jag bara fråga dig hur ett sådant uttag fungerar? Köper man en kontorsmodul och pluggar in den till ett sådant uttag, och sedan matas den med all data som behövs för hela kontoret? Eller skulle data även i detta fallet ersatts med dator?
Ja det var ett påhittat ord, som kanske inte borde dött där och då (fast jämf. datacentral-datorcentral). På många ställen jag jobbat (det var i alla fall vanligare förr på stora industrier) så hade man speciellt eluttag märkta "data" i kontorslandskapen. Idén var (bla) att man skulle kunna klippa matningen till dessa uttag på natten. På andra ställen så var uttagen märkta "data" sådana som man *inte* klippte matningen till på natten, dvs de var bra för servrar osv. Jag vet inte vad standarden egentligen sade (om det fanns någon sådan) men någon här som var med och installerade dylika kanske kan räta ut frågetecknen? De är i alla fall inte vanliga idag.
 
På min arbetsplats har vi uttag märkta "DATA" och de ska man verkligen se till att koppla _alla_ sina prylar i annars dör alla ens tester när strömmen till de icke-märkta uttagen klipps när siste man slår på larmet ;)
 
Det finns ju vattenkyllösningar som jobbar mot en extern tank och kylare. (Har sett det på sweklockers forum tror jag) Då vore det en enkel sak att kyla flera datorer med gemensam tank.

Spekulerar man vidare är då frågan hur man kyler tanken och värmer huset. Har man jordvärme eller bergvärme är min första tanke att kyla tanken med vattnet från borrhålet och därmed värma det lite extra, pumpen får lite bättre vilkor. (Liknar en solvärmepumplösning)
En tempgivare och en reglerbar pump behövs, eller en termostatstyrd pump.
En frånluftsvärmepump måste ju också gå att tvångsmata innan värmepumpen.
Eldar man däremot med elpanna eller ved har har man bara returen från radiatorerna att kyla med och den är troligen för varm.

Någon mer som behöver fantasifulla idéer? ;)
 
LIte historia så när vi hadde vätskekylda stordatorer så var de via värmeväxlare inkopplade på husnätet.

Ska man göra något mer än att köra ut värmen i luft så måste man nog sätta en extra växlare i mellan med tanke på skillnaden i vätskor i de olika systemen,

Min HTPC har tyvärr en högsta tillåtna ljudnivå på 7 db så det blir lite knöligt med 6 X7200" rpm i den :)
 
Mellanbarn skrev:
Det finns ju vattenkyllösningar som jobbar mot en extern tank och kylare. (Har sett det på sweklockers forum tror jag) Då vore det en enkel sak att kyla flera datorer med gemensam tank.

Spekulerar man vidare är då frågan hur man kyler tanken och värmer huset. Har man jordvärme eller bergvärme är min första tanke att kyla tanken med vattnet från borrhålet och därmed värma det lite extra, pumpen får lite bättre vilkor. (Liknar en solvärmepumplösning)
En tempgivare och en reglerbar pump behövs, eller en termostatstyrd pump.
En frånluftsvärmepump måste ju också gå att tvångsmata innan värmepumpen.
Eldar man däremot med elpanna eller ved har har man bara returen från radiatorerna att kyla med och den är troligen för varm.

Någon mer som behöver fantasifulla idéer? ;)
Det där låter lite som beskrivningen av konstruktionen på en fransktillverkad bil! :D Nä, dra en spiral med kallvatten genom tanken så att man förvärmer tappvarmvattnet! Varmvatten gör man ju av med året om! Och efter några timmars spelande med något häftigt datorspel s¨behöver man nog en dusch! ;)

Cray byggde en gång i tiden en superdator var centralenhet kyldes genom att sänkas ned i flytande kväve. Gav som någon påpekade en ny dimension till uttrycket flyttalsberäkningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.