Utomhussystemet för vatten från den grävda brunnen artar sig men nu vill jag sätta T-koppingar för att fördela vattenflödet till ytterligare två platser på tomten.

Det finns svindyra kopplingar i mässing och plastkopplingar som kostar en femtedel.
Duger plastkopplingarna till detta? Kan sådana ligga kvar vintertid om pumpen inte är ikopplad eller åtminstone inte har något tryck på systemet?
 
Ingen?
:-?
 
Finns det vatten vintertid så är det billigare att byta plaskopplingen för risk finns för sönderfrysning av båda. Är den nergrävd är det mässing som gäller annars så tycker jag att plasten är toppen.
 
OK, men systemet ser ut så att en del av slangen har lutning. Den tömmer jag på vintern. Resten av slangen ligger plant och det kommer bara att bli obetydligt med vatten kvar där (fördelas på en sträcka av 10 meter, kanske. Utan tryck.
Ser det ljusare ut för plastkopplingarna då?
Varför kan de inte grävas ned?
 
Ska nog inte vara några problem med frysning då.
Plastkopplingarna är inte lika starka så därför bör dom inte grävas ner.
 
Det jag tänkte göra är att gräva ned systemet c:a 10 cm men just där kopplingarna ligger täcker jag inte med jord utan bara med grovt grus eller stenar. Då kan man komma åt och lossa kopplingarna då man har tid och lust. Erkänn att det är en bra kompromiss?!
:cool:
 
köper du mässing behöver du inte bekymra dig...............har själv en sommar ledning som legat ute i 10 år som aldrig töms bara görs trycklös.....funkar kanon
 
Bob_the_builder
Det är inga problem att gräva ner plastkopplingarna heller. Min servis är kopplad med ett plast-t-rör 63-32-63 och den ligger under massor med jord och lera, förvisso frostfritt. Sedan tycker jag också att det KÄNNS bättre med PRK (mässing) än med plast, men det är inte ett speciellt rationellt argument... ;)
 
Och ned tanke på prisskillnaden som "känns" det bättre att prova plastvarianten åtminstone en gång. Det kan ju vara värt ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.